FORBUDT: Miljøverndepartementet ber kommunene tviholde på vannscooterforbudet, selv om ESA mener det strider mot EØS-avtalen. (Foto: Amund Rich. Løken).

Tviholder på vannscooterforbudet

Miljøverndepartementet firer ikke en tomme i vannscooterstriden. Ikke foreløpig. Og det til tross for at ESA fastslår at de norske særreglene er i strid med EØS-avtalen.

Publisert Sist oppdatert

I en pressemelding sier Miljøverndepartementet at selv om ESA fastslår at det norske forbudet mot bruk av vannscootere er forbudt og i strid med EØS-avtalen, endrer ikke det i seg selv regelverket.

Instruerer kommunene

Pressemeldingen baserer seg på et rundskriv som Miljøverndepartementet sendte ut til kommunene mandag. Rundskrivet redegjør for og utdyper gjeldende regelverk og skal primært være til hjelp for kommunene i deres behandling av anmodninger om å åpne områder for bruk av vannscootere.

   ESA sendte et åpningsbrev til Norge 3. oktober 2012 hvor de forklarer hvorfor de mener at det norske regelverket er i strid med EØS-avtalen. I brevet gis norske myndigheter anledning til å kommentere innholdet i åpningsbrevet innen to måneder. Miljøverndepartementet vil fortsette dialogen med ESA og besvare åpningsbrevet innen fristen.

Departementet understreker at ESAs åpningsbrev i seg selv ikke endrer lov om fritids- og småbåter eller forskrift om bruk av vannscooter og lignende og at dette regelverket derfor fortsatt gjelder.

Klare til omkamp

Det virker som miljøverndepartementet er klare til å ta en omkamp med ESA i denne saken. Jeg synes det er synd, for nå hadde miljøvernministeren en mulighet til å myke opp reglene, men han vil tydeligvis heller markere seg, sier nestleder i Transportkomiteen på stortinget, Bård Hoksrud (Frp) i en kommentar til VG i dag. Han mener endringene på vannscooterne de siste årene gjør at regelverket er avleggs.

- Det finnes ingen åpenbare grunner til å forby vannscootere der båt er lov, sier han.

   Det var 3. oktober at ESA sendte et såkalt åpningsbrev til Norge hvor de forklarer hvorfor de mener det norske regelverket strider med ESØ-avtalen.

ESA slår fast i sin vurdering at unntaksmulighetene i regelverket ikke er gode nok, og at reglene er lite konsekvente fordi vannscooterkjøring er forbudt i områder hvor kjøring med fritidsbåt er tillatt.