HEVING: Hvalerferga assisterte i går Redningsselskapet med heving av en Ryds som gikk ned tidligere i august. (Foto: RS Horn Flyer).

Til bunns med tau i propellen

I år har dykkere fra Redningsselskapet hatt det travelt. Uvanlig mange båter har fått tau i propellen. Rydsen på bildet drev så inn på et skjær og gikk til bunns.

Publisert Sist oppdatert

Båten, en Ryds 23, fikk tau i propellen 3. august. Den drev inn på et skjær. Redningsskøya forsøkte å dra den av grunnen ved Rognhavet på vestsiden av Herføl, men dårlig vær og høy sjø skapte problemer. Med god assistanse fra Hvalerferga fikk Redningsselskapet båten opp fra åtte meters dyp i 15-tiden mandag.

Travel dykkersesong

   Den uheldige båteieren på Hvaler er ikke den eneste som har fått tau i propellen i år. Skipper Pål Bustgaard i RS Horn Flyer sier til Fredrikstad Blad at 2012-sesongen har satt rekord i antall dykkeroppdrag, både på grunn av tauverk i propellene og rett og slett grunnstøtinger.

Teiner med flytetau

Mange av episodene kan ikke båtførerne lastes for. Skipper Kai Jensen på RS Horn Flyer sier til Båtmagasinet at det er blitt mer og mer vanlig at folk anskaffer billige teiner med flytetau. Droppes teina på 10 meters dyp og tauet er 40 meter langt, er det mye tau som flyter rundt på overflaten uten at båtføreren har mulighet til å oppdage det.

   Jensens kollega Bustgaard sier til Fredriksstad Blad at det er utbredt at folk kjører ting i propellen, men veldig mange av dykkeoppdragene skyldes grunnstøtinger. Det ser ikke akkurat ut som om antall grunnstøtinger går ned i takt med at vi får flere duppeditter i båten, snarere tvert imot, sier Bustgaard til avisen.
Han oppfordrer folk til å løfte blikket fra gps-en og se seg litt rundt når de er ute og fører en båt.

- Jeg vil påstå at folk stoler litt for mye på gps-en. De blir så opptatt av å glo inn i den lille skjermen at de glemmer å følge med, sier skipperen på Horn Flyer til Fredrikstad Blad.