Høringsuttalelser om vannscooter

Brorparten av høringsinnstansene virker å være positive til oppheving av forbudet mot vannscooter.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringens forslag til endring av småbåtloven har møtt både motstand og støtte. I korte trekk er endringen som følger:

Vannscootere tillates 400 meter fra land, og fra øyer større enn 200 kvadratmeter.
I ferskvann tillates ikke vannscootere nærmere enn 500 meter fra land. Det tillates kjøring gjennom forbudssonene, men med en maksimal hastighet på fem knop. Scooteren skal kjøre i rett linje gjennom forbudssonen.

Forslaget om å innførenye lovbestemmelser for vannscooterkjøring har vært ute på høring, og mange ulike instanser har kommet med sine innspill. Mange privatpersoner har også kommet bidratt i høringsrunden. Brorparten av disse mener at båt og scooter må sidestilles.

Her er noen av instansenes innspill, i kraftig forkortet form:

Les alle høringsinnspillene her.

Båtmagasinet er opptatt av blant annet støy fra scooterne:

Båtmagasinet har gjennomført en støytest av tre farkoster: Yamaha 1200 ccm vannscooter,  Sun Ride vannscooter med 30hk påhengsmotor og Grand Rib med 50 hk utenbordsmotor.

Ikke i noen av målingene støyer vannscooteren mer enn farkostene med påhengsmotor.  Vannscooteren med påhengsmotor, som skal være en lovlig farkost, støyet desidert mest. Vår prøvekjøring viser at vannscooteren (ulovlig) er en trygg og sikker farkost hvor føreren

alltid har full kontroll. Vannscooteren med påhengsmotoren, av eldre dato, (lovlig) er en  forferdelig innretning, vanskelig å manøvrere og svært lite stabil i sjøen.
Les hele innlegget

Båtbransjeforbundet NORBOAT vil i likhet med Båtmagasinet sidestille båt og vannscootere:

-Vannscootere er etter NORBOAT's syn å betegne som en fritidsbåt og som sådan burde de være regulert helt på linje med andre fritidsbåter. Herunder mener vi at vannscootere ikke trenger ytterligere reguleringer enn de forskrifter som eksisterer for bruk av fritidsbåter. I EU er dette også tilfelle og vannscootere må forholde seg til Recreational Craft Directive (RCD). Les hele innlegget

Kongelig norsk båtforbund mener det er risikabelt å la vannscooterne kjøre 400 meter fra land:

-Miljøverndepartementets særregler for vannscooterbruk til fritidsformål , transport eller redningstjeneste bør oppheves i sin helhet.

Med de foreslåtte vernebeltene rundt alt land, øyer, holmer og skjær, vil det være store områder hvor en vannscooter må overholde 5 knops fartsbegrensning, hvor andre større fartøy ikke har fartsbegrensninger. En vannscooter i 5  knop ligger dypt i vannet og er lite synlig og fare for påkjørsel er til stede. Vi tilrår i dette alternativet en grense på 150m som er noenlunde målbart, og som fremdeles er utenfor de generelle vernesoner etablert for andre fartøy, i hekketiden.
Les hele innlegget

Naturvernforbundet er ikke like positive:

-Vi håper at uttalelsen blir hensyntatt selv om fristen er overskredet. Naturvernforbundet beklager at det nå foreslås å oppheve forbudet mot vannscootere og lignende mindre fartøy. Vi frykter dette mange steder vil gå utover dyre- og fugleliv.
Les hele innlegget

Samferdselsdepartementet:

-Samferdselsdepartementet har ingen merknader til lovforslaget.

Havforskningsinstituttet:

-Havforskningsinstituttet vurderer de foreslåtte endringer som fornuftige, inkludert hjemmel til i forskrift å forby bruk av vannscootere i en bestemt avstand fra land, i verneområder og i en bestemt avstand fra verneområder.
Les hele innlegget

Kystverket har følgende innspill:

-Et avstandskrav for vannscootere på 400 meter fra land vil medføre at vannscooterne ”presses” ut i farvann som trafikkeres mest av nyttetrafikken. Kystverket er betenkt over forslaget om å la vannscootere bli tillatt i hoved- og biled uten forslag til andre restriksjoner enn kravet om 400 meter fra land.
Les hele innlegget

Norges dykkeforbund er opptatt av at undervannsscootere ikke må sidestilles med vannscootere:

-Et generelt forbudsbelte ut fra land, øyer og holmer vil i praksis si at det blir tilnærmet totalforbud for bruk av undervannsscooter i Norge.Sportsdykking skjer normalt ikke langt til havs, men ut fra land, øyer og holmer. Det vil si innenfor det heldekkende forbudsbelte på 400 meter ut fra land, som Miljøverndepartementet foreslår å innføre.
Les hele innlegget

Norges seilforbund vil innføre kompetansebevis for vannscooterførerne:

-Vi ber om at det vurderes særskilte krav om nautisk kompetanse slik man har i Sverige for særlig hurtiggående fartøyer. Etter vår oppfatning er det føreren og ikke fartøyet

som er utslagsgivende for om vannscootervirksomhet utøves forsvarlig og uten sjenanse for andre.
Les hele innlegget

Oslo kommune:

-Oslo kommune støtter forslaget om å oppheve forbudet mot vannscootere. Oslo kommune har forståelse for at det etableres en generell forbudssone, men stiller spørsmål ved om det ut fra naturvernhensyn er nødvendig med en forbudssone på hele 400 meter. Oslo kommune mener at det kan være forsvarlig å etablere en mindre omfattende forbudssone, og viser til at den generelle forbudssonen i Danmark er på 300 meter.
Les hele innlegget

Av de litt mer kuriøse innspillene tar vi med disse to:

Fra "Trond":
Hva er det med dere i MD,som dere IKKE forstår?? Er dere virkelig så “innkompetent” at dere ikke kan lese,og forstå dette med utslipp og støy? Les hele innlegget.

Og denne, fra "Vannscooter Eier"