GODT SALG: Både båtutstyr, båter og motorer gikk unna på årets Sjøen for alle, her et glimt fra Maritim sin stand.

Nu går alt så meget bedre

Bransjen jubler over 26.000 besøkende på Sjøen for alle. Tallet er likevel forsvinnende lite i forhold til toppåret 1977 da over 115.000 mennesker var innom Norges Varemesse på Sjølyst.

Publisert Sist oppdatert
STORBÅT: Et glimt fra storbåtstanden til importører, forhandlere og produsenter fra Leangbukta. Storbåtmesse pågikk i Leangbukta samtidig med Sjøen for alle.

Interessen for båt og sjø har ikke endret seg i årenes løp, men konjunkturene har svingt både opp og ned, og ikke minst har folks tilnærming til båtnyhetene endret seg drastisk etter internettets inntogsmars. Messen forlot Lillestrøm i 2012, etter å ha vært besøkt av 28.000 mennesker, for så å gjenoppstå i en miniutgave i Telenor Arena på Fornebu, en messe som på det meste samlet 16.000 besøkende.

Gode tilbakemeldinger

Med flyttingen tilbake til Lillestrøm overlot også bransjeorganisasjonen Norboat ansvaret for hele arrangementet til Norges Varemesse. Årets messe ble godt mottatt av både utstillere og publikum og representerte på alle måter en ny giv for et tradisjonsrikt arrangement, et arrangement hvor familie og opplevelse i større grad enn før sto i fokus.

OVERSIKT: Årets båtmesse på Lillestrøm var oversiktlig både for utstillere og publikum.

Nye innslag slo an

Vi har nådd målet for denne messen, og det er vi fornøyd med, sier Emil Johansson i Norges Varemesse. Han beskriver besøkstallet totalt som ekstremt bra. Messen mener et stort vannshow og barneunderholdning er blant mange innslag som har bidratt til stor interesse for messen.

Utstillere Båtmagasinet har vært i kontakt med sier også at messen er den beste på svært mange år.

Som i gode gamle dager

-Nesten som i gode, gamle dager, sier Øyvind Jørgensen i Maritim. Godværet de to siste årene er en medvirkende årsak, mener han og rapporterer at salg av båtutstyr for deres del nesten er doblet fra forrige år.

God statistikk over salg av båter foreligger ikke i skrivende stund, men både båtprodusenter, importører og motorimportører melder om svært godt salg.

Skikkelig trykk

-Veldig fornøyd, sier Pål Bustad i Frydenbø Marine. Det er lenge siden sist han opplevde samme trykk og gode stemning som under årets messe. Frydenbø Marine, som i tillegg til å være importør av Evinrude også står for varemerker som Nordkapp, XO, Anytec, Sting og Zodiac, melder om svært godt salg av båter i alle kategorier i år, til sammen 60 båter, inklusiv Nordkapp. Erfaringsmessig er det også mange dønninger etter en messe, så salgstallene er ventet å stige. Det er Sting som står for volumet, og da spesielt jeepene 485 og 530.

Trekkplaster

Ekstra trekkplaster i år har den nye generasjon Evinrude E-TEC vært. De fargerike motorene, med helt ny teknologi, lavere forbruk, økt ytelse og mindre utslipp, henger også på hekken til de større Nordkappmodellene. Markedssjef Kjell Olav Frogner er i godt humør etter en messe som slår mange rekorder. Salget av båter har for Nordkapp sin del nesten doblet seg i forhold til i fjor. På messen ble det solgt 36 båter, jevnt fordelt fra det nye flaggskipet 790 Enduro til 550-jeepen.

Kjempedugnad

Leif Bergaas, fungerende daglig leder i bransjeorganisasjonen Norboat er storfornøyd;
-B

ransjen har vist ståpåvilje og dugnadsånd. Sånt blir det resultat av. Flott gjennomføring av årets utgave av Sjøen for alle. Utstillerne har boltret seg på et tre ganger så stort areal som i fjor. Dette lover godt for fremtiden, sier Bergaas. 

GODT SALG: Nordkapp har solgt 36 båter, fra Noblesse 790 til 5,50 meters jeeper.