Båtgale østfoldinger kommer til København i helgen

REKORD: Skipper Terje Jordfald (60) og copilot Truls Kristiansen legger fredag avgårde til København. Det vil ta under fem timer. Foto: Amund Rich. Løken.

Goldfish i mål etter fem timer - Ulf i robåt etter to måneder

Fredag blir det satt fartsrekord fra Oslo til København. Under fem timer i båt som gjør 70 knop. Søndag ror Ulf inn i København, etter to måneder i sin fire meters robåt. Det er østfoldinger som står for begge bragdene.

Publisert Sist oppdatert

I helga blir København arena for østfoldinger med utforskertrang av det ekstreme slaget. Ikke bare skal Ulf ta de siste åretak inn i Nyhavn, etter to måneders basketak med havet. Han dro ut fra Moss 1.juli i sin robåt. Allerede fredag formiddag ankommer Truls og Terje i sin Goldfish 36 P1 Supersport. Etter all sannsynlighet setter de ny fartsrekord på strekningen, under fem timer er målet. Ulf har klart seg med to årer, Terje og Truls måtte ty til to topptrimmede motorer som hver yter 380 hestekrefter. Toppfarten vil på strekningen bli målt til i overkant av 70 knop.

Ulf snart i mål

I flere reportasjer har Båtmagasinet fulgt Ulf hele veien fra Moss til København. Han har hatt eventyropplevelser og vært utsatt for uhyggelige værforhold som nesten har satt han ut av spill. Men det har gått bra og i kveld er han på plass i Rundsted rett utenfor København. Nå er det bare sjarmøretappen som gjenstår.

Goldfishen legger avgårde fredag

Mens Ulf forbereder innspurten sin, forbereder to tøffinger fra Fuglevik avgangen fra Oslo i sitt fartsmonster. Terje Jordfald (60) er kjent som en tøffing i RIB og har spesialisert seg på båttypen. Hans kollega Truls Kristiansen (40) er også båtkar, men mer av det tekniske slaget og vil i tillegg til jobben som 2. pilot også holde orden på motorer med tilbehør.

Vil ta tilbake rekorden

Den gamle rekorden på strekningen Oslo-København ble satt av en danske i 2002 på tiden 5.32,13.

-Bestetiden må tilbake på norske hender, sier Terje. Båten deres, som har en markedsverdi mellom to og tre millioner kroner, er trimmet for oppdraget. Produsenten i Son har gitt gode råd om båt og motor, mens de har fått hjelp av Raymarine i Råde til fininnstilling av navigasjonsutstyret.

-Kursen er staket ut. Den korteste veien er valgt. Nå er det oss det kommer an på, sier Terje.

1000 liter drivstoff

Det største «inngrepet» de har gjort er å utvide drivstoffkapasiteten. Det er standard kapasitet til 600 liter diesel om bord, men med to ekstratanker på 400 liter er ikke karene bekymret for  «suppa».

70 KNOP: Goldfishen vil ha en toppfart på over 70 knop.Marsjfarten trolig mellom 50 og 60 knop. Foto: Amund Rich. Løken.

Bunkringen vil skje i Oslo fredag morgen . Startskuddet går ved Dyna fyr klokka 07.00, og ankomst København vil da være litt før klokken 12.

-Da rekker vi en deilig dansk lunsj, smiler optimistene. De gleder seg til turen, ikke minst fordi værgudene har lovet tilnærmet flatt vann og gode temperaturer.