Nå kommer elbåt-laderne

Aker Brygge, Bergen og Florø får hurtigladere for elbåt innen kort tid. BKK tar ladingen fra veien til sjøen, og snart kan du lade båt og bil samme sted.

LADESTOLPE: Den nye laderen for elbil og elbåter er nettere enn de vi er vant med fra land.

– Norge har ledet an i elbilrevolusjonen. Nå vil vi gjøre det lettere å bytte til elbåt, sier BKKs konsernsjef Jannicke Hilland i en pressemelding. BKK er ett av Norges største kraft- og fornybarkonsern, og har ambisjon om å bli størst på elektrifisering i Norge.

BKK satser på at elbåter vil få samme ladesystem som for bil. I dag er det få elbåter som har det samme avanserte ladesystemet som i elbiler.

Stor interesse

– Vi har jobbet med planene over tid. Særlig de siste månedene har elbåt-interessen blitt merkbart større. Det vil ta tid før elbåtmarkedet blir stort, men skal det bli et marked må lading være trygt og tilgjengelig. Både båteiere, marinaer, båtforhandlere og politikere har stilt spørsmål hvordan lading skal skje. Den usikkerheten reduserer vi nå, sier Hilland.

Første store satsning

Elbåtladerne blir en del av BKK-selskapet Plug som fra før bygger, eier og drifter landstrømsanlegg til skip. Hurtigladernettet blir det første av sitt slag i Nord-Europa, og ett av få i verden. - Det er noen få planer om enkeltladere i Norge. I Europa finnes det et par private initiativ, sier daglig leder i Plug, Maria Bos. De fem første ladestedene er bare første del av satsningen. - Skal Norge få en ladeled langs kysten må det langt flere ladere til. Vi jobber med både Oslofjorden og Vestlandet. Vi har flere planer, og god dialog med flere havner og båtforeninger. Men vi vil veldig gjerne høre fra båtfolket selv, hvor de ønsker lademuligheter, sier Bos.

Her kommer de første laderne:

Solheimsviken i Bergen i 2021

Aker Brygge, Oslo i 2021

Florø Havn i 2021

Vågen, Bergen i 2022

Florø-laderen er et samarbeid mellom SFE, Evoy, Flora Hamn og Kinn kommune. - Evoy har som mål å gjøre elbåt det naturlige valget for alle båtbrukere og da trenger man også tilgang til hurtigladere for dem som skal på lengre turer enn bare i nærmiljøet. Vi er begeistret for samarbeidet med BKK og Plug som gjør til at våre kunder innen få år vil kunne dra på lange turer langs kysten på ren elkraft med minimal ladetid. Dette er starten på en aldri så liten revolusjon!, sier Leif A. Stavøstrand, daglig leder i Evoy.

– Aker Brygge Marina ønsker å være fremtidsrettet og tidlig ta en posisjon som marina for elektriske båter, som en del av den totale grønne satsningen til Norwegian Property, sier Geir Olav Hegerroll, daglig leder i Aker Brygge Marina.

Ny standard for båt

- Vi må lære av elbilene. Vi mener CSS-ladepluggen som brukes på lading for elbiler, også er den beste og tryggeste for elbåter. I dag ser vi noen spede forsøk på lading som vi ikke mener er trygt, eller klokt, når mange elbåter etter hvert skal lades samtidig i en havn, sier Maria Bos.

CSS er en standard hvor ladestasjonen kommuniserer med bilen, eller båten, før det overføres strøm. Det gjør lading med høy strømstyrke tryggere. Båtbransjen henger etter, og det er får elbåter som kan bruke CSS i dag.

BKK er blant Norges største på lading til elbil. Med over 400 hurtigladere på over 150 steder over hele Norge. Med hurtigladerne til elbåt, kan du enkelte steder lade både bil og båt samme sted.

Maria Bos, Bjørn Hønsi Følling og Jannicke Hilland jobber for å gi lading til elbåtene