MYE STRØM: Skipet gikk tidligere under navnet MS Tûrnaor PlanetSolar og var før innstalasjon av brencelcelle verdens største solcelle-drevne skip.

Brann i åtte tonns litium batteri

Skipet ble i 2012 det første solcelledrevne fartøyet til å seile jorden rundt, sist uke tok batteribanken fyr utenfor India - fortsatt uvisst hvordan skipets tilstand er.

Publisert Sist oppdatert

Sist fredag ble mannskapet ombord det eksperimentelle fartøyet «MS Porrima» reddet av indisk kystvakt etter at skipets litium-batterier tok fyr. Porrima føyer seg dermed inn i rekken av nylige båtbranner forårsaket av brann i litium-celler.

Det 35 meter lange skipet ble i 2012 verdens første solcelledrevne fartøy til å seile jorden rundt. Siden har «Porrima» gjennomgått flere ombygninger og skipet får nå sin fremdrift fra en kombinasjon av elektrisitet fra solceller og hydrogen brenselceller, samt trekkraft fra en SkySails kite styrt av kunstig intelligens (AI). Strømmen lagres i en 8 tonns batteribank, som i sin tur blir ladet opp av 512 kvadratmeter med solcellepanel.

TRE SKROG: Båtens unike fasong er diktert av radikale krav - plass til 2 tennisbaner solcellepanel, 8 tonn batterier samt behov for ekstrem effektivitet gjennom vannet.
KITE KONTROLLERT AV AI: Den 40 kvadratmeter store kiten blir styrt av kunstig intelligens.

Skipet var underveis på sin tredje reise rundt jorden, ekspedisjon gikk under navnet «Blue Odyssey». Etter planen skulle skipet avslutte jordomseilingen med å delta på verdensutstillingen i Osaka, Japan i 2025. På veien skulle skipet undervise skoleelever, drive forskning og promotere bærekraftig energi. Hvorvidt denne planen fremdeles står er foreløpig uklart.

Skipet hadde tidligere i år vært i Dubai og var på vei mot Maldivene da det oppsto tekniske problemer den 28. juni utenfor Mandwa, India. Mannskapet hadde forespurt vedlikeholdstjenester fra JNPT og Mumbai havn, men forespørselen ble avslått da skipets systemer var såpass uvanlige. Skipet ble derfor liggende ankret opp i halvannen måned.

Etter at skipet omsider hadde fått teknikere ombord heiste «Porrima» anker og seilte videre mot Maldivene torsdag kveld. Fredag morgen, etter å ha tilbakelagt 20 sjømil, opplevde de igjen tekniske problemer. Kort tid etter hørtes en eksplosjon i batterirommet, skipets enorme batteribank hadde tatt fyr. Etter eksplosjonen kalte kapteinen, Karuna N. Pandey, mayday.

Etter en krevende redningsaksjon i sterk vind og kraftig nedbør ble mannskapet på 5 løftet ut uskadet med helikopter fra den indiske kystvakten (ICGS). Senere rapporterte Indisk kystvakt om at skipet hadde tatt inn store mengder vann. Det er fortsatt stor usikkerhet rundt den nåværende tilstanden til skipet. Hva fremtiden innebærer for «MS Porrima» er også uvisst, da skipets eiere enda ikke har kommentert hendelsen.