VEKST: Erling Sande betrakter midtkabinbåter som vekstområde, og overtar agenturet på TG-Boats.

Fester grepet i hyttebåtmarkedet

Suzuki-importør Erling Sande overtar agenturet av de finske midtkabinbåtene TG-Boats.

Publisert Sist oppdatert

Finske Oy Otto Brandt AB og Erling Sande A/S har inngått avtale som gir Erling Sande A/S eksklusiv rett til å distribuere, selge og markedsføre TG båter i Norge. Båtene vil selges gjennom et utvalg forhandlere fra Erling Sandes landsdekkende forhandlernett, melder Erling Sande i en pressemelding. TG-Boats er tidligere blitt forhandlet i Norge av FG Racing.

–Vi ser at nordmenn de siste årene har fått øynene opp for denne typen båter, der man kan sitte beskyttet i uvær, sier salgs- og markedssjef Stein Harald Jørgensen hos Erling Sande A/S.

Erling Sande er en stor aktør i det norske fritidsbåtmarkedet med ambisjoner om å bygge seg opp videre i de såkalte volummarkedene for båter med utenbordsmotor. Selskapet har fra før av en rekke agenturer i segmentene for RIB, skjærgårdsjeeper og daycruisere, og går nå altså inn i midtkabinbåt-markedet.

Tidligere er TG-Boats solgt i Norge med Yamaha eller Honda på hekken. Nå blir det Suzuki på akterspeilene. For kort tid siden ble det kjent at Honda-importør Kellox kom inn under samme eier som Erling Sande, men ifølge Jørgensen vil de to selskapene fortsette som to selvstendige selskaper. Ved utgangen av juni har Erling Sande AS en markedsandel på 26,3 prosent av det norske utenbordsmarkedet, målt ved antall solgte motorer, ifølge ICOMIA-statistikken. Honda har en andel på åtte prosent, og Tohatsu på syv prosent ifølge samme statistikk.

Båtene vil vises for første gang i Erling Sande regi under Båter I Sjøen messen 1-4 september og man ønsker å utvikle et landsdekkende forhandlernett gjennom kommende vinter, heter det i pressemeldingen.