10

I løpet av sommeren har det dessverre skjedd noen tragiske dødsfall i forbindelse med bruk av fritidsbåt. Alle sakene har fått betydelig oppmerksomhet i dagspressen. Det ble kanskje noen ekstra spaltemeter også fordi en kjent finanskjøpmann var blant de omkomne i en av ulykkene?
I sommer kom vi i skade for å gå på et undervannsskjær. Det var pent vær og stille, og jeg holdt en hastighet på ca. 30 knop.
Nygifte Tommy Franzen og Ulrika Sjøø valgte å legge bryllupsreisen sin i egen AnyTec 622 rundt Svalbard. Det ble mer enn romantikk.
Da Trond Barth Andersen hadde slitt seg gjennom to bensindrevne sjektemotorer, valgte han el-motor i sjekta Sofie. Etter en åtte timers tur i 3-4 knop ”fyller” han for 5 kroner og 14 øre!
Skibsplast vil dyrke det enkle båtlivet med sin 555 Open. Det bør være fullt mulig med denne daycruiseren.
Etter fjorten års produksjon, fikk Targa 31 sin etterfølger. I Targa 32 har det som er bra blitt perfeksjonert til noe enda bedre. Og sjøegenskapene er bedre ivaretatt enn noen gang.
Da Viksund 320 St. Cruz ble lansert i 2007, ble den godt mottatt. 335 St. Cruz bygger videre på denne modellen og er en finslepen, litt forlenget 320. Med små justeringer er produsenten i mål med en flott familiebåt.
Da Buster lanserte sin Magnum Pro i 2010, vakte den oppsikt på grunn av sine praktiske løsninger. Skjærgårdsjeepens tid var ikke forbi. Vi har testet båten gjennom 1.200 nautiske mil og 120 gangtimer. Her er dommen.
En båtfrelst sykepleier har konstruert en såre enkel og etter vår mening genial motorbrakett. Nå er det mulig å heise jolla i snapdavitere uten å ta av motoren.

Sider

Abonner på 10