1

Det slovenske selskapet Seaway, som står bak en lrekke norske og europeiske båtmodeller, går inn i et grønnere farvann med hybridbåten Greenline Hybrid 33. Den kommer til Norge til ”Sjøen for Alle” i mars.
Langs kysten er fyrene og lyktene de viktigste hjelpemidlene for navigering i mørket.
Kafevert og marinaeier Bjørn Engebretsen på Gjøvik har en dobbeltgjenger og er en av Mjøsas tre hvite svaner.
Oppfølgeren til Paragon 25 er den første i familien som ser lyset etter at svenske Nimbus Boats overtok den finske produsenten. Med sitt vasse skrog har båten sjøegenskaper som imponerer. Men, for fullt å leve opp til sin filosofi ”function before design” har de fortsatt et stykke å gå.
Finnmaster 59 SC har fått helt ny dekkslayout, men er basert på et noe eldre skrog. Utmerkete sjøegenskaper og mange smarte løsninger gjør dette til en ypperlig bruksbåt.
Babord har en fortid som adrenalinjunkie. Fallskjermhopping, fjellklatring og slikt. Styrbords hang til spenning strekker seg til å sette i en stikkontakt. Det lå an til en kulturkollisjon da farkosten ZapCat bød opp til dans.
Med flytende gummi er det lett å gå amok. Vi dyppet alt vi kom over: Verktøy, elektriske ledninger, tauverk og mye mer. Og det fungerer utmerket.
Vi har testet det svenske produktet Blueflow Fuel. Med en gjennomstrømningsmåler, en blåtannsender og en GPS får man presentert motorens forbruksdata på mobiltelefonen. En fiffig idé, men dessverre er instrumentet svært unøyaktig. Produsenten lover fem prosents feilmargin i forhold til faktisk forbruk– vi kom aldri under 14 prosent.

Sider

Abonner på 1