Zodiac 320 Fastroller

Zodiac 320 Fastroller



TEST: ZODIAC 320 FASTROLLER

Gummiracer



Av Ingvar Johnsen



Et råskinn av en kjøremaskin med innebygget fornuft. Zodiac 320 Fastroller har vært med oss som lettbåt første halvdel av sesongen. Med sin lave vekt (37 kg), oppblåsbare dørk og kombinert havne/slepepresenning, var det et sympatisk og sportslig bekjentskap.



I denne båten har Zodiacs produktutviklere samlet de fleste nyhetene de har kommet med de siste årene. Futura-skroget med to langsgående "fartspølser" gir katamaraneffekt når farten blir stor nok. Båten har oppblåsbar dørk - først lansert i båter fra datterselskapet Bombard. Til slutt "kenguruposen" forut i båten som skjuler en presenning som både kan brukes som havne/slepepresenning og til å pakke hele båten inn i. Totalt gjør dette båten til noe annet enn en konvensjonell oppblåsbar båt med faste dørker.

Valget

Først litt om hvorfor vi valgte båten. Fastrollerserien består av to mindre (285 og 310) med oppblåsbar dørk og ordinær oppblåsbar kjøl, og en større 380 modell med Futura-skrog. Med vårt saktegående moderfartøy, var det greit å slepe. Når du ligger noen dager i uthavner, trenger du jolla som en kombinasjon av turbåt, fiskebåt og handlebåt når du skal proviantere mat, drikke og gass fra plasser som kan være et stykke unna.

Det faste mannskapet hos oss er to voksne og en hund på 50 kilo. Skal båten plane med denne vekten, trengs det max motorkraft. For å prøve noe nytt, falt valget på en en Honda 15 - fire takter. 15-hester er maks av hva båten skal ha - produsenten anbefaler 10 hk.

Futura-skroget falt vi pladask første gang vi kjørte det. Du får full katamaranfølelse og lærer du deg teknikken, er det som å kjøre og svinge en formel-katamaran. Muligheten med å kunne slippe ut luften av hele båten uten å stå igjen med noen kvadratmeter lister og finerdørker, gjør det enklere å pakke lettbåten ombord under kryssing av lengre havstrekninger.

Kjøreegenskaper

Denne båttypens egenskaper kommer best til sin rett i høy hastighet på flat eller småbølgete sjø. Hondaen hadde et herlig bunndrag og sparket båten raskt i plan. I sakte fart, mellomfartsområdet og høyere bølger, blir gangen litt "lefsete" fordi sjøen slår oppi den flate bunnen og overfører bevegelsene til den oppblåsbare dørken. Likevel er dette mer behagelig enn at knærne eller rompa mørbankes av tre/aluminiumsdørker.

Mange sitteløsninger er forsøkt i oppblåsbare båter, men den eneste riktige sitteplassen er nede på dørken - da blir det oftest på knærne eller rompa. Du får i hvert fall ikke skrubbsår og blåmerker. I full fart (med sterk nok motor og uten for mye last) løftes båten i plan, takket være luftputen mellom fartspølsene. Da målte vi over 24 knop på radaren.

Med mye last må du eksperimentere deg fram til riktig vektfordeling i forhold til ønsket fart. Dette vil ofte bli sakte eller mellomfart. Under disse forholdene kommer den oppblåsbare båtens negative egenskaper fram med sprut og skvalp inn i båten, selv om denne er blant de aller beste vi har prøvd i så måte. Vi klarte faktisk å holde båten knusk tørr oppi mesteparten av tiden. Noe av årsaken var selvsagt at vi brukte den kjekke presenningen under slep og når båten ikke var i bruk.

Slepeegenskapene var meget bra. Vi prøvde med trosse i alle lengder, og båten oppførte seg disiplinert. (Med motor i oppvippet tilstand og maks slepefart på åtte knop.)

Bruksvennlighet

Fastrollerbåtene er snille mot kroppen din. Det betyr kanskje ikke så mye for den spreke og båtvante, men gjør båten ekstra barnevennlig og behagelig for den som av forskjellige grunner er sensibel. Det eneste harde ombord er akterspeilet, motor og tank. Det følger med en fin festeanordning for tanken. Hondaen hadde ståltank, og vi la et tøystykke mellom denne og den oppblåsbare dørken for å slippe gnaging og merker. Man bør nok velge en plasttank på slike dørker, for å være sikker på å unngå gnaging og rustmerker som kan være vanskelig å fjerne. Dette bringer oss faktisk til årsaken til at båten nå er til salgs. Det virker som om produsenter både av små og store båter tror at kysten vår består av bare renskurte klipper, lys sand og nyspylte brygger. Den lysegrå "innredningen" førte til at vi måtte fram med såpe og fille, pøs eller slange etter hver tur. For deg som liker å vaske, har båten en fargekombinasjon som både er lekker og sikker. Vårt båtliv er for røft.

Forøvrig trivdes hunden kjempegodt på den oppblåsbare dørken, fordi den gir hundre prosent feste for potene og er god å ligge/sitte på. Dørken kan tas ut og er da et utmerket flyteleketøy for de minste og solmadrass/liggeunderlag hvis det skulle være behov for noe slikt.

Konklusjon

Er du ute etter en litt større lettbåt, liker båtens fornuftige sider, synes det er gøy å kjøre fort og ikke er redd for å bruke vaskefilla, er dette et bra valg. Aqua Teknikk A.S. er en av de eldste og mest seriøse importørene i Norge og har servicesteder langs hele kysten i og med at de også betjener proffmarkedet. Akkurat denne båten er dyr. Med sin utsalgspris på kr 23.480,- er den over dobbelt så dyr som 310-modellen med oppblåsbar kjøl og fast dørk. Det er imidlertid stadig introduksjonstilbud på den, så vi har sett lavere priser over disk enn hva som oppgis i prislisten.

Den oppblåsbare båten har mange fordeler, men krever pass og vedlikehold/rengjøring. De seriøse merkene ligger ofte i en prisklasse for seg, fordi ordentlig søm, sveising og topp materialer er kostbart. En del av billigmerkene som er kommet på markedet de siste årene, har gått og går snarveier i produksjonen som gjør at liming, skjøter og til og med selve duken ikke tåler "dagens lys" og rett og slett går i oppløsning etter en stunds bruk. Når du skal reklamere, er ofte importøren borte.

Men du skal også være klar over at alle fleksible materialer har begrensninger. Vi vet at det er steder med industriutslipp o.l som kan ta knekken på de fleste oppblåsbare båter. Diesel, bensin, løsemidler og harde vaskemidler kan ta knekken på en båt på utrolig kort tid. Det er derfor uhyre viktig å følge forhandlerens råd når det gjelder bevaring og vedlikehold.

Data

Største lengde: 3,20 m

Største bredde: 1,55 m

Inv. lengde: 2,20 m

Inv. bredde: 0,70 m

Diam. pongtong: 42,5 cm

Antall personer: 4/400 kg

Antall luftkammer: 2+2+1

Vekt pakket: 37 kg

Mål pakket: 1,11x0,61x0,36 m.

Maks motor: 15 hk.

Anbefalt motor: 10 hk.

Pris: kr. 23.480,- inkl m.v.a.

Importør: Aqua Teknikk, Tlf.: 66 80 91 80.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon