Yamaha V6

Yamaha V6



    Flere kruttpakker i

    NYE "FANTOMDIESLER"?

    Av Ingvar Johnsen



    Først ute er Mercruiser og Yamaha. Mercruiser med en V8-diesel med splitter nytt drev. Yamaha med en sekser med Hydra drev, mens Volvo etter sigende jobber på spreng med GM's V-8 diesel.



    Kampen dreier seg om et viktig markedssegment. En dieselmotor med drev som kan gå inn i singelmontasje i båter på 30 fot og mer, kan gjøre nesten rent bord i dette markedet. Antakelig vil den "sterkeste" vinne. Når vi mener sterkest, er det kreftene som overføres til vannet, og her har Volvo et forsprang med kompressor/DuoProp løsningen som har vist seg å være meget vellykket. Men man ligger ikke på latsiden. GM's V-8 diesel, som Volvo kan komme med, har et potensiale på 270 hk og ikke særlig mer, men Volvo har en forse i effektiviteten i Duo-prop drevet.

    Mercruiser mariniserer International/Harvester-motoren, en motor som i standard utførelse yter rundt 260 hk. Så vidt vi vet, har markedet forlangt flere hester, så motoren kommer til å ligge noe nærmere 300 hk når den lanseres i disse dager. Mest spenning knytter det seg til at Mercruiser kommer med et helt nytt drev. Hvis man med dette nærmere seg effektiviteten til DuoProp, kan vi stå overfor en ordentlig kruttpakke. Noen hevder sågar at Merc kommer med en DuoProp versjon. I standard har International-motoren et dreiemoment på 410 newtonmeter ved 3400 omdr., mens toppturtallet ligger på 3600 omdr.

    Yamaha har også fått sterke signaler fra markedet om at man helst bør komme med 250 hk eller mer i sin nye diesel. Det jobbes på spreng i disse dager med sekseren på 4,2 liter med turbo og ladeluftkjøler. Vi tar vel ikke helt feil når vi antar at en testmotor kommer ombord i en Windy i løpet av sommeren. Det stillegående og silkemykt gearende Hydra-drevet stjeler litt effekt, så Yamaha hente kreftene i motoren når Volvo og Mercruiser antakelig har mer effektive drev.

    Volvo er som vanlig stumme som østers, men vanligvis informerte kilder, spår at GM V-åtteren ikke er langt unna med grønn maling og DuoProp.

    Et spennende år for dieselmotorene, med andre ord.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon