Vinterlunk med frostvakt og avfukter

Vinterlunk med frostvakt og avfukter



Vinterlunk

Vinteropplag betyr regnvåte senhøst-dager og snøfylte, sprengkalde vinterdager. Kondens og frostskader kan skade familiens juvel, men det kan forebygges med enkle grep. "Ansett" en frostvakt og – helst – en avfukter!

TEKST: HANS DUE

Vinteropplag utendørs, enten det er i vannet eller på land har sine sider. Glemmer man å ta ut sengetøy og andre tekstiler og sette madrasser på høykant, og i tillegg har dårlig gjennomlufting under presenning eller bak skalkede luker, kan man få seg ubehagelige overraskelser i form av jordslag og mugg om våren. Frostskader på motor og røropplegg om bord kan også bli en konsekvens om ikke konserveringen har vært gjort etter boka.

En frostvakt om bord kan være det som utgjør forskjellen mellom en større renoveringsjobb og enkel sjøsetting til våren, men den erstatter selvfølgelig ikke vinterklargjøringen for øvrig. Vi har testet frostvakt kombinert med avfukter i vår reportasjebåt, og er meget godt fornøyd etter en vinter. Forutsetningen er selvsagt at man har tilgang på landstrøm.

Det finnes selvsagt enklere varianter enn den vi anskaffet. Mange klarer seg med en 60 watts lyspære og en avfukterball. Det hjelper en del, men er sjelden en fullgod løsning. I vår reportasjebåt monterte vi en termostatstyrt frostvakt på 450 watt nederst i motorrommet og en tilsvarende nede ved dørken under køyeenden i lugaren forut. De er meget enkle å montere, kun to skruer til hver og tilgang til et støpsel for 230 volt. Avfukteren satte vi på benkeplaten ved siden av vasken i byssa. Avfukteren har normalt en plastbeholder for å samle opp fuktvannet, men siden båten ville bli liggende uten regelmessig tilsyn, monterte vi en 1/2 toms plastslange som gikk ned i utslagsvasken. Det er klargjort for det i avfukteren. Det er selvsagt også vitalt at det er ventilasjon i båten, enten den ligger under presenning eller som vanlig i boblehavn.

Vi var innom flere ganger og sjekket temperatur både i motorrommet og inne i båten for øvrig. Temperaturen sank aldri under frysepunktet selv på de kaldeste dagene. Nå skal det sies at båten lå i boblehavn slik at vi nok fikk god hjelp av sjøvannet til oppvarmingen. Hvor mye vann avfukteren ga fra seg til utslagsvasken vet vi ikke, men hygrometeret som er montert i avfukteren holdt i hvert fall luftfuktigheten på mellom 38 og 45 prosent, mer enn godkjent. Vi hadde alt sengetøy og madrasser liggende som vanlig i båten, og det var ikke tegn til verken jordslag eller andre uhumskheter etter vinteren.



Frostvakt: Frico FML 450. Ca. pris: 300 - 600 kroner avhengig av effekten. Mer informasjon: www.frico.no . Evt. kjøp på internett: http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=5423



Avfukter: Mitsubishi MJ-E16SX. Ca. pris: kr. 3.990,- Informasjon/kjøp fra internett: http://www.avfukter.no/index.php?idm=51&module=2&prs=pn
87
lang
no

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon