Viltre søstre fra Eikeli

Viltre søstre fra Eikeli

Viltre søstre fra Eikeli

To av årets nye båter kommer fra et relativt beskjedent trebåtbyggeri på Fevik i Aust-Agder. Odd Bjørn Jørgensen har våget å tenke nytt i mange år. Han har kombinert materialer og stilarter og har nå for alvor bidratt med to skudd på plaststammen: To runabouts med glassfiberskrog opp til dollbordet på henholdvis 21 og 33 fot har vekket oppsikt i sommer.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Eikeli 21 Sport, som den minste heter, har vært på tankestadiet i flere år og ble første gang presentert på Sjølyst i mars. Mer eller mindre parallelt har Eikeli arbeidet frem en 33-foter som kom på vannet i sommer, bygd på en modifisert utgave av det nye Elwaro-skroget, 1030 Seaenna. Begge båtene representerer et nytt og spennende konsept med frekt design og materialvalg. Skrogene er bygget i glassfiber, med akterspeil, dekk, vindskjerm og innredning i West-limt mahogni.

Odd Bjørn Jørgensen på Fevik har bygd lekre kaldbakte runabouts i en årrekke og har kombinert plast undervannsskrog med mahogni over vann. Novise i faget var han derfor ikke da han utviklet pluggen til 21-foteren allerede i 1996 med tanke på en vannjet-installasjon, men han frafalt tanken da den velkjente tidsnøden innhentet ham. Ideen om å splitte akterspeilet og installere en firetakt påhengsmotor ”innabords” måtte også vike til fordel for en Mercruiser 4,3 liter EFI Alpha V6 bensin på 210 hk. Med denne motoren er båten blitt en riktig frisk råtass å kjøre, med en topphastighet på ca. 45 knop. Den er meget reaksjonsvillig og oppfører seg eksemplarisk i de høyeste hastighetene, selv om den slår litt i sjøen, som alle flatbunnete båter. Inspirert av gamle italienske og amerikanske runabouts har Jørgensen utviklet 21-foteren selv, i samarbeid med tegnekyndige Kjell Rasmussen, som har festet båtbyggerens ideer på papiret.

Weekendcruiseren på 33-fot er den største båten Eikeli Båtbyggeri har bygd. Med et nesten vulgært langstrakt dekk har den vekket stor oppsikt i sommer. Skroget har Odd Bjørn Jørgensen hentet hos sin fetter på Elwaro Boats og modifisert det noe ved å kutte litt på høyden og svinge inn akterenden. Under dekk er det overveldende stor plass, selv om takhøyden er begrenset. Her er det sengeplass for fire personer, to i forpiggen og en i hver stikklugar. Under dekk har man også funnet god plass til både toalett og en bred sittebenk. All innredningen er utført i mahogni. Uteplassen består av to stoler i kjøreretningen og en tverrgående sofa akter med eget stuerom for kalesjen bak ryggstøet. Bak henholdsvis passasjersete og førersete, som er vendbare, er det en bysseseksjon med vask og kjøleskap og propankokeapparat med komfyr. Motorromsluken tjener også som en bred solseng. Badeplattformen er integrert i skroget og er bygd i mahogni. Båten fungerer godt i sjøen med en 270 hk Yanmar med Mercruiser Bravo 3-drev (Mercruisers versjon av duoprop). Med denne installasjonen har båten en toppfart rundt 32 knop, men den kan også utrustes med to motorer. Uansett gir ca. fire tonn god lokomotivfølelse.

Begge båtene er prototyper og vil i fremtiden kunne endres i tråd med kundens ønsker. Prisen på ”minstemann” vil ligge rundt 500.000 kroner, mens 33-foteren vil koster i underkant av 1.500.000 kroner, avhengig av valgt løsning.

Utgave: 

Stikkord: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.
Twitter icon
e-mail icon