Viltre søstre fra Eikeli

Viltre søstre fra Eikeli

Viltre søstre fra Eikeli

To av årets nye båter kommer fra et relativt beskjedent trebåtbyggeri på Fevik i Aust-Agder. Odd Bjørn Jørgensen har våget å tenke nytt i mange år. Han har kombinert materialer og stilarter og har nå for alvor bidratt med to skudd på plaststammen: To runabouts med glassfiberskrog opp til dollbordet på henholdvis 21 og 33 fot har vekket oppsikt i sommer.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Eikeli 21 Sport, som den minste heter, har vært på tankestadiet i flere år og ble første gang presentert på Sjølyst i mars. Mer eller mindre parallelt har Eikeli arbeidet frem en 33-foter som kom på vannet i sommer, bygd på en modifisert utgave av det nye Elwaro-skroget, 1030 Seaenna. Begge båtene representerer et nytt og spennende konsept med frekt design og materialvalg. Skrogene er bygget i glassfiber, med akterspeil, dekk, vindskjerm og innredning i West-limt mahogni.

Odd Bjørn Jørgensen på Fevik har bygd lekre kaldbakte runabouts i en årrekke og har kombinert plast undervannsskrog med mahogni over vann. Novise i faget var han derfor ikke da han utviklet pluggen til 21-foteren allerede i 1996 med tanke på en vannjet-installasjon, men han frafalt tanken da den velkjente tidsnøden innhentet ham. Ideen om å splitte akterspeilet og installere en firetakt påhengsmotor ”innabords” måtte også vike til fordel for en Mercruiser 4,3 liter EFI Alpha V6 bensin på 210 hk. Med denne motoren er båten blitt en riktig frisk råtass å kjøre, med en topphastighet på ca. 45 knop. Den er meget reaksjonsvillig og oppfører seg eksemplarisk i de høyeste hastighetene, selv om den slår litt i sjøen, som alle flatbunnete båter. Inspirert av gamle italienske og amerikanske runabouts har Jørgensen utviklet 21-foteren selv, i samarbeid med tegnekyndige Kjell Rasmussen, som har festet båtbyggerens ideer på papiret.

Weekendcruiseren på 33-fot er den største båten Eikeli Båtbyggeri har bygd. Med et nesten vulgært langstrakt dekk har den vekket stor oppsikt i sommer. Skroget har Odd Bjørn Jørgensen hentet hos sin fetter på Elwaro Boats og modifisert det noe ved å kutte litt på høyden og svinge inn akterenden. Under dekk er det overveldende stor plass, selv om takhøyden er begrenset. Her er det sengeplass for fire personer, to i forpiggen og en i hver stikklugar. Under dekk har man også funnet god plass til både toalett og en bred sittebenk. All innredningen er utført i mahogni. Uteplassen består av to stoler i kjøreretningen og en tverrgående sofa akter med eget stuerom for kalesjen bak ryggstøet. Bak henholdsvis passasjersete og førersete, som er vendbare, er det en bysseseksjon med vask og kjøleskap og propankokeapparat med komfyr. Motorromsluken tjener også som en bred solseng. Badeplattformen er integrert i skroget og er bygd i mahogni. Båten fungerer godt i sjøen med en 270 hk Yanmar med Mercruiser Bravo 3-drev (Mercruisers versjon av duoprop). Med denne installasjonen har båten en toppfart rundt 32 knop, men den kan også utrustes med to motorer. Uansett gir ca. fire tonn god lokomotivfølelse.

Begge båtene er prototyper og vil i fremtiden kunne endres i tråd med kundens ønsker. Prisen på ”minstemann” vil ligge rundt 500.000 kroner, mens 33-foteren vil koster i underkant av 1.500.000 kroner, avhengig av valgt løsning.

Utgave: 

Stikkord: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Twitter icon
e-mail icon