Viltre søstre fra Eikeli

Viltre søstre fra Eikeli

Viltre søstre fra Eikeli

To av årets nye båter kommer fra et relativt beskjedent trebåtbyggeri på Fevik i Aust-Agder. Odd Bjørn Jørgensen har våget å tenke nytt i mange år. Han har kombinert materialer og stilarter og har nå for alvor bidratt med to skudd på plaststammen: To runabouts med glassfiberskrog opp til dollbordet på henholdvis 21 og 33 fot har vekket oppsikt i sommer.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Eikeli 21 Sport, som den minste heter, har vært på tankestadiet i flere år og ble første gang presentert på Sjølyst i mars. Mer eller mindre parallelt har Eikeli arbeidet frem en 33-foter som kom på vannet i sommer, bygd på en modifisert utgave av det nye Elwaro-skroget, 1030 Seaenna. Begge båtene representerer et nytt og spennende konsept med frekt design og materialvalg. Skrogene er bygget i glassfiber, med akterspeil, dekk, vindskjerm og innredning i West-limt mahogni.

Odd Bjørn Jørgensen på Fevik har bygd lekre kaldbakte runabouts i en årrekke og har kombinert plast undervannsskrog med mahogni over vann. Novise i faget var han derfor ikke da han utviklet pluggen til 21-foteren allerede i 1996 med tanke på en vannjet-installasjon, men han frafalt tanken da den velkjente tidsnøden innhentet ham. Ideen om å splitte akterspeilet og installere en firetakt påhengsmotor ”innabords” måtte også vike til fordel for en Mercruiser 4,3 liter EFI Alpha V6 bensin på 210 hk. Med denne motoren er båten blitt en riktig frisk råtass å kjøre, med en topphastighet på ca. 45 knop. Den er meget reaksjonsvillig og oppfører seg eksemplarisk i de høyeste hastighetene, selv om den slår litt i sjøen, som alle flatbunnete båter. Inspirert av gamle italienske og amerikanske runabouts har Jørgensen utviklet 21-foteren selv, i samarbeid med tegnekyndige Kjell Rasmussen, som har festet båtbyggerens ideer på papiret.

Weekendcruiseren på 33-fot er den største båten Eikeli Båtbyggeri har bygd. Med et nesten vulgært langstrakt dekk har den vekket stor oppsikt i sommer. Skroget har Odd Bjørn Jørgensen hentet hos sin fetter på Elwaro Boats og modifisert det noe ved å kutte litt på høyden og svinge inn akterenden. Under dekk er det overveldende stor plass, selv om takhøyden er begrenset. Her er det sengeplass for fire personer, to i forpiggen og en i hver stikklugar. Under dekk har man også funnet god plass til både toalett og en bred sittebenk. All innredningen er utført i mahogni. Uteplassen består av to stoler i kjøreretningen og en tverrgående sofa akter med eget stuerom for kalesjen bak ryggstøet. Bak henholdsvis passasjersete og førersete, som er vendbare, er det en bysseseksjon med vask og kjøleskap og propankokeapparat med komfyr. Motorromsluken tjener også som en bred solseng. Badeplattformen er integrert i skroget og er bygd i mahogni. Båten fungerer godt i sjøen med en 270 hk Yanmar med Mercruiser Bravo 3-drev (Mercruisers versjon av duoprop). Med denne installasjonen har båten en toppfart rundt 32 knop, men den kan også utrustes med to motorer. Uansett gir ca. fire tonn god lokomotivfølelse.

Begge båtene er prototyper og vil i fremtiden kunne endres i tråd med kundens ønsker. Prisen på ”minstemann” vil ligge rundt 500.000 kroner, mens 33-foteren vil koster i underkant av 1.500.000 kroner, avhengig av valgt løsning.

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon