Viksund mot vinden

Viksund mot vinden

Viksund mot vinden

Selv i en tid da det blåser alt annet enn svale vinder i båtbransjen, satser Viksund Båt AS friskt på en ny 39-foter. Båten ventes ferdig i april.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det forteller daglig leder ved Viksund Båt AS på Askøy, Rune Viksund. Den nye båten skal blant annet fylle etterspørselen blant Viksund 360-eiere, som ønsker å bytte seg et hakk opp i størrelse. Viksund 390, som den nye båten skal hete, designes av Viksunds eget designteam i samarbeid med Torvald Aarberg, som også var dypt involvert i prosjekteringen av Viksund 320. Formene bygges i England, hvor skroget allerede er ferdig støpt, mens selve byggingen skal foregå hos Viksund i Strusshamn utover våren.

– Også vi er selvsagt berørt av den finansielle uroen, men vi ser at større og dyrere og båter fortsatt selger, sier Rune Viksund, som holder fast ved fremdriftsplanen.

– Vi har allerede registrert ganske stor etterspørsel etter båten, og vi vil gjerne ha et tilbud til de gamle 360-kundene.

Mye standardutstyr

Den nye Viksund 390 blir en meget romslig flybridgebåt på drøye 12 meter, og med en bredde på hele 4,20. I det ytre designet har Viksund søkt å holde på en del tradisjonelle, visuelle Viksund-kvaliteter, men de har også skjelet litt til italienske Mochi Craft, særlig da de skulle designe rutene i overbygget. Utvendig layout er imidlertid ikke endelig på plass, så Båtmagasinet har kun fått tilgang til interiørlayouten som nå er henimot spikret.

– Båten kommer til å ha en høy utstyrsspesifikasjon selv i standardversjon, blant annet med to dieselvarmere, 150 liters kjøleskap, landstrøm, aggregat, vinsj og navigasjonselektronikk. Kort og godt en mest mulig ferdig båt, røper Viksund.

– Vår ambisjon er også at båten skal være helt regnskogfri. Vi kommer til å følge linjen fra Viksund 320, med innredning i ren or og steamwood eller tilsvarende på dekk.

Ulike drevsystemer

En av de mest interessante sidene ved Viksunds nyeste prosjekt, er at den vil bli tilpasset hele fire forskjellige fremdriftsvarianter. Ved hjelp av ilegg i formen, kan du modifisere skroget og tilpasset det både singel strak aksel, pod-drev (Zeus og IPS), dobbel akselmontasje og dobbel drevinstallasjon. Båten vil bli tilbudt både tre forskjellige motormerker: Cummins, Volvo Penta og Yanmar. Den første båten blir utstyrt med pod-drev.

FAKTA: VIKSUND 390

Lengde: 12,10 meter
Bredde: 4,20 meter
Vekt: Ca 12.000 kg
Motorstyrke: Fra ca 400 til 700 hk
Drivstoff: -
CE-katergori: B
Pris fra: -
Opplysninger: www.viksund.no

Utgave: 

Stikkord: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.
Twitter icon
e-mail icon