Viksund mot vinden

Viksund mot vinden

Viksund mot vinden

Selv i en tid da det blåser alt annet enn svale vinder i båtbransjen, satser Viksund Båt AS friskt på en ny 39-foter. Båten ventes ferdig i april.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det forteller daglig leder ved Viksund Båt AS på Askøy, Rune Viksund. Den nye båten skal blant annet fylle etterspørselen blant Viksund 360-eiere, som ønsker å bytte seg et hakk opp i størrelse. Viksund 390, som den nye båten skal hete, designes av Viksunds eget designteam i samarbeid med Torvald Aarberg, som også var dypt involvert i prosjekteringen av Viksund 320. Formene bygges i England, hvor skroget allerede er ferdig støpt, mens selve byggingen skal foregå hos Viksund i Strusshamn utover våren.

– Også vi er selvsagt berørt av den finansielle uroen, men vi ser at større og dyrere og båter fortsatt selger, sier Rune Viksund, som holder fast ved fremdriftsplanen.

– Vi har allerede registrert ganske stor etterspørsel etter båten, og vi vil gjerne ha et tilbud til de gamle 360-kundene.

Mye standardutstyr

Den nye Viksund 390 blir en meget romslig flybridgebåt på drøye 12 meter, og med en bredde på hele 4,20. I det ytre designet har Viksund søkt å holde på en del tradisjonelle, visuelle Viksund-kvaliteter, men de har også skjelet litt til italienske Mochi Craft, særlig da de skulle designe rutene i overbygget. Utvendig layout er imidlertid ikke endelig på plass, så Båtmagasinet har kun fått tilgang til interiørlayouten som nå er henimot spikret.

– Båten kommer til å ha en høy utstyrsspesifikasjon selv i standardversjon, blant annet med to dieselvarmere, 150 liters kjøleskap, landstrøm, aggregat, vinsj og navigasjonselektronikk. Kort og godt en mest mulig ferdig båt, røper Viksund.

– Vår ambisjon er også at båten skal være helt regnskogfri. Vi kommer til å følge linjen fra Viksund 320, med innredning i ren or og steamwood eller tilsvarende på dekk.

Ulike drevsystemer

En av de mest interessante sidene ved Viksunds nyeste prosjekt, er at den vil bli tilpasset hele fire forskjellige fremdriftsvarianter. Ved hjelp av ilegg i formen, kan du modifisere skroget og tilpasset det både singel strak aksel, pod-drev (Zeus og IPS), dobbel akselmontasje og dobbel drevinstallasjon. Båten vil bli tilbudt både tre forskjellige motormerker: Cummins, Volvo Penta og Yanmar. Den første båten blir utstyrt med pod-drev.

FAKTA: VIKSUND 390

Lengde: 12,10 meter
Bredde: 4,20 meter
Vekt: Ca 12.000 kg
Motorstyrke: Fra ca 400 til 700 hk
Drivstoff: -
CE-katergori: B
Pris fra: -
Opplysninger: www.viksund.no

Utgave: 

Stikkord: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Twitter icon
e-mail icon