Viksund mot vinden

Viksund mot vinden

Viksund mot vinden

Selv i en tid da det blåser alt annet enn svale vinder i båtbransjen, satser Viksund Båt AS friskt på en ny 39-foter. Båten ventes ferdig i april.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det forteller daglig leder ved Viksund Båt AS på Askøy, Rune Viksund. Den nye båten skal blant annet fylle etterspørselen blant Viksund 360-eiere, som ønsker å bytte seg et hakk opp i størrelse. Viksund 390, som den nye båten skal hete, designes av Viksunds eget designteam i samarbeid med Torvald Aarberg, som også var dypt involvert i prosjekteringen av Viksund 320. Formene bygges i England, hvor skroget allerede er ferdig støpt, mens selve byggingen skal foregå hos Viksund i Strusshamn utover våren.

– Også vi er selvsagt berørt av den finansielle uroen, men vi ser at større og dyrere og båter fortsatt selger, sier Rune Viksund, som holder fast ved fremdriftsplanen.

– Vi har allerede registrert ganske stor etterspørsel etter båten, og vi vil gjerne ha et tilbud til de gamle 360-kundene.

Mye standardutstyr

Den nye Viksund 390 blir en meget romslig flybridgebåt på drøye 12 meter, og med en bredde på hele 4,20. I det ytre designet har Viksund søkt å holde på en del tradisjonelle, visuelle Viksund-kvaliteter, men de har også skjelet litt til italienske Mochi Craft, særlig da de skulle designe rutene i overbygget. Utvendig layout er imidlertid ikke endelig på plass, så Båtmagasinet har kun fått tilgang til interiørlayouten som nå er henimot spikret.

– Båten kommer til å ha en høy utstyrsspesifikasjon selv i standardversjon, blant annet med to dieselvarmere, 150 liters kjøleskap, landstrøm, aggregat, vinsj og navigasjonselektronikk. Kort og godt en mest mulig ferdig båt, røper Viksund.

– Vår ambisjon er også at båten skal være helt regnskogfri. Vi kommer til å følge linjen fra Viksund 320, med innredning i ren or og steamwood eller tilsvarende på dekk.

Ulike drevsystemer

En av de mest interessante sidene ved Viksunds nyeste prosjekt, er at den vil bli tilpasset hele fire forskjellige fremdriftsvarianter. Ved hjelp av ilegg i formen, kan du modifisere skroget og tilpasset det både singel strak aksel, pod-drev (Zeus og IPS), dobbel akselmontasje og dobbel drevinstallasjon. Båten vil bli tilbudt både tre forskjellige motormerker: Cummins, Volvo Penta og Yanmar. Den første båten blir utstyrt med pod-drev.

FAKTA: VIKSUND 390

Lengde: 12,10 meter
Bredde: 4,20 meter
Vekt: Ca 12.000 kg
Motorstyrke: Fra ca 400 til 700 hk
Drivstoff: -
CE-katergori: B
Pris fra: -
Opplysninger: www.viksund.no

Utgave: 

Stikkord: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Twitter icon
e-mail icon