Viksund mot vinden

Viksund mot vinden

Viksund mot vinden

Selv i en tid da det blåser alt annet enn svale vinder i båtbransjen, satser Viksund Båt AS friskt på en ny 39-foter. Båten ventes ferdig i april.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det forteller daglig leder ved Viksund Båt AS på Askøy, Rune Viksund. Den nye båten skal blant annet fylle etterspørselen blant Viksund 360-eiere, som ønsker å bytte seg et hakk opp i størrelse. Viksund 390, som den nye båten skal hete, designes av Viksunds eget designteam i samarbeid med Torvald Aarberg, som også var dypt involvert i prosjekteringen av Viksund 320. Formene bygges i England, hvor skroget allerede er ferdig støpt, mens selve byggingen skal foregå hos Viksund i Strusshamn utover våren.

– Også vi er selvsagt berørt av den finansielle uroen, men vi ser at større og dyrere og båter fortsatt selger, sier Rune Viksund, som holder fast ved fremdriftsplanen.

– Vi har allerede registrert ganske stor etterspørsel etter båten, og vi vil gjerne ha et tilbud til de gamle 360-kundene.

Mye standardutstyr

Den nye Viksund 390 blir en meget romslig flybridgebåt på drøye 12 meter, og med en bredde på hele 4,20. I det ytre designet har Viksund søkt å holde på en del tradisjonelle, visuelle Viksund-kvaliteter, men de har også skjelet litt til italienske Mochi Craft, særlig da de skulle designe rutene i overbygget. Utvendig layout er imidlertid ikke endelig på plass, så Båtmagasinet har kun fått tilgang til interiørlayouten som nå er henimot spikret.

– Båten kommer til å ha en høy utstyrsspesifikasjon selv i standardversjon, blant annet med to dieselvarmere, 150 liters kjøleskap, landstrøm, aggregat, vinsj og navigasjonselektronikk. Kort og godt en mest mulig ferdig båt, røper Viksund.

– Vår ambisjon er også at båten skal være helt regnskogfri. Vi kommer til å følge linjen fra Viksund 320, med innredning i ren or og steamwood eller tilsvarende på dekk.

Ulike drevsystemer

En av de mest interessante sidene ved Viksunds nyeste prosjekt, er at den vil bli tilpasset hele fire forskjellige fremdriftsvarianter. Ved hjelp av ilegg i formen, kan du modifisere skroget og tilpasset det både singel strak aksel, pod-drev (Zeus og IPS), dobbel akselmontasje og dobbel drevinstallasjon. Båten vil bli tilbudt både tre forskjellige motormerker: Cummins, Volvo Penta og Yanmar. Den første båten blir utstyrt med pod-drev.

FAKTA: VIKSUND 390

Lengde: 12,10 meter
Bredde: 4,20 meter
Vekt: Ca 12.000 kg
Motorstyrke: Fra ca 400 til 700 hk
Drivstoff: -
CE-katergori: B
Pris fra: -
Opplysninger: www.viksund.no

Utgave: 

Stikkord: 

Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
Twitter icon
e-mail icon