Viksund mot vinden

Viksund mot vinden

Viksund mot vinden

Selv i en tid da det blåser alt annet enn svale vinder i båtbransjen, satser Viksund Båt AS friskt på en ny 39-foter. Båten ventes ferdig i april.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det forteller daglig leder ved Viksund Båt AS på Askøy, Rune Viksund. Den nye båten skal blant annet fylle etterspørselen blant Viksund 360-eiere, som ønsker å bytte seg et hakk opp i størrelse. Viksund 390, som den nye båten skal hete, designes av Viksunds eget designteam i samarbeid med Torvald Aarberg, som også var dypt involvert i prosjekteringen av Viksund 320. Formene bygges i England, hvor skroget allerede er ferdig støpt, mens selve byggingen skal foregå hos Viksund i Strusshamn utover våren.

– Også vi er selvsagt berørt av den finansielle uroen, men vi ser at større og dyrere og båter fortsatt selger, sier Rune Viksund, som holder fast ved fremdriftsplanen.

– Vi har allerede registrert ganske stor etterspørsel etter båten, og vi vil gjerne ha et tilbud til de gamle 360-kundene.

Mye standardutstyr

Den nye Viksund 390 blir en meget romslig flybridgebåt på drøye 12 meter, og med en bredde på hele 4,20. I det ytre designet har Viksund søkt å holde på en del tradisjonelle, visuelle Viksund-kvaliteter, men de har også skjelet litt til italienske Mochi Craft, særlig da de skulle designe rutene i overbygget. Utvendig layout er imidlertid ikke endelig på plass, så Båtmagasinet har kun fått tilgang til interiørlayouten som nå er henimot spikret.

– Båten kommer til å ha en høy utstyrsspesifikasjon selv i standardversjon, blant annet med to dieselvarmere, 150 liters kjøleskap, landstrøm, aggregat, vinsj og navigasjonselektronikk. Kort og godt en mest mulig ferdig båt, røper Viksund.

– Vår ambisjon er også at båten skal være helt regnskogfri. Vi kommer til å følge linjen fra Viksund 320, med innredning i ren or og steamwood eller tilsvarende på dekk.

Ulike drevsystemer

En av de mest interessante sidene ved Viksunds nyeste prosjekt, er at den vil bli tilpasset hele fire forskjellige fremdriftsvarianter. Ved hjelp av ilegg i formen, kan du modifisere skroget og tilpasset det både singel strak aksel, pod-drev (Zeus og IPS), dobbel akselmontasje og dobbel drevinstallasjon. Båten vil bli tilbudt både tre forskjellige motormerker: Cummins, Volvo Penta og Yanmar. Den første båten blir utstyrt med pod-drev.

FAKTA: VIKSUND 390

Lengde: 12,10 meter
Bredde: 4,20 meter
Vekt: Ca 12.000 kg
Motorstyrke: Fra ca 400 til 700 hk
Drivstoff: -
CE-katergori: B
Pris fra: -
Opplysninger: www.viksund.no

Utgave: 

Stikkord: 

Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Twitter icon
e-mail icon