Viksund 750 Sport

Viksund 750 Sport



    Test: Viksund 750 Sport

    HER OSER KVALITET



    Av Hans Due



    Viksund 750 Sport er både en ny og en "gammel" båt. "Gammel i den forstand at den er bygget opp rundt det som for ca. tre år siden ble presentert som Viksund 750 Bravo (testet i Båtmagasinet nr.2/-88). Ny i den forstand at akterdekket er gjort større, styrhuset mindre og innred-ningen har fått delvis ny utforming. En ideell båt for hobbyfiske. Nesten alt ombord er topp kvalitet.



    Båten fåes i både kjøl- og planende versjon. Vi har testet kjølversjonen med en Yanmar 4LH-TE motor på 105 hk. ombord. Maks fart er 19,1 knop, og stort raskere skal ikke kjølversjonen gå før det begynner å skje "skumle" ting. Standard motorinstallasjon er Volvo Penta MD22 på 57 hk.
    KJØREEGENSKAPER

    Båten oppfører seg meget bra både i motsjø, sidesjø og låringssjø. Ved full fart er retningsstabiliteten litt dårlig. Da må båten gjetes for ikke å jage, hvilket skulle antyde at skrogets marsj-fart ideelt sett ligger på ca. 17 knop. Litt sprut må man også tåle i småkrapp sjø. Selv ved fullt rorutslag på full fart, er båten stabil. Det var umulig å provosere fram uønskede bevegelser. Vi savnet ikke trimflaps under kjøring med nesten tom båt. Den hydrauliske styringen var lekende lett å betjene, det samme med gear og gass-reguleringene som på denne båten leveres som to-spaks kontroll fra Morse som standard. Sluregear er ekstra-utstyr, men de fleste hobbyfiskere vil nok spandere på seg dette.

    STYRHUS/SALONG/BYSSE

    Selv om inneplassen er blitt mindre i Sport-versjonen enn i Bravo-versjonen, har ikke dette gått ut over antall sengeplas-ser. Tre voksne og ett barn får plass til å sove. En voksen og ett barn i tverrkøya i baugen og to voksne i dobbeltkøye når midtputen i U-sofaen trekkes ut. Trekker man ut ryggen i U-sofane mot baugen, åpenbarer det seg en stor skuff som kan romme sengetøy. Under sidebenkene i U-sofaen er det også små stuerom.

    Hverken skrogside eller tak er polstret, men dekket av en støpt inner-liner, hvilket gjør innredningen meget enkel å holde ren, er såvel støyisolerende som varme-/kuldeisolerende samt hjelper til med avstivingen i sandwich-dekket. Kanskje litt kaldt preg, synes noen, men Viksund har brutt de hvite flatene med stoff-remser i vennlige farger. Det er god sittehøyde også under instrumentkonsollen.

    På dørken er det kantsydde tepper i god kvalitet.Det er to sitteplasser i fartsretningen, førerstol og passasjer-stol. Passasjerstolen er plassert oppå et lite klesskap og er hengslet. Førerstolen er også hengslet, er justerbar i lengde-retningen, og ryggen kan felles ned. På vår testbåt kunne ikke ryggen feles ned på passasjerstolen, hvilket den burde fordi ryggen stanget i frontruten når den ble vippet opp, og avsettingsplassen under setet var ubrukelig av den grunn.

    Rundt hele instrumentkonsollen, som delvis er hengt opp i taket med en stang av rustfritt stål, er det polstring i kantene. Dermed unngår man stygge sår om man skulle dunke borti. Bra!

    Det er tre lyspunkter og tre lufte-ventiler. I tillegg er det et lite vindu til å åpne på akterskottet over koke-apparatet. Den store plexiglassluken i fordekket kan også åpnes, og når man også har stor dør i sotet plexiglass med aluminiumsramme ut mot akterdekket, er ikke tilstrekkelig ventilasjon noe problem.

    TOALETTET

    Eneste sted vi hadde ønsket bedre ventila-sjon er på toalettet, hvor en vanlig lufteventil er eneste utlufting. Disse virker bra under fart, men er ikke fullt så effektive ved stilleligge. Toalettet har tilstrekkelig plass til både å sitte og stå. Dørken er drenert, slik at man kan installere dusj om man ønsker. Vasken er støpt i plast. Under er et lite skap med dør og to hyller. Foirøvrig er det tannglassholder støpt inn ved siden av vasken, dorullholder, såpekopp, to hånd-kleknagger, spil og lys i taket. Plastar-maturen hadde vi gjerne sett skiftet ut til noe bedre.

    BYSSE

    Byssa er blitt mest skadelidende ved ombyggingen. Den er nå i miniutgave. Det er plass til Wallas Safeflame kokeapparat med varmetopp som leveres med som stan-dard. Vasken er under førerstolen som må trekkes helt tilbake på skinnene for at den skal kunne vippes over rattet. I borde bak kokeapparatet er støpt inn tom kummer til tallerkner. Under kokeapparat og vasken er det et skap med to hyller og under fotplaten til førerplassen er det to skuffer. Savnet av avsettingsplass er stort. Plastarmaturen er for dårlig. Ellers OK.

    FØRERPLASS

    Du sitter godt på førerplassen, har god sikt rund baut, bortsett fra i det området på babord side hvor toalettet står. Kartbordet er passe stort, kompasset greit plassert, instrumenter lett å se, men bryterpanelet er litt knotete plassert bak rattet. Gass og gearspak er lett tilgjen-gelig. Tre vindusviskere er standard, og de virker bra, bortsett fra at de med fordel kunne hatt litt større utslag slik at de dekket hele ruten. Det er ingen spyler, men to elektriske defrostervifter er standard. Skal du ha radiatorvarmer, er dette ekstautstyr. Vi savnet ekstra 12 Volts sigarettenneruttak. Det er ett strømuttak beregnet på utemontering på skottet til toalettet helt oppunder taket ved utgangen til akterdek-ket. På styre-plassen ute fungerer alt greit, bortsett fra den sotete plexiglasskjermen på styrhuset. Den er god å ha som vind- og sprutav-viser, men i medsol har den en vinkel som gir generende reflekser. Honnør for rattet som har en hurtigsveiv som gjør manøvrer-ing problem-fritt.

    UTEPLASS

    Det store selvlensende akterdekket er en drøm for hobbyfiskere. Selvlensingen er meget effektiv gjennom store hull i skansekledningen akter. Rundt hele uteplassen er det solide håndrekker i rustfritt stål, det er vertikale hånd-rekker på hver side av skottet inn til styrhuset og en håndrekke over døren. Du har med andre ord noe å holde deg i hvorhen du ferdes på akterdekket. Bra! Det eneste vi savnet var et trinn for iland- og ombordstigning. Under den skli-sikre dørken skjuler det seg tre rom. Nærmest styrhuset er motor-rommet, batteri-kassen og tankene for drivstoff og ferskvann. På skottet til det midterste rommet står den manuelle lensepumpen lett tilgjengelig. Her er også fettkoppen til akselgjennom-føringen. Det eneste som mangler er den elektriske lensepumpen. Det er meget god plass til service, reparasjoner og vedlikehold. Ett 120 ah. batteri er standard, men det er satt av plass til ytterligere ett. Ladespenningen målte vi til 14,3 Volt ved 1000 omdreininger, og det er tilstrekkelig. Kabler og slanger er ryddig og godt oppklamret. Alle slanger har doble slangeklemmer.

    Midtrommet er stuerom/fiskekum. I tørr tilstand er det plass til adskillig her, og ved å åpne en ventil og sette igang den elektriske pumpen, kan du fylle kummen med 600 liter friskt sjøvann. Under kjøring merker du først og fremst at båten setter seg på enden, men kjøreegenskapene forandres ikke vesentlig utover dette.

    Det aktre rommet er også stuerom med hvor den hydrauliske styringen også har sin plass.

    SKROG/DEKK

    Skroget er det samme som på 750 Bravo. Det er Jostein Viksund og hans kolleger i Viksund Project Team som har tegnet det. Det halvplanende skroget har et parts-potensiale på 20 knop. Skroget og overbyg-get er i helstøpt glassfiberarmert polyester. Over vannlinjen er det sand-wich.

    Man ferdes sikkert på dekket. Det er antiskli-mønster hele veien. Dollbordet er tilstrekkelig bredt, det er solide håndrekker på styrhustaket. Pulpiten går fra uteplass og frem til baugen. Den kunne kanskje vært 20-30 cm. høyere. I baugen er det drenert ankerboks. Det er to solide kryssholt forut og to akterut. På hekken er det bade-/redningsleider. Nebb og badeplattform er ekstrautstyr. Alle lanterner er festet til en lanternemast i rustfritt stål på styrhustaket.

    KONKLUSJON

    Viksund 750 Bravo er en båt vi mer enn gjerne anbefaler for hobby-/ og småfis-keren. Det oser kvalitet. Finnish er førsteklasses. Sjøegenskapene er meget gode, og innredningen er nesten perfekt.

    FART/STØY

    Farten er målt med en 105 hk. Yanmar dieselmotor som ikke er standard. Ca. 100 lt. diesel og en mann ombord. Støy er målt ved førerplass med lukket dør til akter-dekket.

    Omdr. Fart i knop Støy i dBa

    3300 19,1 82,4

    2900 15,7 80,3

    2600 12,5 77,3

    2300 10,2 77,4

    2000 8,3 73,9

    1700 7,1 74,3

    1400 6,3 73,4

    1100 5,2 67,3

    800 3,6 68,1



    DATA

    Lengde: 7,5 m.

    Bredde: 2,8 m.

    Dypg.: 0,80 m.

    Vekt: ca. 2000 kg.

    Dekksareal: 7,7 kv.m.

    Drivstoff: 210 lt.

    Vann: 90 lt.

    Fiskekum: 600 lt.

    Standard motor: Volvo Penta MD22, 57 hk.

    Pris: Kr.335.300,-

    Testbåts motor: Yanmar 4LH-TE, 105 hk.

    Pris: Kr.366.840,-



    Ekstrautstyr: 210 lt. dieseltank med måler: 6.800,-, septiktank med pumpe: 3.600,-, varmtvannsopplegg: 7.200,-, radiatorvarmer m/defroster: 7.800,-, elektrisk pumpe for fiskebrønn: 3.600,-, dusj på akterdekk: 1.920,-, hydrauliske trimflaps: 7.800,-, ekstra 120 ah.batteri m/rele: 3.600,-, kjøleskap: 6.900,-, gardiner i styrhus: 1.800,-, badeplatt-form: 9.800,-, baugspyd med rulle: 3.600,-tverrbenk akter med rygg: 5.000,-, transportkrybbe, leiepris inkl. retur-frakt: 1.800,-, transportpresenning: 4.800,-.



    Produsent: Viksund A/S, 5302 Strusshamn. Tlf. 05-14 16 20.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon