Vi prøvekjører: Yamarin 76 DC

Vi prøvekjører: Yamarin 76 DC



Vi prøvekjører: Yamarin 76 DC

Familiekjær råtass



Det nye flaggskipet til Yamarin har et godt skrog som fint klarer hastigheter opp mot 50 knop. Plass og fasciliteter under dekk gir boplass til en familie på kortere overnattingsturer.



TEKST: AMUND RICH. LØKEN

FOTO: ATLE KNUTSEN



Det finske verftet betrakter selv Yamarin 76 som sitt nye flaggskip. Det er en helt nyutviklet båt, men det er likevel lett å kjenne igjen linjene fra de mindre båtene i serien, som Yamarin 64 DC (tidligere 6420). Dagsturbåter har alltid vært verftets prioritet. 76 DC er også en dagsturbåt, men den er romslig og har løsninger som gjør det mulig å ha det komfortabelt om bord både på weekendturer og kortere ferieturer.

Selv om hovedvekten er lagt på utearealet, er det jobbet godt også under dekk med tilrettelegging av et innendørsliv for en liten familie, med soveplasser og toalett.





Sjøegenskaper

Småbåtfølelsen er fraværende i Yamarin 76. Vekten på ca. 1.500 kg, kombinert med den kraftige V-bunnen, gjør båten etter vår oppfatning til en svært god båt i sjøen. Den er konstruert for motorer helt opp til 300 hk. Så lenge båten selges i kombinasjon med Yamaha i Norge, er 250 hk den største firetakteren som foreløpig kan oppdrives. En 300-hester kommer om ikke lenge.

Med en toppfart på 44 knop sparker det bra unna. Det er ingen merkbar planingsterskel, og båten oppfører seg mykt og behagelig i kvapsete sjø, selv i store hastigheter.

Yamarin 76 er morsom å kjøre. Har du familien med på tur kan du med fordel legge marsjfarten til 25-30 knop. Den liker seg godt i dette området, og livet om bord forblir komfortabelt. La bruken avgjøre motorvalget. Til familiebruk er 200 hk mer enn nok, men unngå det minste alternativet på 150 hester. Skroget trenger skyvekraften.

Førerplassen

Yamarin leverer en godt utstyrt båt som standard. På et oversiktlig instrumentpanel finner vi to multifunksjonsinstrumenter og lett tilgjengelige knapper og brytere. Kontrollboksen for gir og gass er integrert i skrogsiden. Befriende nok er det gjort plass til en 12 tommers kartplotter integrert i panelet. Det gir et ryddig preg. Plotteren leveres ikke som standardutstyr. Når det likevel er plass, bør det velges en løsning med stor skjerm, større enn i testbåten.

Skipperen har god oversikt fra førerplassen, og hun eller han holder i et særdeles behagelig ratt. Den hydraulisk styringen er litt tung. To fine, dype koppholdere har også fått sin plass.

Det er god plass i den doble førerstolen. Vi sitter litt for lavt til å ha følelsen av full kontroll på siktlinjen. Det løses ved å vippe opp den fremre delen av stolen. Da mister vi samtidig mye av støtten til ryggen. Førerstolen fortjener en oppgradering, med en tykkere og mer solid rygg og enklere mekanisme for lengdejustering.

Yamarin har valgt en polert, syrefast ramme rundt vinduene. Det er en elegant og solid løsning. Det midtre glasset tjener som stor dør til utgangen på fordekket. Vinduspusser på styrbord side er standard, men pusseren på babord side må du spandere som ekstrautstyr. Den burde fulgt med i pakken, for de er begge viktige for sikten.



Uteplassen

Yamarin 76 DC er en sosial båt, med god plass rundt et stort og forseggjort sammenleggbart bord i en stor aktersalong. ”Utemøblene” er trukket i mørkeblått Sunbrellastoff. U-sofaen er bare brutt av en praktisk liten passasje til badeplattformen.

En liten bysse med to kokeplater, en vask og et 60 liters kjøleskap er plassert på babord side. Som standard er båten utstyrt med trykkvann og 40 liters tank. Bysseseksjonen skiller aktersalongen fra en liten, elegant buet passasjersofa på nivå med førerplassen. Den tjener like godt i fartsretningen som i sideretning for en liten prat med skipperen. En fin og annerledes løsning. Skyvedøren til lugaren er i sotet pleksiglass. Ved siden av er det integrert en god trapp opp til dekk.

At Yamarin ikke har maktet å lage en båt med flat dørk mener vi er et minus. Dobbel køye midtskips krevde en opphøyning, og dermed har den et ubehagelig trinn fra førermiljøet og ned til salongen akterut.

Badeplattformen er også i to nivåer. I dette tilfellet er det både praktisk og elegant, og gir en ekstra dimensjon med den lille teakbelagte ”broen” foran motoren og mellom plattformene. ”Broen” har 360 graders trinser under, slik at det ikke oppstår friksjoner ved tilting av motoren. Det er ankerboks bak på plattformen og foran i baugen.



Under dekk

En daycruiser er i utgangspunktet en ”flat” båt, med de begrensninger det gir for høyde og innredning under dekk. Yamarin har likevel skapt en god romfølelse i lugaren, med lyse, lekre farger, et elegant interiør og imponerende nok soveplasser til fire personer. Den doble køya midtskips er stor, selv om takhøyden her er i minste laget. Vi betrakter den som et ypperlig overnattingssted for familiens yngste. Mor og far bør bruke madrassen i salongen. Det er godt med stuveplass og det er laget en elegant toalettløsning med et skjult spyletoalett og 20 liters septiktank.

De fire ovale vinduene i skroget kan åpnes og lukkes. Heldigvis; det trengs godt med luft i lugaren.

Bortsett fra kartplotter, vindusvisker på babord side, havnepresenning og et Wallas 1800 varmeapprat (opplegget klargjort fra fabrikk) er det meste standard på Yamarin 76 DC. Båten gir et solid preg og har mange fine detaljer som dekkslys, mye syrefast stål i rekker, pullerter og badetrapp. Teak på dekket, dørken i aktersalongen og badeplattformen er også en del av standardpakken.



Konklusjon

Yamarin 76 er et resultat av mange års erfaring. Den finske båtbyggeren er spesialist på dagsturbåter, og har tatt med seg det beste fra daycruiserkonseptet. Samtidig har konstruktøren greid å skape en ”liten” cabincruiser av den nye 24,5-foteren, med fasiliteter for en liten familie på kortere turer. Det viktigste er likevel at den fungerer som daycruiser, en kraftplugg med gode sjøegenskaper som også tåler juling og grov sjø. Utenbordsmotor på 250 hk er ikke for mye, men som famliebåt kan vi greie oss med 200 hk.



DATA: Yamarin 76 DC

Lengde: 7.52 meter
Bredde: 2.40 meter
Vekt tørr båt: 1.500 kg
Drivstoff: 190 liter
Motor: Yamaha 150-300 hk
CE-kategori: C
Pris testbåt: kr 620.000

Opplysninger: Yamaha Motor Scandinavia, telefon 64 97 94 00. www.yamaha-motor.no.








Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon