Vi prøvekjører: Sealine SC 35

Vi prøvekjører: Sealine SC 35



Vi prøvekjører: Sealine SC 35

Våger være annerledes

Britiske Sealine har gjort kreative løsninger til sitt varemerke. Et generasjonsskifte i designavdelingen har bare styrket Sealines vilje til å skille seg ut fra mengden. Vi har tatt en kjapp titt på Sealines siste modell, SC 35, designet av svenske Ocke Mannerfelt. Minimalisme er en sterk trend blant båtdesignere for tiden.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Kjente løsninger som kalesje og hardtop har de siste årene blitt klonet til nye varianter. Skillelinjene mellom daycruiser, hardtop og kalesje blir mer diffuse. Løsningene har fått navn som cabriolet cruiser, Z-top og sports convertible. Hjemlige Marex var tidlig ute med sin CC-modell – en båt som forener det beste fra to verdener, nemlig kalesje og hardtop. Sealine satset på en tilsvarende løsning da de lanserte sin 29-fots sports convertible (SC 29) for to år siden. I fjor kom en tilsvarende 38-foter, og i år fulgte de opp med en konvertibel 35-foter. Takkonstruksjonen er rosinen i pølsa. Med et håndgrep åpner eller lukker man taket, som består av tekstilduk og spiler som løper i et skinnesystem. På SC 29 var det en del lekkasjeproblemer med denne konstruksjonen. Nye SC 35 skiller seg distinkt fra Sealines tradisjonelt runde formspråk med stramme linjer og minimalistiske interiør.

Fantastisk skrog

SC 35 har et konvensjonelt, planende skrog i første rekke tilrettelagt for dobbel Volvo Penta D4 drevinstallasjon fra 2x225 hk til 2x300 hk. Vår testbåt var utstyrt med dobbel D4-300 installasjon, og oppnådde en toppfart på rundt 35 knop. I motsetning til Mannerfelt-designede SC 29, har ikke SC 35 stepet skrog. Like fullt byr den på en herlig kjøreopplevelse, og er en av de absolutt mest vellykkete 35-fotere vi har kjørt. De to D4-motorene skyver båten effektivt opp i plan, og man beholder sikten i hele fartsregisteret. Fra marsjfart og oppover til toppfart, tillater båten alle tenkelige manøvere, og selv ved fullt rorutslag på toppfart oppfører den seg kontrollert og har tilnærmet perfekt bæring og holder seg i plan. Føreren behøver ikke vie verken drevtrim eller trimplan særlig oppmerksomhet under normale forhold. Båten går som et tog, og har en stille, kompakt konstruksjon.

Minimalisme-trend

Trenden er blitt tydelig. Den ene båten etter den andre lanseres med interiør som ser ut som det er hentet fra en hvilken som helst hotellobby rundt Middelhavet. Franske Wally var blant de aller første med sine one-off båter, norske var Fjord den første til å ta opp designtrenden i serieproduserte motorbåter. Sealine følger opp, med både eksteriør og interiør som har klare minimalistiske trekk. Likevel har ikke de nye designerne hos Sealine gått like langt som Fjord. SC 35 er den sosialdemokratiske Wally-versjonen. Men selv om overflaten har blitt litt mer kantete, er det tradisjonelle verdier som ligger til grunn for planløsningen om bord. Uteplassen er dedikert soling og kjøring, mens øvrige sosiale aktiviteter og matlagning er henvist til avdelingen under dekk. Dette er en ikke-skandinavisk planløsning som ikke alle er like begeistret for her på berget. Sammenligner man for eksempel med Marex 350 CC, ser man at tankegangen er helt annerledes om bord i en norskbygd båt i samme kategori. Uteplassen er en stor aktivitetsplattform for alt fra soling, bading, matlaging osv. Under dekk skal man bare sove. Slik er det ikke med SC 35. Her er byssa plassert under dekk i samme avdeling som en liten salong. Dette avspeiler et annet bruksmønster enn vi er vant til i vår hjemlige skjærgård. Byssa er riktig romslig, med masse bra skapplass og gode arbeidsflater. En liten Sealine-finesse er en drenert hylle på innsiden av byssebenken mot skottet hvor man kan sette fra seg oppvasken. Glimrende! Interiøret er i valnøttfinér, mens skottene er trukket med et strielignende materiale som gir en eksklusiv, men likevel lun atmosfære.

Båten har to lugarer. Hovedlugaren forut er helt tradisjonell med en stor køye og bra med skapplass. Vi reagerte negativt på de trange døråpningene ombord, spesielt døren fra hovedlugaren til toalettrommet. Senterlugaren akter har den samme, trange døråpningen, men vel innenfor er lugaren riktig romslig og har tre fullverdige køyer.

Ikke-skandinavisk

Allerede når vi trår inn på badeplattformen ser vi at Sealine SC 35 i første rekke er bygget for sydeligere farvann. Standard tilkobling for eksternt vann på badeplattformen er en av særegenhetene ved båten. Uteplassen er sosialt organisert med en sjeselong på babord side som går over i en stor L-salong rundt et gigantisk bord. Bordet kan senkes ned slik at man får en romslig solseng. På styrbord side, aktenfor førerplassen, er det en stor modul med grill, vask og kjøleskap som er et godt supplement til byssa under dekk. Aktenfor denne byssemodulen er det en komfortabel sittebenk. Over alt er båten forsynt med solide håndrekker, og det er lett å bevege seg rundt på uteplassen, under dekk og langs sidedekkene frem på fordekk. Førerplassen har en usøkt organisering med god oversikt over instrumenter og intuitiv plassering av alle funksjoner. Den har god plass til en 12 tommers plotter. Strømuttak og praktiske stuverom er det rikelig med. Et stort pluss ved førerplassen, og en typisk Sealine-finesse, er muligheten til enkelt å vippe opp hele instrumentkonsollen for adkomst til installasjonene. Under den doble førerstolen med oppvippbar frontpute, er det et stort stuverom dedikert en redningsflåte. Vindskjermen er gigantisk, men har moderate A og B-stolper som gir god sikt.

Forenkling

Mens Sealine de siste 5-6 årene har lagt vekt på å krydre sine nylanseringer med avanserte tekniske løsninger, er ambisjonsnivået til den nyeste modellen mer moderat. Utvidbare akterdekk, elektriske badeplattformer osv., er erstattet med smarte, ukompliserte detaljer, som brønnen til påhengsmotoren i badeplattformen. Men ikke er alt er like gjennomtenkt. Sofaryggen er en del av akterspeilet, og er veldig eksponert for salt og sot når kalesjen er nede. Motorrommet derimot er meget lett tilgjengelig via en luke på uteplassen. Her er det god plass rundt de to Volvo Penta D4-300 motorene, som er det største motoralternativet. Servicemulighetene er fullt tilfredsstillende, selv om installasjonene i vår testbåt hadde et visst prototypepreg. Båten vi prøvde hadde også generator, som det er avsatt egen plass til i forkant av motorene.

Konklusjon

SC 35 har et svært vellykket skrog som byr på høy komfort og kjøreglede. Båten er praktisk og gjennomtenkt på en måte som gjør den lett å bo om bord i.

Fakta: Sealine SC 35

Lengde: 11,0 meter
Bredde: 3,70 meter
Dyptgående: 0,95 meter
Vekt tørr båt: 7.200 kg
Ferskvann: 210 liter
Varmtvann: 35 liter
Septik: 80 liter
Drivstoff: 750 liter
CE-kategori: B
Toppfart: 35 knop
Motor i testbåt: 2xVolvo Penta D4-300
Pris fra: kr 2.436 755
Opplysninger: Formo Marin AS, Porsgrunn, telefon 35 50 99 31, www.sealine.no

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon