Vi prøvekjører: Sea Ray 260 Sundeck

Vi prøvekjører: Sea Ray 260 Sundeck

Vi prøvekjører: Sea Ray 260 Sundeck

Sjøens Cadillac



En 26 fots bowrider som er godkjent for 12 personer og med fartspotensiale på godt over 40 knop er ikke dagligdags kost. Den helt nykonstruerte Sea Ray 260 Sundeck er en solskinnsplattform, men kommer først til sin rett med maksimalt 6 personer om bord.

Tekst og foto: Staffan Westerling

Båtens bølgende linjer og litt butte fordekk tyder på at designerne av denne båten har hentet inspirasjon fra bilmerket Cadillac. Både skrog og dekk er nykonstruksjoner helt fra bunnen av. Båten går under begrepet bowrider med et romslig forskip og skal appellere til den store familien eller de som gjerne vil ta med en del venner på en dagstur en solskinnsdag i skjærgården.

Innredning

Et ganske butt fordekk gjør at man har god plass til føttene ved om bord- og ilandstigning, men vi savnet en pulpitbøyle for å holde seg i. Ett trappetrinn ned til dørken er en nødvendighet for å komme seg velberget om bord uten akrobatiske øvelser. Under lokket i fordekket skjuler det seg en smart utfellbar stige for å klatre ned fra fordekket til stranden eller som badestige. Det er også plass til en dregg og fortøyningstamper her.

I brønnen forut er det to langsgående sofabenker med stuverom under. Det er sitteplass til fire personer eller to personer dersom benkene benyttes til solseng. I tillegg kan man som ekstrautstyr få en ileggspute som omgjør hele plassen til en gedigen solseng. Putene er godt stoppet og behagelige å sitte/ligge på og med ryggstøe opp mot konsollene. Under dørken er det plass til vannski/wakeboard og her finnes også dusjmuligheter, plass for et bord på en løs søyle samt innfelte koppholdere, strategisk plassert i beste amerikanske stil. Når mørket faller på, kan man tenne dørkbelysningen som er montert like over dørken.

Fra brønnen forut kommer man til den akter delen gjennom en todelt dør mellom de integrerte styre- og passasjerkonsollene. Øvre del av døren kan åpnes separat som en del av frontruten, mens nedre del som består av to deler, har to funksjoner. Enten som dør til brønnen forut, eller i oppslått tilstand som vindskjerm mellom konsollene. Smart løsning.



Førerplass

Førerplassen er meget god. Ergonomisk riktig og med en god stol som kan roteres 360 grader og justeres i lengderetningen. Det samme er tilfellet med passasjerplassen. Halvparten av setene kan vippes opp for stående kjøring. Alle instrumenter og brytere er godt plasserte. Sikten fra førerplassen er god alle veier. Rattet er stillbart og her finnes også fjernkontroll til stereoanlegget. Den tradisjonelle startnøkkelen er byttet ut med en startknapp på gass/girspaken. Et kort trykk, og startmotoren jobber til motoren tenner.

Det er kun en vindusvisker, og den er på førersiden. Litt gjerrig å ikke spandere en på passasjersiden også, synes vi. Sikringspanelet sitter i styrekonsollen sammen med stereoanlegget og en isboks. Passasjerkonsollen rommer toalettet med en porta potti-do. Rommet er av typen trekk buksa ned og rygg sakte inn, men når man først sitter der, er det ok med plass. Det er håndvask her, men vaskingen må utføres i sittende stilling. Å komme seg ut av rommet er faktisk lettere enn å komme inn. Lys kommer inn gjennom en ventil i skrogsiden og fra en lampe i taket.

Mellom fører- og passasjerstolen er det et stort, avlangt stuverom. Amerikanerne er generelt flinke på å bygge inn stuverom i sine båtkonstruksjoner.

Akterut

Akterut er det en L-sofa med sitteplass til fire personer. Er bord på søyle kan monteres for en bit kald mat. Varm mat er utelukket da det ikke finnes noen bysseløsning om bord. En liten håndvask bak førerstolen kan med nød også brukes til oppvask. Noen små tallerkener, kopper og glass kan stuves inn i skapet under vasken. Under L-sofaen finner vi blant annet batterier, manuell lensepumpe samt motorrommet. Også her akterut er det snerten dørkbelysning.

Selve motorrommet er noe trangt, men man kommer til de mest nødvendige servicepunkter. På styrbord side er utgangen til badeplattformen som er meget stor og anvendelig Her finnes på babord side en innfellbar badestige samt dusjmuligheter. Et lite stuverom kan romme sjampo, dusjsåpe, vannskitau, fortøyningstamper og annet.

Kalesjemulighetene er mange. To havnepresenninger er nok den mest vanlige og fornuftige løsningen, for båten er ment å bruke når været viser seg fra solskinnssiden. Men man kan også få en kalesjeløsning med en biminitopp og diverse sidekalesjer, men det er et kaos av knapper og glidelåser, så antagelig vil denne løsningen være mer til forbannelse enn glede.

Sjøegenskaper

Sea Ray 260 Sundeck går stødig i vannet, og alle om bord sitter tørt selv om sjøen er grov ute på fjorden. Tyngden av båten, 21 graders bunnvinkel og brede sprutlister gjør dette mulig. Vi forsøkte å fremprovosere svake sider ved å kjøre båten tøft, men ingenting skummelt eller ufortsett skjedde. Trimplan er standard, så om man skulle skjevlaste båten, har man fine justeringsmuligheter. Det er dessuten godt om griperekker dersom ferden skulle bli humpete.

Som standard sitter det en Mercruiser V8 på 300 hestekrefter og Bravo III-drev i båten.



Konklusjon

Sea Ray 260 Sundeck er en velbygget båt med stort sosialt potensial - vel og merke dersom solen velsigner en med sin tilstedeværelse. Modellen har en åpne og moderne planløsning, er full av smarte stuverom og har gode sjøegenskaper. Båten er godkjent for 12 personer hvorav 8 kan sitte til bords samtidig, men er man 12 om bord, blir det alt for trangt. Seks personer anser vi som maks om bord for å ha det noenlunde bekvemt. Toalettet er trangt å komme inn i- og ut av, men når man først er "plassert", er det bekvemt.



Pluss:

Sjøegenskaper

Komfortable sitteplasser

Ergonomisk god førerplass

Stor badeplattform akterut



Minus:

Vindusvisker mangler på passasjersiden

Lavt toalettrom



Data

Lengde 8,03 m
Bredde 2,59 m
Vekt 2.250 kg
V-bunnsvinkel 21 grader
CE-godkjent 12 personer
CE-kategori C
Drivstoff 246 lt.
Motor 300 hk - 375 hk
Fart 41 knop
Motor testbåt 300 hk V8
Ca. pris 750.000 kroner
Importør Husvikholmen Marina AS, 64 93 42 05 eller

www.husvikholmen.no

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon