Vi prøvekjører: Grandezza 28 WA

Vi prøvekjører: Grandezza 28 WA



Vi prøvekjører: Grandezza 28 WA

Kaster seg på bølgen



Finnene har vært de fremste til å utvikle praktiske walkaroundbåter med lukket hytte. Nå har klassen fått enda en utfordrer i Grandezza 28 WA. Også med denne båten imponerer Finn-Marin på første forsøk.



TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN



Hvem som egentlig var først ute med den lukkede walkaroundbåten, er det mange meninger om. Men designet har rot i den profesjonelle båtverdenen. Og en vellykket arbeidsbåt med hytte og walkaround-løsning har et design hvis fremste siktemål er å være praktisk og sikkert. Og disse kravene skal den tilfredsstille under svært varierende forhold. Det er fristende å plassere nære konkurrenter som Askeladden Commuter, Nordstar Patrol, Targa, og Minor et sted midt i mellom yrkesbåtens rendyrkede designfilosofi og den litt formålsløst pyntede fritidsbåten. De fleste av dem er finske, og de fleste av dem temmelig bra. Derfor er det ingen liten utfordring Finn-Marin har påtatt seg når de nå kaster seg inn i dette segmentet med en 28-foter. Inntil den finske produsenten lanserte den første Grandezza-båten for tre år siden, hadde de kun produsert de relativt enkle og prisgunstige Finnmaster-båtene. Helt overraskende tok de skrittet over i de mer luksuriøse delene av bobåtmarkedet, og har nærmeste fra første stund hatt stor suksess med sine modeller fra 31 fot og nedover. Ingen dårlig prestasjon. Med lanseringen av Grandezza 28 WA under båtmessen i Stockholm i november i fjor, har de beveget seg inn i enda et segment. Også her har de truffet spikeren ganske bra på hodet.



Nytt design

I motsetning til sine mer konservative forbilder, har den nye WA-båten en vesentlig mer vågal linjeføring med buer og runde former. Vi synes produsenten har ofret noen praktiske funksjoner til fordel for spenstig form. Grandezza 28 WA har et praktisk innredet styrhus og trygge og praktiske dekksflater. Når man skal om bord i båten fra en litt høy kai, må man tråkke direkte på rekka. Her kunne vi tenkt oss et bedre trinn å trå på. Adkomsten inn i styrhuset er meget god, via to skyvedører på passasjer- og førersiden. Styrhuset har meget god ståhøyde, og innredningen er enkel og funksjonell. Det er mye plass i styrhuset, som har to dørknivåer. I den aktre delen det en L-salong rundt et bord hvor seks personer sitter bra når man vender fører- og passasjerstol rundt. Bordet burde fått en mer solid søyle. I akterbenken er det bra med stuveplass, som inkluderer et skap og en stor skuff. Både fører og passasjerer har god utsikt gjennom vinduene, og belysningen for øvrig består av fire downlights. Styrhustaket på testbåten var av glass, med en stor elektrisk takluke, som sammen med dørene gir en meget luftig løsning på varme dager.

Ved førerplassen er det to stoler. Plassen har ved første øyekast en ergonomisk disponering av funksjonene. Den er fremfor alt moderne på det viset at alle instrumenter og funksjoner har sin dedikerte plass. Pluss også for gråfargen på konsollen som demper reflekser i vinduene. Førerplassen har imidlertid et forbedringspotensiale. Vi kunne blant annet tenkt oss plotteren plassert mer til venstre for, og nærmere, føreren slik at rattet ikke kommer i veien for betjening av den. Vi kunne også ønsket oss et logisk plassert 12 volts uttak, for eksempel i nærheten av den lille nisjen på innsiden av koppholderne. Pluss også for kompassplasseringen under takkonsollen, og likeledes et minus i margen for panelet til baugpropellen fra QL som har knapper i stedet for en skikkelig spak. Håpløst å bruke, etter vår oppfatning.



Lekkert under dekk

Via en åpning med stengemuligheter til venstre for førerkonsollen, kommer man ned under dekk. Det første man møter her på babord side er en enkel bysseseksjon med imponerende mye stuveplass, både i form av et skap ved siden av kjøleskapet, et åpent hengeskap som skiller byssa fra hovedkøya, og en mindre skuffeseksjon ved køya. Byssa består av et kjøleskap, en enkel kokeplate felt ned i coriantoppen og en kjekk liten vask med ettgrepsarmatur. Ventilasjonen over byssa består av en solcelledrevet ventilator. Byssa er dessuten kompletter met 220 volts uttak på skottet. Ganske komplett for en enklere weekendtur, med andre ord.

Helt forut er det en bra køye med plass til to personer. Køya er forsynt med to leselamper og et stort speil på skottet mot forpiggen. Det er bra avsettingsplass langs skrogsidene på hver side, og under køya fant vi et stort stuverom med adkomst til baugpropellen. Litt lys slipper inn gjennom dekksluken som åpnes sideveis. Når mørket faller på, kan man tenne tre spoter i taket i tillegg til de to leselampene i køya. Downlightene har dimming.

På styrbord side, forenom hovedkøya, er det et romslig og innbydende toalettrom med en ståhøyde på ca 170 cm. Toalettet er komfortabelt og funksjoner som dorullholder, 220 volts uttak, dobbel tannkrusholder og et koøye som kan åpnes er på plass. Den lille stålvasken duger for en kattevask, og man kan til nød bruke hånddusjen for en litt utvidet rengjøring. Polstrede skott innebærer imidlertid at vannsøl bør begrenses. I benken er det et greit skap, men vi savnet noen skikkelige knagger til håndklær. Rommets eneste speil er montert på innsiden av døren, der man har minst glede av det.

Aktenfor toalettrommet er det en fin stikklugar med intim plass til to personer. Lugaren er adskilt med et forheng. Her fant vi en dyse til varmeren og god teknisk adkomst via fire plastluker. Det eneste vi savnet er et håndtak på toalettromsskottet som hadde gjort det litt lettere å komme seg ut og inn.



Trygg uteplass

Utvendig oppfyller båten funksjonen som WA fullt ut, med brede sidedekk, dype skrogsider som gjør det trygt å bevege seg rundt styrhuset, og bra siderekker og rekker på styrhustaket. Vi savnet derimot en del praktisk stuveplass både på fordekk og akterdekk, og noen flere faste sitteplasser i tillegg til den oppfellbare benken bak styrhuset. Denne benken må vippes opp når man skal ned i motorrommet, som ligger under en stor luke på akterdekket. Luka holdes opp av to solide gassdempere, men selve luke-tersen var i simpleste laget til å være god å bruke når den tunge luka skal opp. Men når man først har kommet ned i motorrommet, finner man det svært ryddig og oversiktlig, med suveren adkomst til absolutt alle installasjoner og motorens servicepunkter. Enkel adkomst til blant annet grovfilter, pumper m.v.

En stor luke i akterspeilet leder ut på en for liten, halvsirkelformet badeplattform. Badestigen på babord side kan med nød og neppe trekkes ut av en person som ligger i sjøen. Pluss derimot for to stuverom i akterspeilet med plass til tamper og diverse, men vi kunne ønsket at lukene var hengslet nederst og ikke øverst. Landstrømkontakt, hovedstrømbryter, hånddusj og manuell lensepumpe er lett tilgjengelig på badeplattform og akterdekk. I alt er båten forsynt med seks solide kryssholt, og en meget romslig dreggkasse forut.



Rask galopp

Skroget til 28-foteren er helt nyutviklet. Det er et relativt skarpt V-bunnet, planende skrog beregnet for motorer fra 330 hk til 370 hk, hvilket vil si de to største Volvo Penta D6-alternativene på drev. Alternativt kan man få båten med doble D3-installasjoner på 2x160 eller 190 hk. Med en D6-350 som satt i vår testbåt, merket vi oss en fabelaktig akselerasjon opp til toppfarten på 38 knop. Med den nye D6-370 bør man nærme seg 40-tallet, hvilket er ganske imponerende. Med riktig drevtrim har båten en ubetydelig planingsterskel, men båten er sensitiv for trim og begynner relativt tidlig å galoppere. Den sitter som et skudd i svingene, og har et velbalansert, mykt skrog. Den kompakte båten oppleves som solid sammenskrudd og meget godt støyisolert. Vi vil tro at den nye Volvo Penta D4-300 er fornuftsalternativet i denne båten.



Konklusjon

Grandezza 28 WA er en fornøyelse å kjøre, men er litt sensitiv for drevtrim. Den har en gjennomgående smart planløsning, og er står seg godt i forhold til konkurrentene som en fullblods, praktisk transportmaskin i skjærgården – til helårsbruk. Vår kraftigste bønn til produsenten er at de tar en ny gjennomgang av førermiljøet.



DATA: GRANDEZZA 28 WA


Lengde: 8,40 meter
Bredde: 3,00 meter
Dyptgående: 1,30 meter
Vekt tørr båt: 4.100 kg
Drivstoff: 420 liter
Ferskvann: 120 liter
Septik: 42 liter
Køyeplasser: 2x2
Motor: 330-370 hk , eller 2x160 hk eller 2x190 hk
Toppfart: 38 knop
Pris fra: Kr 1 700 000
Opplysninger: Yamaha Motor-Skandinavia, Vinterbro. Tlf: 64 97 94 00. Internett: www.yamaha-motor.no

Utgave: 

Stikkord: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
Twitter icon
e-mail icon