Vannski-kurs

Vannski-kurs



Lynkurs i ferien!!!

Moro med vannski



Det er morsomt å stå på vannski. Mange tør ikke prøve fordi de synes det ser skummelt ut å henge bak en båt med brølende motor og mange hestekrefter. De akrobatiske krumspring hører de rutinerte til. Nybegynnere bør ta det pent. Her er noen tips for å komme igang.



Av Hans Due



Mange som har forsøkt å stå på vannski, har gitt opp lenge før de er kommet opp av vannet. For det er starten som er det vanskeligste. Etter to-tre forsøk uten å komme opp på skiene og med følelsen av at man har svelget halve havet, er det fort gjort å gi opp. Men fortvil ikke, ta det litt piano. Det er sannsynligvis teknikken som må justeres litt for at du skal komme deg raskt opp. Og er du først oppe, er det enkelt å henge etter i trekkbåtens kjølvann.

Utstyr og regler

For å kunne trekke noen på vannski, trenger man en båt som bør være minimum 13-14 fot, ha styrekonsoll og en motor på mellom 20-30 hk (må være sterk nok til å trekke en person ut av vannet), et vannskitau på 20-25 meters lengde, et par vannski og en myk redningsvest, aller helst også en våtdrakt. I trekkbåten skal det være to personer, en som kjører båten og som har oppmerksomheten rettet forover og til sidene, og en som hele tiden holder øye med løperen og rapporterer alle signaler videre til båtføreren. I tillegg er han redningsmann dersom noe skulle skje med løperen.

Er man ikke lokalkjent, er det viktig å undersøke farvannet godt før man starter, slik at det ikke er noen fare for at båt og løper havner på skvalpeskjær o.l. Det er ikke lov å drive vannskikjøring nær badeplasser, i havnebasseng eller der det er mye annen båttrafikk. Husk at de vanlige sjøveisreglene gjelder, selv om man har en vannskiløper på slep.

Vannskitauet bør festes så nær båtens senterlinje som mulig, men aldri i motorfestet. Har man ikke en slepekrok midt på akterspeilet, kan man lage en såkalt hanefot ved å spleise inn en taubit et par meter inn på slepetauet, og feste hver av tampene i kryssholtene akterut.

Utgangsposisjon

Før du hopper i vannet, bør du tørrtrene litt på land. Ta med deg vannskitauet og fest det i et tre, en stolpe, et gjerde e.l. Sett deg på bakken, bøy knærne og spenn fra med hælene. Tauet skal være mellom bena. Ryggen skal være rett, og i en slik vinkel at en tenkt linje gjennom ryggraden ender opp midt i foten. Forsøk så å reise deg opp ved å rette ut knærne mens du holder i vannskitauet. Hold pinnen slik som du ville gjort hvis du skulle holde i et økseskaft med begge hender. Armene skal være rette. Når du har gjort dette et par ganger på land, og har kjent hvordan stillingen på kroppen må være for at du skal være i balanse, er det på tide å gjøre et forsøk i vannet.

Det beste er om du kan vasse ut fra en strand og ta på deg skiene på ca. 1½ m. dyp. Eventuelt kan du sitte på båtripa og ta på deg skiene her for så å gli ut i vannet. Nå skal du forsøke å finne fram til samme stilling som du tørrtrente med på land. Skituppene skal være over vann, og tauet mellom skiene. Trekkbåten skal gli sakte fra deg til tauet er nesten stramt. Når du har stramt tau mellom deg og båten, og ellers har funnet balansen og er klar til å bli dratt opp, gir du signal til trekkbåten med en hånd der pekefingeren og tommelen danner en rund ring.

Starten

Båtføreren i trekkbåten får beskjed fra den som holder øye med løperen, setter båten i gir og gir gass så snart tauet er helt stramt. Nå vil du oppleve at det er ganske tungt å holde i pinnen. Vannet fosser rundt deg. Hvis du nå klarer å styre skiene rett fram og ikke reise deg opp før skiene er ute av vannet, har du gode sjanser for å komme opp. Så snart skiene er oppe av vannet, kan du reise deg helt opp. Len deg lett bakover og ikke skyt rompa ut, men forsøk å ha så strak kropp som mulig. Hvis du nå klarer å trekke pinnen inn til hoften, virker armene som støtdempere, og det er straks mye enklere å holde balansen.

Skulle du falle under forsøket på å komme opp, eller når du henger etter båten, må du slippe pinnen straks. Båtfører skal stanse båten umiddelbart når han får signal fra hjelpemannen om at løperen har falt. Hvis alt er i orden med løperen, skal han holde begge hendene sammenkoblet over hodet. Båtfører kjører da i en god ring rundt løperen slik at han får tak i tauet og kan starte på nytt.

Tegn

Vi har vært innom de to tegnene for at man er klar og at alt er ok etter et fall. Men det finnes flere tegn løperen kan gi for å kommunisere med båtføreren.

En tommel opp betyr at man ønsker høyere fart. Tommelen ned betyr lavere fart. Når man har oppnådd ønsket fart, holder man flat hånd foran kroppen og fører den fra side til side.

Hvis du ønsker at båten skal kjøre deg inn mot land, holder du en hånd på hodet. Har du problemer av et eller annet slag og vil at føreren skal stoppe båten, gjør du bevegelse med flat hånd som om du skulle skjære deg i halsen. Vil du at båten skal svinge mot høyre, holder du høyre arm rett ut, og venstre arm ut hvis du ønsker å svinge mot venstre.



Husk at ved all vannskikjøring er det løperen som bestemmer fart og kursendringer. Når man begynner å føle seg sikker på skiene, kan man forsiktig begynne å svinge ut på siden. Hekkbølgen til trekkbåten er som regel førsste store hinder. Når man er kommet ut på siden, kan man forsøke å svinge tilbake igjen. Husk at farten øker når du svinger ut til siden, og det er viktig å lene seg godt utover. Farten avtar sterkt når du igjen skal svinge tilbake. Det blir nesten som en pendel. Når du føler deg sikker på to ski, kan du forsøke deg på en ski. Da legger du hele kroppstyngden på den ene skien slik at den andre kun støtter så vidt. Vri foten forsiktig ut av bindingen på den ene skien, og plasser foten bak på den andre skien.

Sannsynligvis vil du oppleve knall og fall, men la ikke dette ta motet fra deg. Selv de mest drevne vannskikjørere "tryner" med jevne mellomrom. Føler du at du er i ferd med å falle, forsøk å falle sideveis. Det gir minst sjanser for skader. Lykke til!

Utgave: 

Stikkord: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.
Twitter icon
e-mail icon