Vannjet-thruster

Vannjet-thruster

Vannjet-thruster



Det finnes alternativ til tradisjonell baugpropell. Hollandske Willdo baserer sin løsning på vannjet-prinsippet. Effektivt og enkelt.

TEKST OG FOTO: ULF WESLEY JOHNSEN

Ved hjelp av fire vannjetdyser, to for og to akter, blir båten enkel å manøvrere. Det hollandske Willdo- systemet kan monteres i løpet av 30 timer av en nevenyttig mann, og koster rundt 20.000 kroner.

Vi er ombord i Per Olsens 15 år gamle Bayliner på Oksenøya i Oslofjorden. Han er en nevenyttig kar som ble førstegangs båteier for to år siden. Etter noen turer med båten, som har flybridge og et stort vindfang, fant han ut at han trengte et system som kunne sikre ham og familien bedre manøvrering og større sikkerhet i trange farvann og ved havneanløp. Den har ikke baugpropell. På nettet kom han over Willdo i Holland.

VANNJETDYSER

I motsetning til sidepropeller, som han selvsagt kunne montere, valgte han å satse på vannjetsystemet på sin båt. Han dro av sted til Holland, fikk systemet demonstrert ved fabrikken og satset på å montere prototypen om bord. Denne løsningen krever ikke tunnel og propell.

Per Olsen åpner luka til motorrommet. Her er det god plass på begge sider av motoren. Han valgte å montere vannjetsystemet om babord for motoren, hvor det også er plass til to ekstra batterier ute i le. Gode arbeidstegninger og grei installasjonsbeskrivelse gjorde det relativt greit å montere sugepumpe, ventiler, slanger og dyser ombord i båten. Han sier at monteringen fant sted mens båten sto på land. I arbeidstid brukte han én uke, eller vel 30 timer, fra første skrutak til systemet var trygt og sikkert montert. Hjertet i systemet, sugepumpa, hovedventilen og elektromotoren, var relativt enkelt å få på plass på en egen brakett i bunden av båten. Det tok mest tid å trekke de 65 mm. tykke slangene under dørken og frem til den fremre ventilen og de to vannjetdysene der, en om styrbord og en om babord.

Tilkoplingen til nye ekstra batterier var enkel, de ligger bare en liten meter fra Willdo-systemet. De fire vannjetdysene, med et trykk på 40 kilo, drives av en 24 V pumpe som forbruker 350 AMP når de er i bruk. To 12V batterier sørger for rikelig med strøm til driften.

Videre skulle det trekkes ledninger til styrekontrollene både på førerplassen inne i styrehussalongen og på flybrigde, slik at skipperen kunne bruke systemet fra begge styreposisjoner. Han valgte enkle kontroller som tar liten plass, med dreieknapper som styrer ventilene og dysene dit han vil. Som et alternativ kan man velge en Joystick-løsning. Han brukte hullsag for å få plass til de fire ventilene og vannjetdysene i hvert sitt ”hjørne” av båten. Jo lengre frem mot baugen man kan montere dysene, jo bedre blir virkningen. Selve ventilen er montert på innsiden av skroget, det er kun dysehullene til vannjetene som er åpne til sjøen. Olsen sier at det er viktig at disse ligger akkurat i vannlinjen for optimal virkning. Han brukte et spesiallim som tåler saltvann og er sterkt og 100 % vanntett. ”Kent” kan kjøpes i Norge. Da båten ble satt på vannet til jomfruturen, med det nye systemet på plass, kunne Per konstatere at båten var tett som ei potte.

FORBEDRINGER PÅ VEI

Siden Per tok det nye systemet i bruk har manøvrering ut og inn av havner og til båtplassen vært den rene fornøyelse. Men han har hatt visse styringsproblemer av vannjetstrålene. Det er elektronikkstyringen som nå og da har sviktet. Disse problemene er nå i ferd med å bli løst, mener han. Mer mekanisk styring, samt tilgang til en fjernkontroll som ekstrautstyr, skal bidra til stabilitet. Båtmagasinet var med da Per demonsterte Willdo-systemet i sjøen og ut og inn fra båtplassen. Ved bruk av kontrollen på flybridge tok det bare 12 sekunder å dreie båten 360 grader. Han kunne manøvrere sidelengs, ved å bruke begge dyser for og akter med samme kraft. Vannjetstrålene, 42 mm tykke, har en skyvekraft på hele 40 kg og har ingen problemer med å flytte seks tonn i sjøen. Ved hjelp av vannjeten manøvrerer han båten inn i båsen med millimeterstyring. Nå er det dysene i baugen som jobber.

FORNUFTIG PRIS

Per Olsen sier at prisen for et anlegg vil ligge rundt 30.000 kroner, avhengig av kursen på Euro. I en slik pris inngår både fjernkontroll, moms og frakt. Er man nevenyttig og vil montere Willdo med 40 kg. skyvekraft selv, slik som Per har gjort, får man et effektivt manøvreringssystem til en ikke helt umulig pris. Velger man en mekaniker til å gjøre jobben, skal man nok plusse på 10- 15.000 kroner.

Men Per Olsen, som betegner seg som en altmuligmann, mener at alle som vil, kan montere systemet selv.

Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon