Vårpussen – trinn for trinn

Vårpussen – trinn for trinn

Vårpussen – trinn for trinn



Slipp kostene til – det er vår!



Slipp klutene til, det er vår! I år lot vi fagfolk ta vårpussen på reportasjebåten. De deler gjerne sine råd og tips med Båtmagasinets lesere.



TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN



I år bestemte vi oss for å sette bort vårpussen av reportasjebåten til profesjonelle, til Adriatic Plastservice på Skaganeset på Sotra. Her ved Adriatic Marines anlegget er det både verksted, klargjøringshall, båthotell og havneanlegg. Dan Fredriksen har ledet arbeidet. Han har fagbrev som båtbygger, plastformer. Med seg på laget hadde han Lilli Beate Fredriksen og Jan Erik Steinseide.



Prøver produkter

Under vårpussen har vi prøvd ut en rekke ulike produkter, både under og over vannlinjen. Båten er delt inn i felt. I praksis ser vi ikke så stor forskjell på de ulike produktene, men gjennom sommeren og ved avslutning av sesongen vil vi nok ha erfart hva som har fungert eller ikke.

Det finnes et hav av produkter, mange spesialiserte ned til minste detalj på båten. Vi har foretatt et utvalg, og det kan gjerne finnes produkter som er like god, eller bedre, enn dem vi har prøvd. Eksperten Dan Fredriksen, anbefaler at du finner den produktserien som passer deg best, og som du synes fungerer bra. Han forbereder seg godt, ved å kjøpe inn i god tid, skaffe til veie nødvendig verktøy og lese bruksanvisningene grundig. De fleste produsentene har et hefte, eller en liten bok, hvor alle trinn i oppussing og vårklargjøring er grundig beskrevet. Husk at en del produkter krever en viss temperatur for å kunne benyttes, noe som tidvis kan skape problemer om vårklargjøringen utføres utendørs. Det vil alltid være delte meninger om hvordan vårpussen best gjøres. Uansett, så kan den alltid gjøres grundigere. Det kommer mye an på hvor mye tid man har til disposisjon, eller hvor mye man er villig til å betale dersom vårklargjøringen settes bort.



Grundig vask

Det var ikke mer enn en uke til jul da Båtmagasinets reportasjebåt ble satt på land. Første inntrykk var at bunnstoffet var bra, vannlinjen var rimelig skitten og båten ellers jevnt skitten etter å ha lagt en god stund i Bergen sentrum. Umiddelbart etter at båten ble satt på land ble den høytrykksspylt og vasket med vanlige båtrengjøringsmidler. Deretter ble den satt til lagring innendørs.



Du trenger:

Høyttrykkspyler (om tilgjengelig), kraftige rengjøringsmidler for båt, svamper, vann.



Ekspertens råd om skrog

Vask og spyl båten grundig ved oppsett. Det er mye vanskeligere å gjøre båten ren dersom skitten får sette seg. Spesielt viktig er det å få bort skjell og rur. Fjern skjell/rur fra rister for vanninntak. Foreta en visuell inspeksjon av båten for å se om det er skader som bør utbedres når båten er på land.



Ekspertens råd om motor:

Skift olje og oljefilter ved oppsett. Det er bedre at motoren står med ny olje, siden gammel olje kan inneholde kondens som kan være skadelig for motoren.



Teakbehandling

Båtmagasinets båt har teak på dekk, dollbord, akterdekk og på badeplattform. Teaken var ganske nedslitt og grå, spesielt i trafikkarealer. Utover det var teaken fri for større skader.



Produkter:

Hempel ”Teak Cleaner” og Hempel ”Teak Oil”. V.Höveling Golden produkter – ”Cleaner”, ”Brightener” og ”Sealer” (Teak 1, Teak 2 og Teak 3).



Du trenger:

Et godt utvalg i børster (myke og harde), sandpapir eller pussesvamp, pensler av god kvalitet i forskjellige størrelser, hansker og rene kluter.

Under rensingen av teaken stod båten ute, på grunn av at den må spyles grundig. På styrbord side ble det benyttet Golden produkter, mens det på babord side ble benyttet Hempel produkter. For begge produktene gjelder at teaken skal være våt under rengjøringen.



Ved Golden produkter påføres ”Cleaner” (Teak 1) med myk pensel eller svamp på vått dekk, og deretter arbeidet man med en hard børste eller kost for å rengjøre treverket. Dan anbefaler å jobbe med små områder om gangen, og spyle godt før det rekker å tørke.



Det er viktig å ikke lå teaken tørke under rengjøring. Før neste steg skal det spyles grundig. Dette gjelder for både Golden og Hempel produkter.



Hempel ”Teak Cleaner” er et skurepulver som gjør teaken ren. Pulveret skal virke en stund før det skrubbes. Det arbeides også her med hard børste eller kost. Nok en gang er det viktig med skikkelig spyling.



Etter grundig spyling behandles teaken med Golden ”Brightener” (Teak 2), som påføres med svamp eller myk pensel. Mens man bruker ett produkt fra Hempel til rengjøring av teak, bruker man to produkter fra V.Höveling Golden produkter. Også ”Brightener” påføres våt teak, og skal spyles grundig av.



Etter rengjøring av teaken ble båten igjen satt i en oppvarmet hall. Her fikk teaken tørke over natten, før den ble pusset ned med sandpapir eller pussesvamp.



Etter at teaken er rengjort vil treverket reise seg, og for å få et godt resultat pusses teaken lett ned med sandpapir eller pussesvamp. Lilli Beate forteller at det er viktig å pusse, hele tiden, med veden, ikke på kryss og tvers. Hun sier videre at man skal være varsom og ikke pusse på gelcoaten. Kjenn etter med hånden for å kontrollere om treverket er glatt og fint. Før teaken skal oljes børstes pussestøvet bort med en fin kost eller med tørre kluter.



Som med alle produkter er det lurt å lese bruksanvisningen grundig, enten det som står på baksiden av boksen eller i informasjonshefte som de fleste produsenter har. Noen produkter stiller krav til temperatur.



Før teaken blir oljet er det viktig at treverket er helt tørt. Dersom det finnes fuktige flekker kan dette tørkes med en hårføner, eller forsiktig med en varmepistol. Teaken må være helt fri for smuss.



ilder 060, 073

Oljen påføres best med myke pensler. Bruk ikke ”billigpensler” som lett slipper busten. Legg merke til at Lilli Beate jobber med to pensler, i forskjellig bredde. Med tynn pensel kommer du til på vanskelige steder. Hun har alltid en tørr klut klar i tilfellet hun søler olje på gelcoaten. Tipset hennes er å påføre med jevne strøk i vedens retning. Hun heller oljen over i mindre bakker i stedet for å dyppe penselen rett i boksen.



Akterdekket ble hovedsakelig delt i to, med Hempel-produkter på babord side og Golden-produkter på styrbord side. Imidlertid prøvde vi å fordele det slik at begge produktene ble brukt på typiske trafikkarealer. Både luker, benker og badeplattform ble oljet med olje fra begge produsentene. På den måten kan vi siden vurdere hvilke av dem som er mest holdbar og slitesterk.



Etter at oljen er tørr ser vi en del forskjell på stedene hvor det er brukt Hempel ”Teak Oil” og Golden ”Teak Sealer”. Hempel fremstår som noe mørkere, mens Golden er mer gylden. Hva man foretrekker er en smakssak, og det kan bli spennende å se hvordan det ser ut etter en tids bruk. Vær oppmerksom på at fargen på bildene nødvendigvis ikke er helt riktige. Det ble benyttet Hempel på babord side, og Golden på styrbord side. Akterdekket ble imidlertid også delt inn i flere felt.



Ekspertens råd:

Gjør teaken grundig ren før den behandles, og skyll godt med vann. Ekstra stygge partier kan pusses grundigere med sandpapir. Puss med sandpapir eller pussesvamp. Puss alltid med veden. Teaken må være helt tørr før det oljes. Ta bort alt støv før det oljes. Ta straks bort overflødig olje fra gelcoat, fenderlist og så videre. Teaken bør behandles hvert år.



Konklusjon:

Hempel sine produkter ga en noe mørkere overflate, mens Golden produktene ga en mer gylden overflate. Ellers virker produktene likeverdige.



Bunnstoffing

Vi har fra før benyttet selvpolerende bunnstoff på Båtmagasinets båt. Den var uten slim og groe da båten ble satt på land. På enkelte, små områder flasset den litt av etter tørking. Disse områdene ble børstet lett.

Vi påførte bunnstoff fra fire forskjellige produsenter. For å skille feltene ble det brukt lys blå og marineblå farger, fordi vi vil se hvilke som fungerer best. Helt rettferdig blir ikke dette, siden det er bunnstoff på båten fra før. Det er ikke sikkert alle typer nytt bunnstoff fungerer like bra med det som er der fra før. Det er også en kjent sak at man for eksempel kan få mer groe på ”solsiden” når båten ligger lenge i havn. Følg ellers bruksanvisningen for hvert enkelt produkt.



Produktene:

Jotun ”Nonstop” selvpolerende (lys blå), Hempels ”Mille Ultimate” selvpolerende (marineblå), Seajet ”033 Shogun” selvpolerende (lys blå) og MPS selvpolerende bunnstoff (marineblå).



Du trenger:

Maskeringstape, hansker, rørepinner eller drill med malingomrører, malingsbakker, rulleskaft i forskjellige lengder, ruller av god kvalitet, smale pensler, filler og rengjøringsmidler (tynner). Innendørs bør du benytte åndedrettsmaske med gassfilter (ikke bare støvmaske).



Vannlinjen tapes med maskeringstape. Dan Fredriksen bruker en bred tape, mens en smalere kan være lettere å legge pent. Pass på at tapen kleber godt, slik at det ikke kommer bunnstoff bak tapen og skaper en frynsete linje. Her bruker vi en vanlig 3M-tape, som fungerer bra. Ta bort tapen kort tid etter du er ferdig. Venter man for lenge kan den være vanskelig å få bort.



Du trenger malingsbakker, rulleskaft og ruller. Rullene kan legges i vann eller pakkes inn i plast når du tar en pause i malingen. Smale ruller er lettere å jobbe med enn brede ruller, og gir bedre dekking av bunnstoffet. Noen smale pensler er grei å ha der du ikke kommer til med rulle. Malingsrullene bør ha liten diameter og være halvfine. Rengjør rullen godt før bruk, slik at de ikke loer. Et tips er å rulle maskeringstape rundt rullene før bruk. Da tar man bort løse hår. Kjøp ikke billigruller, som ofte loer mer enn dem av god kvalitet.



Det er viktig å røre godt i malingsspannet før bunnstoffet påføres. Få opp det som ligger i bunn av spannet. Man kan jobbe grundig med en rørepinne eller bruke malingomrører på elektrisk drill. Bruker du store spann kan man gjenta omrøringen jevnlig.



Det er alltid lurt å begynne midt under båten og jobbe seg oppover mot vannlinjen. Da slipper man bunnstoff i håret. Bunnstoffet påføres med en smal rulle med liten diameter. Påføres med jevne strøk, helst vått i vått. Pass på at bunnstoffet ikke siger. Er det veldig varmt er det lett for at bunnstoffet tørker før man får et jevnt lag. Bruk gjerne en pensel der du ikke kommer til med rulle. Spesielt om du jobber innendørs bør du bruke maske med gassfilter. En støvmaske tar ikke bort gassen fra løsemidlene. Det er også greit å bruke hansker, for det blir alltid en del grising med bunnstoffet.



Vi brukte bunnstoff fra fire forskjellige produsenter, og bunnen ble delt i fire. Vi brukte to nyanser av blått for å skille dem fra hverandre. Til venstre bunnstoff fra Jotun og til høyre bunnstoff fra MPS. I midten det ”gamle” bunnstoffet.



På hekken ble det brukt bunnstoff fra fire forskjellige produsenter. Fra venstre fra Hempel, Seajet, MPS og Jotun. Alle av selvpolerende type.



Ekspertens råd:

Gi deg flid med maskeringen. Rør godt i bunnstoffet før det påføres. Rullene må rengjøres i vann før bruk, men vent til de er tørre igjen. Vask dem gjerne dagen i forveien. Et tips er å ta maskeringstape rundt før bruk, for slik å fjerne lo. Noe bunnstoff krever en viss temperatur for påføring. Er det solskinn og varmt kan bunnstoffet tørke for raskt. Husk å male over punktene hvor støttebukkene har stått før sjøsetting.



Konklusjon:

De fire ulike bunnstoffene var alle grei å jobbe med og vi merket lite forskjell. Dog hadde Hempel noe bedre dekkeevne.



Fenderlisten

Dan anbefaler å gjøre fenderlisten ren før polering av skrog og overbygg. Fenderlisten på reportasjebåten var enkelte steder preget av ”Snappy” fra tidligere oljing på den. Vi brukte ”RIB-rens” og ”RIB-Shine” fra Jotun og aceton. Aceton er effektivt, men skal brukes med forsiktighet. Den er kraftig og kan løse opp gummi og plast. Etter rens kan fenderlisten poleres med for eksempel ”RIB-shine” eller Hempel ”High Gloss Wax”.



Produktene:

Jotun ”RIB-rens” og Jotun ”RIB-shine”, som i tillegg til RIBer også fungerer på gummilister og fendere. Hempel ”High Gloss Wax” til polering av fenderlist. Aceton.



Du trenger:

Godt med rene filler eller polergarn.



Fenderlisten ble rengjort med aceton og ”RIB-rens” fra Jotun. Deretter ble den polert med ”RIB-shine” og Hempel ”Hight Gloss Wax”. Aceton er effektivt, men Dan Fredriksen anbefaler at man er forsiktig med det kraftige stoffet, som kan løse opp plast og gummi.



Ekspertens råd:

Gjør fenderlisten ren før polering av skrog og overbygg.



Konklusjon:

Aceton fungerer bra, men vær forsiktig. Jotun sine ”RIB-produkter” er OK, men ikke vidunderprodukter for fenderlister.



Rens og polering

Båten vår var noe matt i overflaten, men ellers uten skader. Skrog og overbygg var vasket før rens og polering. Også her ble det brukt produkter for fire forskjellige produsenter, og tiden vil avgjøre hva som er mest effektivt. Produktene fra TC og Jotun er nyutviklede, såkalte NANO-produkter som etter sigende skal rense dypere og virke lenger. Bortsett fra TC-produktet, som er ”alt-i-ett” er de andre produktene to-delt, hvor overflaten først rengjøres og siden poleres.



Produktene:

Hempel ”Boat Rubbing Liquid”, ”Wash Wax” og High Gloss Wax”, Turtle ”Marine Cleaner” og ”Marine Wax”, Jotun ”Gelcoat Rens” og ”Hard Wax” og TC Nano. I tillegg ble det brukt Jotun ”Rubbing” på ekstra vanskelige flekker.



Du trenger:

Poleringsputer, rikelig med rene og myke filler eller polergarn, eventuelt polermaskin med polerhetter.



Det ble brukt produkter fra fire forskjellige produsenter, og overbygg og skrog ble nok en gang delt inn i fire områder. Bortsett fra produktet fra TC er alle produktene to-delte. Det vil si at man først jobber med en dyp-rengjøring av overflaten, og deretter med polering. Til rengjøring er det greit å jobbe med en polersvamp, men filler eller polergarn kan også brukes. Når overflaten er rengjort jobber man med selve poleringen, som skal gi den blanke overflaten. Til poleringen jobber man grundig med rene og tørre filler, polergarn eller en polermaskin. De billigste polermaskinene (til under hundrelappen) vil i praksis være mer til irritasjon enn til nytte. Til slutt bør man gå over for å se om det er områder man ikke har jobbet nok med. De vil fremstå som matte. Dyp-rengjøring og polering bør gjøres hvert år, men kommer man i tidsnød kan man vente med overbygget til båten er sjøsatt. Områder med antisklibelegg krever ekstra arbeid, og det finnes også spesialprodukter til disse. Husk også å polere områder du ikke ser, karmer til luker osv.





Ekspertens råd:

Overbygget er mer utsatt for sol enn skroget. Det er derfor ekstra viktig med polering her. Dan Fredriksen anbefaler å også polere nye båter. Da forbygger man at overflaten blir mattet ned. Polering bør utføres hvert år.



Konklusjon:

Produktene virket under arbeid likeverdige, men det var noe vanskeligere å få bort flekker med TC sitt ”alt-i-ett”-produkt. Nano-produktene skal etter sigende være mer holdbare.



Overflaterust

Det var enkelte områder med overflaterust på båten, særlig ved Snap Davit-ene på badeplattformen. Det ble benyttet Würth overflaterust-fjerner. Dette ble sprayet på, fikk virke en halvtime og deretter tørket med en klut. Behandlingen viste seg svært effektiv.



Sinkanoder

Sinkanoden på propellakselen var svært tært. De andre anodene virket greie, men det anbefales å skifte alle anoder hvert år. Sinkanodene er der for å unngå tæring å angripe vitale deler, som propell, akselutstyr og annet metall som befinner seg under vann. Båtmagasinets båt har typisk plassering av sinkanoder; på propellmutter, på tauavviser, på trimplan og på baugpropell.





Ekspertens råd:

Skift alle sinkanoder hvert år. Husk også dem du ikke ser. Kjøp sinkanoder av god kvalitet. Anodene bør skiftes etter at bunnen er bunnsmurt, slik at man ikke maler over sinken.





Kalesje

Kalesjen var hel og i generell god stand. Den var noe skitten. Den ble vasket og rengjort med Selaclean kalesjerens og siden impregnert. Vinduene ble rengjort med Migiuars ”PlastX”, noe som ga godt resultat.





Gummibåten

Gummibåten var intet vakkert syn. Den har ikke vært mye i bruk, men bar preg av å ha hengt lenge på hekken, med inngrodd skit. Den ble etter beste evne behandlet med Jotuns ”RIB-rens og ”RIB-shine”, samt Migiuars reingjøringsmidler for gummi og vinyl. De blå partiene ble svært pene, mens de grå partiene fortsatt var ganske skitten, dog atskillig bedre enn før behandling.



Interiør



Interiøret ble hovedsakelig rengjort med vanlige husholdningsvaskemidler. Båten har skinn på førersete og U-sofaen i salongen. Skinnet ble rengjort med Leather Master ”Soft Cleaner for Leather” og deretter ”Leather Protection Cream”. Dette ga et pent resultat. Vasker i bysse og på toalettrom ble skurt og vasket med ”Universal-Stein”, som gjorde dem skinnende blanke.



Vinduer og takluker ble vasket med Würth ruterens. Vinduene ble så rene og pene de ikke har vært siden båten var ny.



Motoren

Motoren ble overhalt og klargjort av Adriatics samarbeidspartner, Gisle Johnsen. Han at man en gang i året tar service på motoren hos et merkeverksted. I den forbindelse anbefaler han alle å være tidlig ute, for på våren skal plutselig alle ha sørvis samtidig. Bruk gjerne verkstedenes rolige perioder på vinteren.. Dersom du selv tar service på motoren, anbefaler Gisle å følge instruksjonsboken nøye. Der står som regel beskrevet hva man kan gjøre selv, og hva fagfolk skal gjøre. Du må følge serviceintervallene og bruke oljeprodukter og annet i henhold til instruksjonsboken.

Typiske ting du selv kan gjøre er

- Oljeskift

- Skift av oljefilter

- Dieselfilter

- Tappe ned vannutskiller

- Rengjøring av sjøvannsfilter

- Sjekk og evt. bytte av impellere og pakningen.



Ekspertens råd:

Eksperten anbefaler at man tar ut impelleren om høsten, slik at skovlene ikke blir stående i spenn. Man skal også sjekke kjølevann og gå over reimer. Siste oppfordring fra motoreksperten er å gå over motor og drev når båten settes på land om høsten. Da kan eventuelle feil og skader utbedres i løpet av vinteren.



Hva koster vårpussen?

Dersom vårpussen settes bort til profesjonelle vil naturlig nok prisen variere ut i fra hvor mye som skal gjøres og hvor stor båten er. Dan Fredriksen sier at de gir en pris per fot. For en båt som Viknes 1030, på cirka 34 fot, vil en vanlig vårklargjøring komme på rundt 25,000 kroner. Vårklargjøring innebar også teakbehandling, rengjøring av kalesje og gummibåt, vask av interiør osv – altså full pakke. Da vil prisen være atskillig høyere, rundt 45,000 kroner. I tillegg kommer eventuelt vinteropplag. Men, egeninnsatsen avgjør til syvende og sist, hva regningen skal lyde på. Det er mange som sverger på å gjøre alt selv. Det koster mer slit enn penger, men det er mye hygge i vårpussen.

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon