Uttern D62 - Født på ny

Uttern D62 - Født på ny

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Da legendariske Lars Ericsson overtok som markedssjef for svenske Uttern i Umeå på 1970-tallet, var det en av hans kongstanker at båtene skulle leveres komplette med alt du trengte for å legge ut på tur. Inkludert kompass, fendere og tauverk. Den tanken er en del av nye Utterns strategi, som har lagt gammelt design på historiens skraphaug og satser på et moderne formspråk basert på nordiske grunnverdier.

De to første modellene, en daycruiser og en bowrider, ble presentert under båtmessen i Göteborg i februar. Etter lanseringen har Uttern jobbet med å renske bort støy og justere noen løsninger. Vi har kjørt den første produksjonsmodellen av nye D62SE. Betegnelsen SE (Special Edition) referer kun til fargene.

Enkelt konsept – flott skrog
Skroget overrasker voldsomt. Det er kompakt og uten slamring, og med en marginal planingsterskel. Med en 150-hester Mercury Verado som satt på testbåten, skyter båten raskt opp i plan og har et meget komfortabelt skrog. Det er uhyre presist i svingene, uten tegn til å ta tak eller hugge. Båten er både trygg og morsom å kjøre på samme tid. Vi logget en toppfart på 37 knop, hvilket er som forventet på en slik pakke.

Uteplassen er meget enkelt disponert, hvor det er lagt stor vekt på en U-sofa med mange sitteplasser, samtidig som den med enkle håndgrep kan konverteres til en stor solseng. I motsetning til mange av konkurrentene, har Uttern et flatt lokk på kalesjegarasjen i akterkant av sofaryggen. Dette gjør det enklere å ta seg ut i motorbrønnen. Samtidig savnet vi splittede hjørner på seteputer slik at man slipper å tråkke på dem. Det tunge lokket på kalesjegarasjen kunne dessuten hatt noe lengre stropper slik at lokket ikke falt tilbake når det er åpnet.
Motorbrønnen er en reell badeplattform med to trinn på hver side. I trinnene er det stuverom av varierende størrelse, og i rommet på babord side er det blant annet plass til fendere. På babord side sitter det også en solide badestige og et kraftig håndtak. Båten har også feste for vannskikrok.


RENSKÅRET: U-sofaen kan konverteres til en riktig stor solseng. Vi kunne ha ønsket oss splittede hjørneputer akter slik at man slapp å trå på putene når man skal ut i motorbrønnen.

Trange stuverom
I benkene i U-sofaen er det en del stuveplass, samt i et rom i dørken mellom fører- og passasjerplass. Lukene ned til stuverommene har relativt liten åpning, med unntak av den aktre luken i midten. Her har man god adkomst til batteriet som er lett tilgengelig og solid festet. Vi fant imidlertid ikke noe grovfilter med vannutskiller, noe vi ville forvente var en del av Utterns policy om å levere komplette båter. Adkomsten til bensintanken for rengjøring er også meget begrenset.

I styrbord sidebenk er det en del stuveplass, mens all plassen på babord side er okkupert av septiktanken. Adkomsten er meget god, men plasseringen går på bekostning av stuveplassen. I dette rommet sitter også hovedstrømbryteren og sikringene.
Mellom fører- og passasjerplass er det en lang luke i dørken som holdes oppe av gassløftere. I dette rommet er det plass til en 12 volts kjøleboks i en egen recess. Her ligger også bordet til uteplassen i en egen pose, men plass til vannski er det ikke. De må legges i lugaren under fordekket.

Trappen ut på fordekket er bred og meget komfortabel å gå i. Den stjeler en del plass i lugaren, men gjør det svært enkelt å bevege seg over fordekket. Uttern har kommet til den erkjennelse at lugaren egentlig er et stort stuverom, men med mulighet for overnatting. Vi tror at lugaren fungerer fint til begge deler, og man har dessuten fått plass til et sjøvannstoalett her nede. Siden den brede trappen tvinger nedgangen ut på babord side, har imidlertid ikke lugaren den enkleste adkomsten vi har sett.
Førerplassen er oversiktlig og komfortabel, med plass til innfelling av en 7-8’’ kartplotter og mye praktisk stuveplass. Og båten leveres komplett – med Silva-kompass.

VELGJORT: Førerplassen er meget velfungerende og den brede trappen er en praktisk detalj som nye Uttern er henimot alene om.

FAKTA: UTTERN D62SE
CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 6,15
Bredde i meter: 2,40
Dyptgående i meter: 0,80
V-bunn i grader: 20
Vekt tørr båt i kg: 1.519
Drivstoff i liter: 160
Max antall personer: 7
Motoreffekt fra-til i hk: 115-175
Motor testbåt: Mercury Verado 150
- Sylindervolum 1.732 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 150 (110)

Toppfart i test i knop: 37
Pris fra i kroner: 458.952
Pris testbåt i kroner:  488.522
Opplysninger: www.uttern.no

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon