Trangt om plassen

Trangt om plassen

Agderposten i Arendal måtte bite i det sure eplet og dementere sin egen historie om politibåten som fraktet mekanikerteamet til Victory Team under NGP-løpet i Arendal i sommer. De påsto at politiet brøt egne regler. Ved første øyekast virket som om også politiet innså at det var en tabbe, men de trodde det var et en nødssituasjon og hasteoppdrag til en havarert klasse 1-båt. Det viste seg å være et rent fraktoppdrag av folk som skulle overvære premieutdelingen. Avisen påpeker samtidig at passasjerer ikke hadde redningsvester på seg, og avisen mener å vite at det også er et regelbrudd.

-Av og til må vi bryte regler for å utføre politioppdrag, men det er klart et slikt bilde er uheldig, sier Torstein Philmann i politiets ordensavdeling til Agderposten.

 

Men så viser det seg at politiet likevel ikke har noen grunn til å ha så svart samvittighet. Den alltid poengterte Helge Duus i Ibiza Boat sendte et innlegg til Agderposten der han klargjør for reglene. Det er ingen krav til at alle om bord bærer redningsvest, men det skal være flyteutstyr tilgjengelig for alle om bord. Det er heller ingen forbud mot å stå i båt. Riktignok er det godt båtvett å sitte, men ingen lov forbyr deg å stå. Og det viktigste; CE-merket innebærer blant annet at båtprodusenten kan dokumentere at båten i dette tilfelle tåler åtte personer. Det er ikke automatisk et lovbrudd at båtfører finner det forsvarlig å ta om bord flere passasjerer.

   Agderposten stilte disse spørsmål til underdirektør Bjørn Reppe i Sjøfartsdirektoratet. Også han må slå fast at ingen norsk lov sier at det er ulovlig å ha flere personer i en fritidsbåt enn antallet som er oppgitt på CE-merket, selv om han medgir at det ikke er tilrådelig. Det er båtføreren, altså politimannen, som må ta ansvaret.

   Tilbake til politibetjent Torstein Philmann, så var båten utstyrt med redningsvester til alle. Han påpeker samtidig at politiet normalt ikke stopper båter på sjøen for å sjekke antall personer i forhold til CE-merke.

   Ta en ny titt på bildet. Vi tror faktisk du hadde blitt stoppet….

   Men Agderposten måtte, med rette, beklage sine feilaktige påstander. Det er ikke alltid ting er slik en ønsker og tror.

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon