Topp med livet på bånn!

Topp med livet på bånn!



Topp med livet på bånn!

Som en lokal variant av Jules Vernes eventyr om kaptein Nemo og hans fantastiske undervannsbåt Nautilus, har Rune Rørstad i Bodø utviklet sin egen høyst spesielle farkost. Med den vil livet på bånn kunne bli langt mer tilgjengelig for mange av oss.

Tekst: Atle Knutsen

Hvem var vel ikke grepet av den barnlige forestilling om å kunne fly, mange også av lysten til å bevege seg under havflaten i en ubåt? Ytterligere næret ble drømmen da vi i barndommen fikk høre om Kaptein Nemos gigantiske Nautilus, som beveget seg i oseanenes indre. Litt av den samme fascinasjon fikk Rune Rørstad til å utvikle sin egen undervannsbåt. En el-drevet farkost med navnet SS 2000, og som vekker klare James Bond-assosiasjoner.

Livet på bånn

Rune Rørstad, opprinnelig fra Ålesund, tok dykkersertifikat allerede som 15-åring og har opp gjennom årene vært dypt fascinert av livet i fjæra og på havbunnen. Og det var denne interessen, parret med hans kreative sider, som ga ham ideen om å utvikle en undervannsbåt som gir visuell tilgang på mylderet av liv under vannflaten.

-Jeg er nok en liten unge selv, som liker meg godt i og ved vannet. Er ikke så opptatt av fart, nysgjerrigheten har trukket meg mot dypet. Selve ubåten er det jeg vil kalle en semi-undervannsbåt, siden den skal bevege seg i havflaten, med utsikt både under og over vann. Selv om lekelysten har vært en drivende kraft i arbeidet med å skape SS 2000, er midlertid ikke båten en hjemmesnekret Petter Smart-oppfinnelse som jeg selv skal ha det moro med. Idéen er at den skal settes i serieproduksjon og selges til turistrealterte næringer i inn- og utland, forteller Rørstad.

Han har startet firmaet AS Undervannssafari som tilbyr produkter for folk som driver sin hobby i og ved sjøen. Prototypen skal tilbringe sommeren som “testbåt” ved Svinøya Rorbuer i Svolvær.

-I tillegg til rorbuer og campingplasser langs vår egen kyst, vil vi satse på eksport til Middelhavet, og særlig Hellas, opplyser Rune Rørstad.

I produksjon

Ingeniørutdannete Rørstad har sitt daglige virke i Nordland Fylkeskommune, og har viet kveldene på hobbyrommet til å skape undervannsbåten. Prototypen er bygget av Polarsirkel Båt i Mo i Rana, som også skal produsere den.

-Idéen til konseptet fikk jeg da jeg var med en tilsvarende, men mye større, båt som måtte ha fører og passasjersertifikat. Jeg vil gi folk muligheten til selv å legge ut på oppdagelsesferd langs sjøbunnen. Det gir SS 2000 mulighet for, siden den er svært enkel og trygg å håndtere. Båten er bygget i polyetylen og tilfredsstiller alle EU-sikkerhetskrav. Den er godkjent av Det Norske Veritas for to personer. Prototypen er utstyrt med en elektromotor koblet til en trøster. Batteripakken skal holde til ni timers maksdrift og vil trenge femten timers ladetid. Jeg har tenkt utleiebåt under hele prosessen, så både bruk og vedlikehold skal vært mest mulig problemfritt, sier Rørstad.

Kan ubåten være noe for minstemann som har alt? spør vi.

-Det ville vært veldig spennende om noen på privatmarkedet kunne tenke seg en slik båt. Skjønt målet i første omgang er å erstatte alle pedalbåter med en SS 2000, avslutter Rørstad ambisiøst. Selv skulle han gjerne hatt en ubåt, men har ikke båtplass til farkosten som vil koste rundt hundretusen kroner.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon