Testkavalkade - Valiant, Zodiac og Bombard RIBer

Testkavalkade - Valiant, Zodiac og Bombard RIBer



Valiant V 450 R, Zodiac Cherokee 495 og Bombard Explorer 500 DB

Ung, praktisk og sporty

De er oppblåste, stødige og ujålete. De kombinerer det beste fra to leire, går godt og tåler en trøkk. Vi lot unge, erfarne RIB-brukere finne sin drømmebåt blant tre middels store RIBer.



Tekst: Lars H. Lindén

Norsk tilretteleggelse: Jan Harry Svendsen og Jørn Søderholm

RIB (Rigid Inflatable Boat) er en gummibåt med V-bunnsskrog i plast. Eller et planende plastskrog med en oppblåsbar pølse øverst.

Dermed får du en røff og praktisk båt som kan ta mer last enn en "vanlig" plastbåt. Den har gode sjøegenskaper, enestående sidestabilitet, lavt tyngdepunkt, lav vekt og gode flyteegenskaper. Og en diger, permanent fender.

Men det er også ulemper med ribber. Gummipølsen som ligger rundt båten stjeler en del plass, stuerom er det ofte knapt med og på en del ribber er sittekomforten ikke spesielt god.

Fast eller variabel innredning

I dag finnes det mange produsenter av ribber. Blant de største er Bombard og Zodiac. I denne testen samlet vi tre ribber i størrelsesområdet rundt 4,5 meter. Det er båter som prismessig også kan være interessante for yngre båtentusiaster. Alle tre var satt opp med firetaktsmotorer. Zodiac og Bombard hadde 60 HK, mens den noe mindre Valiant hadde 50 HK.

Zodiac Cherokee 495 selges med komplett innredning (sofa). Kjøper du Bombard eller Valiant kan du velge mellom sofa med separat styrekonsoll, eller et såkalt jockey-sete med integrert styrekonsoll. Sofaen gir mer stuerom og bedre sittekomfort. Jockey-seter tar mindre plass og gir bedre støtte under tøffe forhold.

Toppfarten på alle båtene er omkring 30 knop. Med en marsjfart på 25 knop ligger forbruket på ca halvliteren per nautiske mil. Det er lavt med tanke på motorytelsene.

Mange av vurderingene lot vi fire ungdommer i alderen 17 til 20 år stå for. Om sommeren jobber de som instruktører på en seilerskole hvor båter som disse brukes som følgebåter.

Testlaget påpekte at jockey-seter gir bedre støtte i brå svinger og gjør at man føler seg tryggere ombord. Viktig er det også at fjernkontrollen til motoren er plassert riktig. Ved fullt pådrag skal spaken peke rett opp, ikke fremover. De vil ikke bekymre seg over skomerker, og foretrekker sorte pølser. Er du litt uvøren, vil en lys båt fort se brukt ut.

Etter fire timer med intens testing hadde instruktørene funnet drømmebåten. Det ble Bombard.

Motorstyrke

Dersom båtene skal brukes av barn eller personer som ikke er båtvante, bør man ikke overskride den anbefalte motorstyrken. Den brede baugen og pølsen gir et betydelig løft. Kraftig akselerasjon mot vinden kan i ekstreme tilfeller få båten til nesten å steile og dermed bli svært ustabil. Spesielt tydelig er dette på mindre ribber der all vekt er konsentrert akter. Valiant V 450 R viste en noe uryddig gange. Ved flere anledninger kjente vi baugen løfte seg og at båten begynte å chine-walke. 40 HK hadde vært en passende motorstyrke.

Både Zodiac og Bombard fungerte imidlertid lytefritt med sine 60-hestere, selv om Bombard hadde litt av de samme tendensene som Valianten slet med. 50 HK kan være et godt alternativ til denne båten. Zodiac gikk svært støtt. Det kan til en viss grad skyldes at den er noe tyngre enn de andre båtene, men også at innredningen (sofa) hjelper til med å stive av båten.









VALIANT V 450 R: Modeller fra ca 2,5 meter og opp til 7,5 meter. Flere av dem finnes i "halvfabrikat" hvor du selv bestemmer innredningen. Her kan du velge mellom flere forskjellige styrekonsoller, sofaer og jockey-seter. Vår testbåt hadde en løsning med sofa.

Testlagets kommentarer: Sofaen tar for stor plass, og det fungerer dårlig å sitte ved siden av hverandre. Et jockey-sete hadde vært et bedre valg. Ikke bare sitter man bedre, man du får også bedre plass å gå på.

Et solid håndtak for passasjerene savnes. Rattet er for lite, og man får for liten kraft på styringen når det går fort. Vindskjermen er for liten. Plastluken til det fremre stuerommet er også for liten og lett å ødelegge. Båten går lett opp i plan, men blir ustabil på full fart. 40 HK ville vært et bedre motorvalg.





ZODIAC CHEROKEE 495: Franske Zodiac er en av tungvekterne i bransjen, med et tyvetall ribber på programmet. Båtene har fin finish og gir en god kvalitetsfølelse. Prisene er noe over gjennomsnittet, men det får du igjen når du skal selge båten. Vår testbåt selges med komplett innredning: sidemontert styrekonsoll og dobbeltsofa.

Testlagets kommentarer: Zodiac er familieribben av testkandidatene. Den har mange fine detaljer og bra med stueplass. Familievennlig er definitivt muligheten til å bygge om den fremre delen av båten slik at den danner en solseng. Dessverre er vindskjermen for liten. Det er heller ikke bra at den er sotet, noe som hindrer sikten fremover.

Det mest positive med båten er sjøegenskapene. Den går stødigst av alle, muligens fordi innredningen er med på å stive opp båten. I svinger føles båten svært sikker, og motoren på 60 HK passer bra.





BOMBARD EXPLORER 500 DB: Bombard lages på samme fabrikk som Zodiac. Materialer og bearbeidning holder høy klasse. Explorer finnes i flere utførelser og størrelser, både som "halvfabrikat" (Basic) og med ferdige interiørpakker (Economic og Comfort).

Testlagets kommentarer: Bombard har en stor innvendig dybde, svært effektivt anti-sklimønster på dørken og mye plass. Systemet for selvdrenering fungerer utmerket. Jockey-setene sørger for at man sitter komfortabelt. På passasjerplass er setet noe høyere slik at også passasjeren har bra oversikt.

I plan har båten svært gode sjøegenskaper. Svinger trives den med, og trivselen smitter over på føreren. Noen planingsterskel er det ikke å snakke om. Sportslig, men med enkelte tendenser til ustabilitet ved toppfart.







TESTRESULTATER (med to og fire personer)



Båtmodell Valiant V450R Zodiac Cherokee 495 Bombard Explorer 500 DB

Motor Mercury F50 Mariner F60 Mercury F60

Motortype 4-takt 4-takt 4-takt

Propell (i tommer) 12 14 12

Fart i knop (2 pers)

Maksimalt turtall 30,0 33,2 30,1

- 1.000 o/min 24,8 26,6 25,0

Fart i knop (4 pers)

Maksimalt turtall 27,2 28,0 28,5

- 1.000o/min 21,5 23,6 23,6

Drivstofforbruk (l/time)

Maksimalt turtall 17,0 21,4 21,6

- 1.000 o/min 12,0 15,0 15,2



BÅTFAKTA



Båtmodell Valiant V 450 R Zodiac Cherokee 495 Bombard Explorer 500 DB

Lengde 4,50 m 4,95 m 5,00 m

Bredde 1,94 m 2,06 m 2,08 m

Vekt 135 kg 193 kg 185 kg

Maks ant. pers. 7 8 10

Maks motorytelse 60 hk 60 hk 70 hk

Anbefalt motorytelse 40 hk 50 hk 50 hk

Minste motoralternativ 25 hk 25 hk 40 hk

CE-kategori C C C

Dia. pongtong 0,48 m 0,52 m 0,50 m

Ant. luftkamre 3+1 4 5

Pris u/ motor 64.817,- (V450 DR) 77.000,- 58.000,- (Basic), 69.000 (Economic), 85.000 (Comfort)



MERK: CE-klassifiseringen er inndelt i fire klasser, A, B, C og D. C betyr at båten kan kjøres i kystnære områder opp til en vindstyrke på 13 meter i sekundet og med en signifikant bølgehøyde på to meter.

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon