Testkavalkade - Tornado 6,8m

Testkavalkade - Tornado 6,8m



Rå funksjon og kjøreglede

Tornado bygger RIBer for barske forhold. Båter som kan og skal brukes, uansett vær og årstid. Her er ingen teak og jåleri, bare rå funksjonalitet og sjøegenskaper.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Tometers bølger gjør sitt beste for å knuse inntrengeren som dundrer av gårde i 20 knop. Men vi hører ikke så mye som et knirk. Finishen er ikke den beste, og her finnes itt'no fancy. Her er funksjonalitet hva du får.

Interiør

"Koppholderfaktoren" er null i Tornados 6,8 meter lange RIB, og solseng er ikke ekstrautstyr. Du vil antakelig aldri se en gentleman med blazer og sigar i munnviken om bord, og blondinene blir nok igjen på brygga speidende etter en kis med teakdekk og blått skrog.

Pongtongene på "vår" båt er også blå, men innredningen sladrer. Dette er ekstremt og profesjonelt. Den britiske tøffingen henvender seg til profesjonelle og aktive brukere, de som bruker båten uansett hva Storm-Siri og Gislefoss melder om. Familier på solskinnstur bør se etter noe annet.

Båten leveres uten innredning. Kunden komponerer båtens innehold og utstyr, innenfor visse rammer. Sklisikker dørk er standard. Fem jockey-setene i tre rekker er funksjonelt mer enn sosialt. Drivstofftanken (120 liter) sitter i styrekonsollen og bidrar til fin vektfordeling. Uvant å sitte så langt frem, men du har god oversikt over båten og sjøen.

Digitale instrumenter synes vi ikke noe om. Yamaha bør innse at den digitale tidsalder ikke alltid gir bare fordeler. Gasshåndtaket sitter for langt unna føreren, men rattet er fornuftig plassert og vinklet.

Denne båten har ikke flust med stueplass: et personlig stuerom under hvert sete og et lite rom helt forut.

Motor og sjøegenskaper

Tornadoen har skrog med dyp V og steglister, og det fungerer. Vi prøvde båten på flatt vann og i høy sjø med tre personer om bord. Ingen slipptendenser i sving eller brå manøvre på flatt vann. Retningsstabiliteten er også bra. Men Tornadoen kommer virkelig til sin rett når sjøene tårner seg opp. I kraftige bølger er 20 knop helt udramatisk. Den er stabil og tørr i sidesjø, og kjøring i medsjø var nesten som å gå på et nylagt stuegulv.

En sint, 200 hk Yamaha HPDI-motor gjør RIBen til god underholdning med god respons, voldsom kraftutfoldelse og høy fart.

Data: Tornado 6,5m

Utvendig lengde: 6,85 m

Innvendig lengde: 5,88 m

Utvendig bredde: 2,65 m

Innvendig bredde: 1,65 m

Vekt u/ motor: 590kg

CE-klassifisering: B

Antall personer: 14

Maksimal motor: 225 hk

Pris testet båt u. motor: 207.560,-

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon