Testkavalkade - Tornado 6,8m

Testkavalkade - Tornado 6,8m



Rå funksjon og kjøreglede

Tornado bygger RIBer for barske forhold. Båter som kan og skal brukes, uansett vær og årstid. Her er ingen teak og jåleri, bare rå funksjonalitet og sjøegenskaper.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Tometers bølger gjør sitt beste for å knuse inntrengeren som dundrer av gårde i 20 knop. Men vi hører ikke så mye som et knirk. Finishen er ikke den beste, og her finnes itt'no fancy. Her er funksjonalitet hva du får.

Interiør

"Koppholderfaktoren" er null i Tornados 6,8 meter lange RIB, og solseng er ikke ekstrautstyr. Du vil antakelig aldri se en gentleman med blazer og sigar i munnviken om bord, og blondinene blir nok igjen på brygga speidende etter en kis med teakdekk og blått skrog.

Pongtongene på "vår" båt er også blå, men innredningen sladrer. Dette er ekstremt og profesjonelt. Den britiske tøffingen henvender seg til profesjonelle og aktive brukere, de som bruker båten uansett hva Storm-Siri og Gislefoss melder om. Familier på solskinnstur bør se etter noe annet.

Båten leveres uten innredning. Kunden komponerer båtens innehold og utstyr, innenfor visse rammer. Sklisikker dørk er standard. Fem jockey-setene i tre rekker er funksjonelt mer enn sosialt. Drivstofftanken (120 liter) sitter i styrekonsollen og bidrar til fin vektfordeling. Uvant å sitte så langt frem, men du har god oversikt over båten og sjøen.

Digitale instrumenter synes vi ikke noe om. Yamaha bør innse at den digitale tidsalder ikke alltid gir bare fordeler. Gasshåndtaket sitter for langt unna føreren, men rattet er fornuftig plassert og vinklet.

Denne båten har ikke flust med stueplass: et personlig stuerom under hvert sete og et lite rom helt forut.

Motor og sjøegenskaper

Tornadoen har skrog med dyp V og steglister, og det fungerer. Vi prøvde båten på flatt vann og i høy sjø med tre personer om bord. Ingen slipptendenser i sving eller brå manøvre på flatt vann. Retningsstabiliteten er også bra. Men Tornadoen kommer virkelig til sin rett når sjøene tårner seg opp. I kraftige bølger er 20 knop helt udramatisk. Den er stabil og tørr i sidesjø, og kjøring i medsjø var nesten som å gå på et nylagt stuegulv.

En sint, 200 hk Yamaha HPDI-motor gjør RIBen til god underholdning med god respons, voldsom kraftutfoldelse og høy fart.

Data: Tornado 6,5m

Utvendig lengde: 6,85 m

Innvendig lengde: 5,88 m

Utvendig bredde: 2,65 m

Innvendig bredde: 1,65 m

Vekt u/ motor: 590kg

CE-klassifisering: B

Antall personer: 14

Maksimal motor: 225 hk

Pris testet båt u. motor: 207.560,-

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon