Testkavalkade - Terhi Vario F45

Testkavalkade - Terhi Vario F45



Tøff og praktisk

Terhi Vario er en røff båt som tåler en støyt. Den lille finnen har både sisu og kjøleboks.

Tekst: Jan Harry Svendsen



Finske Terhi har spesialisert seg på mindre båter som tåler røff bruk. Der andre båtbyggere sverger til glassfiber og polyester har Terhi funnet lykken med helt ordinær ABS-plast. Konsekvens: null osmose ("plastpest") og et skrog som tåler mer juling. Det er også enklere å reparere, om du klarer å skade det.

Terhi Vario finnes i to versjoner. F45 (testbåten), med midtmontert styrekonsoll og egen benk for føreren. I søster T45 er styrekonsollen trukket akterover i båten, med føreren på akterbenken. F45 den mest familievennlige, mens T45 har bedre plass foran styrekonsollen.

Maksimal motorstyrke er 50 hestekrefter og båten er CE-godkjent i kategori C (innaskjærs). Spesielt bred er den ikke, og det merkes på sidestabiliteten. Eventuelle forflytninger bør planlegges noe før de utføres.

Trygg og stabil

I sjøen oppleves Terhi Vario som trygg og stabil. Testbåtens 40 HK Tohatsu var ingen stor utfordring. For høyt montert motor ga til dels kraftig ventilering ved brå manøvrer eller ved lange, krappe svinger.

Støynivået fra motoren er høyt. Drar du på til 5400 omdr/min logger båten nær 24 knop. Men da må du holde ut med nær 90 desibel.

Motorbrønnen er dyp og drenert, med enkel tilgang til motoren. Akterbenken rommer bensintank og ekstra kanne eller fendere. Tanken burde vært sikret. Koblingspunktene til lanternene er plassert i samme rom, ubeskyttet. Det er å be om trøbbel.

Styrekonsollen kan vippes fram, men blir et makeløst rakleverk i åpen tilstand. Løsningen gir imidlertid god adgang til batteriet og instrumentene. Det er enkelt å ettermontere utstyr, for eksempel et ekkolodd.

Brannslukningsapparatet er ubegripelig nok montert inne i styrekonsollen. Vitalt sikkerhetsutstyr som dette skal plasseres lett tilgjengelig, ikke bortgjemt som her.

Merkelig hovedbryter

Den store vindskjermen gir god beskyttelse, og en utsparing i nedkant av konsollen sørger for god benplass. Plasseringen av gass- og girspak bidrar til en fin kjørestilling.

Instrumentene er ikke godt plassert. Trimindikatoren er kun leselig når du står og kjører, og rattet skygger for turtelleren. Hovedstrømsbryteren er montert så lavt at du står i fare for å komme borti den med beinet. Dermed kan du kutte hovedstrømmen når motoren går, noe som igjen kan gi motorskader.

For familiebruk i skjærgården har Terhi Vario mange kvaliteter. Høyt fribord er betryggende for småbarnsforeldre. Flere stuerom gjør det enkelt holde båten ryddig. Stuerommene på hver side akter lar seg ikke åpne helt fordi lokket da kommer i konflikt med ryggstøtten.

Kjøleboks er standard. Putesett og ryggstøtte til føreren burde vært standard.

Alt i alt er Terhi Vario en fin landstedsbåt. Kjøreytelsene er hyggelige med 40-hesteren fra Tohatsu på akterspeilet, og skroget tåler effekten godt. Plassen i den 4,45 meter lange og 1,85 meter brede båten er dessuten godt utnyttet og finishen er bra.



Pluss

- God plassutnyttelse

- Fin finish

- Kjøleboks standard

- Gode kjøreegenskaper



Minus

- Høyt støynivå fra motoren

- Dårlig plassering av brannslukningsapparat

- Åpne koblinger til lanterner i akterbenk

- Vinglete konsoll når den åpnes

Tekniske data

Lengde: 445 cm

Bredde: 185 cm

Vekt (bare båt): 300 kg

Antall personer: 5

Maks motor: 50 hk

Stammelengde: Lang

Skrogmateriale: ABS-plast

CE-kategori: C

Pris: 49.900,-

Pris med motor: 96.890,-

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon