Testkavalkade - Terhi Vario F45

Testkavalkade - Terhi Vario F45



Tøff og praktisk

Terhi Vario er en røff båt som tåler en støyt. Den lille finnen har både sisu og kjøleboks.

Tekst: Jan Harry Svendsen



Finske Terhi har spesialisert seg på mindre båter som tåler røff bruk. Der andre båtbyggere sverger til glassfiber og polyester har Terhi funnet lykken med helt ordinær ABS-plast. Konsekvens: null osmose ("plastpest") og et skrog som tåler mer juling. Det er også enklere å reparere, om du klarer å skade det.

Terhi Vario finnes i to versjoner. F45 (testbåten), med midtmontert styrekonsoll og egen benk for føreren. I søster T45 er styrekonsollen trukket akterover i båten, med føreren på akterbenken. F45 den mest familievennlige, mens T45 har bedre plass foran styrekonsollen.

Maksimal motorstyrke er 50 hestekrefter og båten er CE-godkjent i kategori C (innaskjærs). Spesielt bred er den ikke, og det merkes på sidestabiliteten. Eventuelle forflytninger bør planlegges noe før de utføres.

Trygg og stabil

I sjøen oppleves Terhi Vario som trygg og stabil. Testbåtens 40 HK Tohatsu var ingen stor utfordring. For høyt montert motor ga til dels kraftig ventilering ved brå manøvrer eller ved lange, krappe svinger.

Støynivået fra motoren er høyt. Drar du på til 5400 omdr/min logger båten nær 24 knop. Men da må du holde ut med nær 90 desibel.

Motorbrønnen er dyp og drenert, med enkel tilgang til motoren. Akterbenken rommer bensintank og ekstra kanne eller fendere. Tanken burde vært sikret. Koblingspunktene til lanternene er plassert i samme rom, ubeskyttet. Det er å be om trøbbel.

Styrekonsollen kan vippes fram, men blir et makeløst rakleverk i åpen tilstand. Løsningen gir imidlertid god adgang til batteriet og instrumentene. Det er enkelt å ettermontere utstyr, for eksempel et ekkolodd.

Brannslukningsapparatet er ubegripelig nok montert inne i styrekonsollen. Vitalt sikkerhetsutstyr som dette skal plasseres lett tilgjengelig, ikke bortgjemt som her.

Merkelig hovedbryter

Den store vindskjermen gir god beskyttelse, og en utsparing i nedkant av konsollen sørger for god benplass. Plasseringen av gass- og girspak bidrar til en fin kjørestilling.

Instrumentene er ikke godt plassert. Trimindikatoren er kun leselig når du står og kjører, og rattet skygger for turtelleren. Hovedstrømsbryteren er montert så lavt at du står i fare for å komme borti den med beinet. Dermed kan du kutte hovedstrømmen når motoren går, noe som igjen kan gi motorskader.

For familiebruk i skjærgården har Terhi Vario mange kvaliteter. Høyt fribord er betryggende for småbarnsforeldre. Flere stuerom gjør det enkelt holde båten ryddig. Stuerommene på hver side akter lar seg ikke åpne helt fordi lokket da kommer i konflikt med ryggstøtten.

Kjøleboks er standard. Putesett og ryggstøtte til føreren burde vært standard.

Alt i alt er Terhi Vario en fin landstedsbåt. Kjøreytelsene er hyggelige med 40-hesteren fra Tohatsu på akterspeilet, og skroget tåler effekten godt. Plassen i den 4,45 meter lange og 1,85 meter brede båten er dessuten godt utnyttet og finishen er bra.



Pluss

- God plassutnyttelse

- Fin finish

- Kjøleboks standard

- Gode kjøreegenskaper



Minus

- Høyt støynivå fra motoren

- Dårlig plassering av brannslukningsapparat

- Åpne koblinger til lanterner i akterbenk

- Vinglete konsoll når den åpnes

Tekniske data

Lengde: 445 cm

Bredde: 185 cm

Vekt (bare båt): 300 kg

Antall personer: 5

Maks motor: 50 hk

Stammelengde: Lang

Skrogmateriale: ABS-plast

CE-kategori: C

Pris: 49.900,-

Pris med motor: 96.890,-

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon