Testkavalkade - Sunseeker 35 Portofino

Testkavalkade - Sunseeker 35 Portofino



Miniyacht med norske røtter

35-foteren Portofino er den minste båten på mange år fra Sunseeker. Utstyr, komfort og sjøegenskaper er som alt annet fra den kanten. Visste du forresten at luksusbåtprodusentens suksess startet med norske Windy og Draco?

TEKST: ATLE KNUTSEN

Poole Powerboats presenterte sin første egenbygde båt i 1972, sterkt inspirert av Coronet, Windy og Draco som selskapet var britisk importør for. Med stor solseng på akterdekket banet Sunseeker seg inn på markedene rundt Middelhavet. Siden har utviklingen mot "bigger, better and faster" vært voldsom. Det er ikke mye nordisk igjen over eksklusive Predator og Camargue og en ekstrem 150-foter.

Myk og komfortabel i sjøen

Vi kjørte den vellykkede båten i Syd-Englands slake dønninger og solskinn. To KAD 300 på totalt 570 hk gir en toppfart på 39 knop, men støyen er litt drøy. Den går uhyre mykt og komfortabelt i sjøen; med små justeringer av trimplanen er dette som å kjøre tog. Moderat planingsterskel, men godt utsyn fra førerplassen hele tiden. Hun er responsvillig og sporty, skyter raskt opp i plan. Med to drev, elektroniske spaker og baugpropell blir finmanøvrering en lek.

Førerplassen fungerer perfekt, i alle fall med ekstrautstyr som justerbart førersete og ratt. Rikelig med ekstraplass til navigasjonselektronikk, kompasset står i siktretningen og motorinstrumentene er godt synlige og lesbare. Vindskjermen beskytter godt i alle hastigheter. Ved L-sofaen på babord side er det gode griperekker og kartbord tilpasset båtsportkart. En stor sportscruiser skal ha åpen uteplass, med rikelig sitte- og liggeplasser i solen. Det har Portofinoen. Wet-bar med varmt og kaldt vann og is- eller kjøleboks bak førerplassen. God tilgang til sikringer og hovedstrømbryter. U-sofa for fem akterut. Ett av stuerommene i sofaen er drenert, til bruk som isboks. Port gjennom akterspeilet til badeplattformen. Saltvann kan du skylle av deg med varmt og kaldt vann i utedusjen. Badeleideren bor under en luke, sammen med tauverk og en redningsflåte (ekstra). Utsparinger for daviter. Landstrømkontakt på babord side.

Hun har seks solide kryssholt, solid åpen pulpit og rikelig med solide griperekker. Brede dollbord, og et enormt fordekk med skinner til montering av solputer. Dreggkasse og ankerspill på baugen. Topplanternen er litt dårlig skjermet.

Når sola går ned, kan du trekke deg tilbake til fasilitetene under dekk: romslig salong, senterlugar, eierlugar forut, bysse og toalettrom. Trivelig og svært forseggjort innredning med mye lyst tre. Koøyer og luker gir luft, elleve spotlights med dimmer gir lys i mørket. I byssa kan du lage mer enn en blings og Toro-suppe. God høyde og skapplass, stålvask, kjøleskap, komfyr (gass er standard, elektrisk ekstra) og mikrobølgeovn. Blir det kjedelig, kan du se på flatscreen-TVen i skapet. Eierlugaren har en flott, skråstilt køy, men litt snaut med skap. Godt med lys og luft. Stikklugaren entres fra dør ved byssa, og virker triveligere enn eierlugaren. Den har to romslige enkeltkøyer. Toalettet er rett og slett lekkert, men hvorfor har det bare ett tannkrus?

Motorrommet er trangt, men gir brukbar tilgang til peilepinne og andre servicepunkter. Alle tekniske systemer er forbilledlig organisert og installert.

Data: Sunseeker 35 Portofino

Lengde: 11,60 m.

Bredde: 3,24 m.

Vekt: 8,5 tonn

Ferskvann: 250 liter

Drivstoff: 800 liter

Motoralternativer: Volvo Penta KAD 300

CE-kategori: B

Antall personer: 8

Pris standard båt: Kr. 2.500.000,-

Importør: Sunseeker Norway, postboks 454, 1323 Høvik, tlf. 66 79 12 25, Internett: www.sunseeker.no

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon