Testkavalkade - Sunseeker 35 Portofino

Testkavalkade - Sunseeker 35 Portofino



Miniyacht med norske røtter

35-foteren Portofino er den minste båten på mange år fra Sunseeker. Utstyr, komfort og sjøegenskaper er som alt annet fra den kanten. Visste du forresten at luksusbåtprodusentens suksess startet med norske Windy og Draco?

TEKST: ATLE KNUTSEN

Poole Powerboats presenterte sin første egenbygde båt i 1972, sterkt inspirert av Coronet, Windy og Draco som selskapet var britisk importør for. Med stor solseng på akterdekket banet Sunseeker seg inn på markedene rundt Middelhavet. Siden har utviklingen mot "bigger, better and faster" vært voldsom. Det er ikke mye nordisk igjen over eksklusive Predator og Camargue og en ekstrem 150-foter.

Myk og komfortabel i sjøen

Vi kjørte den vellykkede båten i Syd-Englands slake dønninger og solskinn. To KAD 300 på totalt 570 hk gir en toppfart på 39 knop, men støyen er litt drøy. Den går uhyre mykt og komfortabelt i sjøen; med små justeringer av trimplanen er dette som å kjøre tog. Moderat planingsterskel, men godt utsyn fra førerplassen hele tiden. Hun er responsvillig og sporty, skyter raskt opp i plan. Med to drev, elektroniske spaker og baugpropell blir finmanøvrering en lek.

Førerplassen fungerer perfekt, i alle fall med ekstrautstyr som justerbart førersete og ratt. Rikelig med ekstraplass til navigasjonselektronikk, kompasset står i siktretningen og motorinstrumentene er godt synlige og lesbare. Vindskjermen beskytter godt i alle hastigheter. Ved L-sofaen på babord side er det gode griperekker og kartbord tilpasset båtsportkart. En stor sportscruiser skal ha åpen uteplass, med rikelig sitte- og liggeplasser i solen. Det har Portofinoen. Wet-bar med varmt og kaldt vann og is- eller kjøleboks bak førerplassen. God tilgang til sikringer og hovedstrømbryter. U-sofa for fem akterut. Ett av stuerommene i sofaen er drenert, til bruk som isboks. Port gjennom akterspeilet til badeplattformen. Saltvann kan du skylle av deg med varmt og kaldt vann i utedusjen. Badeleideren bor under en luke, sammen med tauverk og en redningsflåte (ekstra). Utsparinger for daviter. Landstrømkontakt på babord side.

Hun har seks solide kryssholt, solid åpen pulpit og rikelig med solide griperekker. Brede dollbord, og et enormt fordekk med skinner til montering av solputer. Dreggkasse og ankerspill på baugen. Topplanternen er litt dårlig skjermet.

Når sola går ned, kan du trekke deg tilbake til fasilitetene under dekk: romslig salong, senterlugar, eierlugar forut, bysse og toalettrom. Trivelig og svært forseggjort innredning med mye lyst tre. Koøyer og luker gir luft, elleve spotlights med dimmer gir lys i mørket. I byssa kan du lage mer enn en blings og Toro-suppe. God høyde og skapplass, stålvask, kjøleskap, komfyr (gass er standard, elektrisk ekstra) og mikrobølgeovn. Blir det kjedelig, kan du se på flatscreen-TVen i skapet. Eierlugaren har en flott, skråstilt køy, men litt snaut med skap. Godt med lys og luft. Stikklugaren entres fra dør ved byssa, og virker triveligere enn eierlugaren. Den har to romslige enkeltkøyer. Toalettet er rett og slett lekkert, men hvorfor har det bare ett tannkrus?

Motorrommet er trangt, men gir brukbar tilgang til peilepinne og andre servicepunkter. Alle tekniske systemer er forbilledlig organisert og installert.

Data: Sunseeker 35 Portofino

Lengde: 11,60 m.

Bredde: 3,24 m.

Vekt: 8,5 tonn

Ferskvann: 250 liter

Drivstoff: 800 liter

Motoralternativer: Volvo Penta KAD 300

CE-kategori: B

Antall personer: 8

Pris standard båt: Kr. 2.500.000,-

Importør: Sunseeker Norway, postboks 454, 1323 Høvik, tlf. 66 79 12 25, Internett: www.sunseeker.no

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon