Testkavalkade - småbåter

Testkavalkade - småbåter



Testkavalkade/småbater_204

Cresent 506 - Uttern A51 - Quicksilver QS 500 Fish

Små båter med store forskjeller

Tre praktiske, enkle småbåter med store forskjeller. Èn har fine detaljer, men skramler og skvetter. Èn er morsom å kjøre, men har svake detaljer. Èn bare fungerer, uten dilldall og jåleri.

Testlag: Atle Knutsen, Lars H. Lindèn og Jan Harry Svendsen

Uttern A51 - fuktig og skranglete

Uttern A51 er den klart mest velutrustede av testbåtene. Førerstol på justérbar søyle, lensepumpe, årer og full lanterneføring. Rikelig med sitteplasser og gripemuligheter har den òg. Men det er ikke nok; luker og konsoll slamrer utrivelig, og sjøegenskapene er dårligere enn hos de andre to.

Innredning

Løsningen i akterseksjonen skiller seg vesentlig fra de to andre båtene fordi den har en stol ved førerplassen. Aktertoften har to sitteplasser og et stort låsbart rom. Batteriet og bensintanken er trukket helt ut til babord, noe som gir testens beste vektfordeling. Hovedstrømbryteren står lett tilgjengelig i stuerommet. Bunnen er dekket av tiljer i kryssfinér. Til styrbord for det store stuerommet finner vi et praktisk lite rom med plass for øsekar, tau og tollepinner.

Motorspaken er bra plassert, og forholdet mellom ratt og spak fungerer fint. Det bør bli lettere å lese instrumentene. Den store vindskjermen gir god vindavvisning, og er beskyttet av en stålbøyle med lanternemast på toppen. Brannslukningsapparatet under konsollen falt ut ved i første bølge, og MÅ ha en mer solid festeanordning. God plass til beina bak konsollen.


Sjøegenskaper og konklusjon

Uttern A51 skuffet oss i havdønninger utenfor Varberg testdagen. Topplanternen falt av masten, en mutter i vindskjermen forsvant og brannslukkeren ble liggende på dørken. Skroget skalv, og luker og konsoll skramlet. Båten er forholdsvis flat i bunnen og slår dermed en hel del i sjøen. Komfortabel stol og høye skrogsider gir en god og trygg følelse, men man må krype sammen bak vindskjermen for ikke å få en kalddusj dersom det rusker seg til. .

Båten har mange fine detaljer og gode løsninger. Om vi skal velge denne båten fremfor dens konkurrenter, må den skrues bedre sammen. Skroget må modifiseres slik at turen ut i skjærgården blir mindre fuktig.



BEST FØRERPLASS: Førerplassen i Uttern A51 er et eksempel til etterfølgelse. Her sitter man godt i et separat sete med bra støtte for ryggen.



Quicksilver QS 500 Fish - Kjøreglede med detaljmangler



Quicksilveren er trygg og trivelig på sjøen, men detaljsvakhetene er for store til at båten overbeviser.

Det begynner allerede i de første bølgene på utsiden av moloen. Et skarpt knekk, og midttofta er i ferd med å skille lag med festet i skutesiden. Festepunktene er for svake.

Innredning

Batteriet er plassert på styrbord side, samme side som styrekonsollen. Bensintanken er løs, og blir liggende og slenge når du kjører.

Håndtakene elegant integrert i innerlineren fungerer fint. Fenderlist, kjøljern og kryssholt er kraftige. Et øye i baugen gjør det lett å låse båten fast i brygga. To stangholdere og badestige er standardutstyr.

Løsningen med avtakbare tofter er smart, og det er fort gjort å tilpasse båten til frakt av folk eller last. Låsbart stuerom integrert i styrekonsollen og under akterbenken, og et romslig og drenert dreggrom forut.

Førerposisjonen er enkel. Ett lite digitalt instrument (Mercury Smart-Craft) gir deg informasjon om motoren. Kontrollboksen for gass for langt akter. Det blir slett ikke bedre av rattet er for skrått og langt unna, og at akterbenken mangler ryggstøtte. Når styrekonsollen mangler utsparing til føttene blir kjørestillingen langt fra ideell.

Underlig nok er det helt åpent akterover mot motoren. Helt ufarlig, men det slipper unødig mye støy fra motoren. Vindskjermen er for liten og gir for dårlig beskyttelse mot vær og vind.

Sjøreegenskaper og konklusjon

Sjøegenskapene er båtens sterkeste side. Båter som dette vil normalt sette nesen til værs før de kommer opp i plan. Men denne båten planer lett, selv om det er en markant planingsterskel som båten og dens mannskap må overstige. Positivt er det at skroget går tørt. Unntatt i kraftig sidesjø hvor du kan oppleve å få en dusj av og til. Styreresponsen er kvikk og 50 hk motor gir god gassrespons.

Konseptet Quicksilver QS 500 Fish er godt, og båten er den mest moderne i testen. Støpen og finishen er bra. Den har mange detaljer som lett kan rettes opp. Kjørestillingen og plassforholdene for føreren er ikke gode, og her bør noe gjøres. Gode kjøreegenskaper og båtens stive skrog greier ikke å veie opp for dens svake sider.



DÅRLIG KOMFORT: Førerplassen i Quicksilveren er langt fra optimal. Avstanden til rattet er alt for lang og kontrollboksen for gass og gir er plassert for langt tilbake. Vindskjermen er dessuten for liten, og vi savner støtte til ryggen.

(09_smaabaat_QS_forerpl)



Crescent 506 - Stødig og ujålete

Testens vinner er strippet for pynterier. Crescenten er en robust og trygg sjøbåt og med fokus på funksjonelle og solide løsninger.

Crescenten fremstår som testens enkleste båt. Enkle, ikke simple, løsninger gir få bekymringer. Skroget er selvdrenerende, men har ikke innerliner. Det gir et litt mer fleksibelt skrog, men ikke sjenerende vibrasjoner.

Innredning

En badestige og et håndtak er pussig nok montert på hver sin side av motoren. Solide kryssholt på hver side akter og ett i baugen. En kraftig håndrekke ender opp i en høy pulpit i baugen; en detalj denne båten er alene om i testen.

Dobbel rormannsbenk i hele båtens bredde akter. Ved styrekonsollen savner man støtte til ryggen, men gass og ratt er fornuftig plassert. Likeså det digitale mulitinstrumentet til Yamaha, som blant annet viser turtall og trimvinkel på motoren. Trimindikator er en praktisk detalj som Crescenten var alene om. Vindskjermen gir god beskyttelse og rundt ruten er det montert en stålbøyle som beskytter skjermen og gir gripemuligheter. Under konsollen har man god plass til beina. Brannslukkeren er omhyggelig festet på innsiden av konsollen. Lanterner bør være standard.

Todelt stuerom med god lufting akterut. Rommet har kryssfinèrtiljer i bunnen og en skikkelig festestropp for tanken. Batteriet og hovedstrømbryteren er til fordel for vektfordelingen montert i babord rom.

Crescenten har en solid fortøyningsøgle montert høyt oppe i baugen, men ikke en klasse 3 øgle som både Uttern og Quicksilver. Vi savner stangholdere og beslag til åregaflene.

Sjøegenskaper og konklusjon

Vår testbåt var utstyrt med det største motoralternativet, en firetakts 60 hk Yamaha. Det holder i massevis. Vi kjørte båten under relativt krevende forhold med mye vind og sjø. Takket være det kraftige og høyreiste baugpartiet, er båten tørr, også i med- og sidesjø. Skroget kjennes trygt og stabilt, men mer vekt i baugen hadde vært en fordel med så stor motor. Crescenten skyter raskt opp i plan, men den høyreiste baugen okkuperer til tider synsfeltet.

Vi finner altså svært lite å utsette på Crescent 506. Den er enkel, solid og sjødyktig. En velprøvd konstruksjon fra Pelle Pettersons hånd, med kvalitet og løsninger som i våre øyne forsvarer prisen.







FAKTA



Båtfabrikant Crescent Uttern Quicksilver

Modell 506 A 51 QS 500 Fish

Lengde i m 5,14 5,10 5,00

Bredde i m 1,95 2,00 2,00

Vekt i kg 350 420 400

Max antall personer 5 5 6

Anbefalt motorstyrke i hk 40-60 40-50 40-60

CE-klasse C C C

Styrekonsoll Ja Ja Ja

Vindskjerm Ja Ja Ja

Lanterner Nej Ja Nei

Badestige Ja Ja Ja

Brannslukningsapparat Ja Ja Ja

Pulpit Ja Ja Nei

Låseøye, klasse 3 Nei Ja Ja

Selvlens Nei Ja Nei

Regnlens Ja Ja Ja

Lensepumpe Nei Ja Ja

Årer Nei Ja Nei

Pris (kun båt) 61.900 kr 61.500 kr XXX

Ca-pris med motor 125.100 kr 123.100 kr XXX

Produsent/importør Cremo Prod. AB Marine Power Norge Askviks Sønner Askeladden AS



Noter:

CE-klassifiseringen kan være A,B,C eller D avhengig av båtens størrelse. Bokstaven C betyr at båten kan kjøres i kystnære områder med en maksimal vindstyrke på 13 m/sek og hvor bølgene ikke er over 2 meter høye.

At båten er selvlensende betyr at vann renner ut også under maksimal vektbelastning. Regnlens fungerer utelukkende når båten er ubelastet.





TESTRESULTAT



Båtfabrikant Crescent Uttern Quicksilver

Modell 506 A 51 QS 500 Fish

Motor i test Yamaha F60 Mercury F50 Mercury F50

Motortype 4-takt 4-takt 4-takt

Maksimalt turtall i test 6000 5800 5700



Hastighet i knop – 1 person

- ved maks. turtall 32,5 31,0 28,5

- 1500 o/min 25,0 22,6 19,5

Hastighet i knop – 4 personer

- ved maks. turtall 29,0 25,0 25,4

- 1500 o/min 20,0 15,5 15,4

Drivstofforbruk i liter/ fire naut. mil:

- ved maks. turtall 0,65 0,60 0,64

- 1500 o/min 0,46 0,44 0,50



Noter:

Hastighetene er målt med en og fire fullvoksne personer om bord. Fra maksimalt turtall har vi trukket av 1.500 o/min. Drivstofforbruket er utelukkende blitt målt med en voksen person om bord. Samtlige båter er testet hos Eliassons Båtvarv. Vanntemperatur: +15 grader. Lufttemperatur: + 20 grader.

Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon