Testkavalkade: Skilsø 33 FB

Testkavalkade: Skilsø 33 FB



Skilsø 33 FB



Traust og trivelig

Skilsø 33 FB har vært på markedet lenge. En solid kvalitetsbåt, bygd på ære og samvittighet - men det blir litt gammelmodig.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Skilsø har en tradisjonell og enkel dekkslayout. Akterdekket har to fine benker i hvert hjørne, og en port i akterspeilet som leder ut på en solid og romslig badeplattform. Skal du frem på dekk må du ta veien om dollbordene, under flybridgedekket er det montert griperekker. En syrefast leider leder opp på flybridgen.

Selve flybridgen er lav og har to seter i fartsretningen, der passasjersetet er noe bredere enn førersetet. En god håndrekke er plassert foran passasjeren. Førerplassen er ergonomisk god, men vi kunne ønsket oss et kartbord. Helt akter på flybridgen kan man rigge opp en solseng.

Tiden har definitivt løpt fra førerplassen under dekk. Den doble rormannsbenken med ryggstøet som kan vippes frem og tilbake er en god ide med hensyn til plassutnyttelse, men komforten er dårlig. Rattet er plassert for lavt, og beinplassen innskrenkes av en utsparing til styrekabler.

Kartbordet er lite brukervennlig, og plassen til å montere elektronikk er begrenset. Overflaten på dashbordet er malt i en matt gråfarge som effektiv hindrer reflekser. Vinduene er satt inn i aluminiumsrammer. På testbåten var det lekkasjer fra disse.

En opphøyet U-sofa med nedsenkbart bord utgjør salongen. Byssa er plassert akter på babord side, det er rikelig med stuveplass og ved å vippe frem passasjersetet kan man enkelt øke avsetningsplassen. Nedgangen fra salongen til mellomgangen har en separat dør. Med døren lukket blir stikklugaren en separat enhet med mye plass. Et hengeskap, sammen med tre andre skap finnes også her. I fotenden på køya er det et teknisk rom. Adkomsten skjer via en plate som er unødvendig kronglete å fjerne.

Hovedlugaren består av en skråstilt køye. En sittebenk er plassert til styrbord. En luke i benken gir adgang til baugpropellens oljebeholder. Stuveplassen i Skilsø 33 FB er gjennomgående god. Toalettrommet har noe snau ståhøyde, men man sitter greit på porselenet. Dusjrommet skilles fra toalettet med et forheng, og man må ta med seg dusjhodet fra vasken og holde det i hånden når man dusjer. Løsningen er ikke ideell.

Ventilasjon ivaretas av et koøye som kan åpnes, samt en elektrisk vifte. Båten har et konvensjonelt planende skrog med 16 grader V-bunn. Sjøegenskapene og stabiliteten er god, selv om båten legger seg noe i svingene. Skroget viser ingen tegn på å slippe eller kavitere.

Baugpropellen på fire hk er for liten. Det elektriske anlegget er godt dimensjonert. Standard batteripakke er 2x115Ah. Dieselfiltrene med glassklokke er korrekt montert utenfor motorrommet. Hovedmotoren står fritt, med god tilgang til alle servicepunkter.

Tekniske data

Lengde: 9,90 m

Bredde: 3,20 m

Drivstoff: 420 l

Ferskvann: 180 l

Varmtvann: 40 l

Septik: 140 l

Vekt tørr båt: 4.100 kg

CE-kategori: B

Motor: Volvo Penta, fra 1xD4 260 til 1xD6 350, eller 2xD3 160

Pris standard båt: 1.517.600

Mer info : Skilsø Båtbyggeri AS, Færvik, telefon 37 05 80 70.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon