Testkavalkade - Sessa Oyster 30

Testkavalkade - Sessa Oyster 30



Kosebåt som tåler juling

Den ser ut som en italiensk, eksklusiv - og litt pompøs solskinnsbåt. På sjøen er båten overraskende god; hun klarer minst like mye som du gjør.

Testlag: Jan Harry Svendsen og Atle Knutsen

Her hjemme er det få Sessaer på vannet. Synd, for Oyster 30 er en trivelig båt. Særlig i solskinn. Når du stanger hue i regnskyer og tåke taper den kampen mot dedikerte drittværsbåter.

God badeplattform

Badeplattformen er stor og praktisk, med integrert fenderholder og badeleider under plattformen. Dør i akterspeilet, og gjennomtenkt plassering av utedusjen. U-sofa til babord dominerer uteplassen. Bordets koppholdere holder verken kopper eller flasker i fart. Wet-bar med kjølerom til styrbord.

Stor L-sofa ved siden av førerplassen. Kritthvitt interiør kan virke jålete, men det blir ikke så varmt i sterkt solskinn. Enkel og trygg atkomst til fordekket gjennom en luke i vindskjermen. Skinner i dekket til montering av solseng forut (ekstrautstyr). Dreggluke, løpehjul for ankertau og to kryssholt forut. Kryssholt også midtskips og på badeplattformen. Kraftige rekker akterover, og et lite trinn til å komplisere ombordstigning gjennom pulpiten.

To motorer betyr mange instrumenter. Volvo Pentas lettleste instrumenter og et ryddig bryterpanel gir en oversiktlig førerplass. Kompass på toppen av instrumentpanelet, men her mangler plass til kart og innebygging av plotter. Litt trang førerplass.

Stikklugar for to voksne gjennom en dør til babord. Toalett til styrbord med god plass og dusj med forheng. Taklampen belyser ansiktet ditt, ikke issen. Koøye til lufting, men vi savner elektrisk avtrekk. Romslig U-sofa i salongen med stuerom under og nedfellbart bord. Luft og lys nok. Byssa til babord har vask med varmt og kaldt vann og god arbeidshøyde. To-bluss kokeapparat og mikrobølgeovn, men ingen stekeovn.

Elektrisk drevet motorluke er kult, men atkomsten til motor og servicepunkter er elendig. Selv oljepeiling blir et ork. Ryddige tekniske systemer. Den manuelle lensepumpens plassering gjør den umulig å bruke. Ladespenningen er for lav, landstrøm er standard.

Oysteren (CE-klasse B) skal tåle vindstyrke åtte og bølger på opptil sju meter. Skroget går tørt og behagelig i kraftig sjø. Lett og presis styring. 340 hk gir båten toppfart på 33 knop. Skroget kan fint ta flere krefter. Maks motor er 456 hk. Lavt støynivå er komfortabelt.

Tekniske data

Lengde: 9,50 m.

Bredde: 3,00 m.

Vekt: 4,4 tonn

Høyde kabin: 1,86 meter

Antall soveplasser: 4

Ferskvann: 100 liter

Varmtvannstank: 20 liter

Septiktank: 50liter

Drivstoff: 515 liter

Motorisering (testbåt): Volvo Penta KAD 32 x 2

Maksimal motorstyrke: 456 Hk

Batterikapasitet: 12v(100 Ah) x 2

CE godkjent: Kategori B

Antall personer: 8

Pris standard båt: Kr. 1.384.000,-

Importør: Båtsport AS, 1407 Vinterbro, Tlf: 64 97 86 60

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon