Testkavalkade - Sessa Oyster 30

Testkavalkade - Sessa Oyster 30



Kosebåt som tåler juling

Den ser ut som en italiensk, eksklusiv - og litt pompøs solskinnsbåt. På sjøen er båten overraskende god; hun klarer minst like mye som du gjør.

Testlag: Jan Harry Svendsen og Atle Knutsen

Her hjemme er det få Sessaer på vannet. Synd, for Oyster 30 er en trivelig båt. Særlig i solskinn. Når du stanger hue i regnskyer og tåke taper den kampen mot dedikerte drittværsbåter.

God badeplattform

Badeplattformen er stor og praktisk, med integrert fenderholder og badeleider under plattformen. Dør i akterspeilet, og gjennomtenkt plassering av utedusjen. U-sofa til babord dominerer uteplassen. Bordets koppholdere holder verken kopper eller flasker i fart. Wet-bar med kjølerom til styrbord.

Stor L-sofa ved siden av førerplassen. Kritthvitt interiør kan virke jålete, men det blir ikke så varmt i sterkt solskinn. Enkel og trygg atkomst til fordekket gjennom en luke i vindskjermen. Skinner i dekket til montering av solseng forut (ekstrautstyr). Dreggluke, løpehjul for ankertau og to kryssholt forut. Kryssholt også midtskips og på badeplattformen. Kraftige rekker akterover, og et lite trinn til å komplisere ombordstigning gjennom pulpiten.

To motorer betyr mange instrumenter. Volvo Pentas lettleste instrumenter og et ryddig bryterpanel gir en oversiktlig førerplass. Kompass på toppen av instrumentpanelet, men her mangler plass til kart og innebygging av plotter. Litt trang førerplass.

Stikklugar for to voksne gjennom en dør til babord. Toalett til styrbord med god plass og dusj med forheng. Taklampen belyser ansiktet ditt, ikke issen. Koøye til lufting, men vi savner elektrisk avtrekk. Romslig U-sofa i salongen med stuerom under og nedfellbart bord. Luft og lys nok. Byssa til babord har vask med varmt og kaldt vann og god arbeidshøyde. To-bluss kokeapparat og mikrobølgeovn, men ingen stekeovn.

Elektrisk drevet motorluke er kult, men atkomsten til motor og servicepunkter er elendig. Selv oljepeiling blir et ork. Ryddige tekniske systemer. Den manuelle lensepumpens plassering gjør den umulig å bruke. Ladespenningen er for lav, landstrøm er standard.

Oysteren (CE-klasse B) skal tåle vindstyrke åtte og bølger på opptil sju meter. Skroget går tørt og behagelig i kraftig sjø. Lett og presis styring. 340 hk gir båten toppfart på 33 knop. Skroget kan fint ta flere krefter. Maks motor er 456 hk. Lavt støynivå er komfortabelt.

Tekniske data

Lengde: 9,50 m.

Bredde: 3,00 m.

Vekt: 4,4 tonn

Høyde kabin: 1,86 meter

Antall soveplasser: 4

Ferskvann: 100 liter

Varmtvannstank: 20 liter

Septiktank: 50liter

Drivstoff: 515 liter

Motorisering (testbåt): Volvo Penta KAD 32 x 2

Maksimal motorstyrke: 456 Hk

Batterikapasitet: 12v(100 Ah) x 2

CE godkjent: Kategori B

Antall personer: 8

Pris standard båt: Kr. 1.384.000,-

Importør: Båtsport AS, 1407 Vinterbro, Tlf: 64 97 86 60

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon