Testkavalkade - Selby 880 Seafighter

Testkavalkade - Selby 880 Seafighter



Tradisjon og kvalitet

En vestlandsbygd båt av "Orust-kvalitet", med skikkelig håndverk og velprøvde løsninger. Men veldig moderne er den ikke.

Tekst: Jan Harry Svendsen

I Strusshamn utenfor Bergen blir Selby 880 Seafighter til. Ingen ny båt, men en båt med sjel og kvalitet. Halvfabrikat er mulig, men stadig flere leveres ferdig fra verftet. Også vår testbåt.

Stort akterdekk

Uteavdelingen er romslig, med stort akterdekk. Sofa og bord er ekstrautstyr. Fint for dykkere og sportsfiskere, ekstrautgift for "vanlige" fritidsbåtbrukere. Lett atkomst til badeplattformen gjennom en port i akterspeilet. Leider, fenderholder og to romslige dreggrom på badeplattformen. Atkomst til fordekket langs brede og sklisikre dollbord, med griperekker langs vindskjermen. En åpning i vindskjermen ville vært tryggere og bedre for den innvendige bredden. Åpen pulpit, to kraftige kryssholt og dreggrom på baugen. Halegatt mangler, og tauet vil gnage i gelcoaten. To kryssholt midtskips og ytterligere to akter

Dobbeltsete for passasjer / navigatør og oppvippbare sitteputer for fører og passasjer. Vi savner en festeanordning for kart på kartbordet. Romslig kartskuff under benken setter vi pris på. Her er ingen mangel på griperekker eller koppholdere. Tradisjonell vinkeldesign preger førerplassen. Ryddig og OK ergonomisk. Kartplotter og ekkolodd må monteres på braketter, noe som vil gå ut over sikten eller skygge for instrumenter. Kompasset er heldigvis midt i siktelinjen, men instrumentkonsollen er litt høy. Stolen og kjørestillingen er romslig og komfortabel, både stående og sittende. Gassen er litt for langt unna.

Lys og trivelig salong, bysse til babord, toalett til styrbord og en stikklugar med god plass til to voksne på tvers akter. Garderobeskap med TV-plass på toppen mellom U-sofaen og dodøren. Trearbeid (teak) i gedigen kvalitet og med god finish. To gassbluss og stekeovn (ekstrautstyr), skuffer til bestikk og småsaker. Kjøleskap og vask med varmt og kaldt vann. Toalettet gir et lyst og påkostet inntrykk. Pumpetoalett, vask med blandebatteri, elektrisk vifte og en lampe klønete montert midt i taket.

Teknisk er dette en forbilledlig organisert og installert båt. Enkel tilgang til alle servicepunkter. Dieseltanken er støpt inn i skroget. Vanntanken med påfyllingsflens sitter helt forut. Ingen fare for å fylle diesel på vanntanken (og omvendt), og bra for vektfordelingen. Båten har et av de bedre elektriske anleggene vi har sett. Merkede kabler, og egen kabelgate akterover. Skikkelig kabling til batteriene, men vi målte litt lav ladespenning (14 volt ved 1500 omdr/min).

Motoren er på grensen av hva skroget tåler av effekt. Toppfart på hele 38 knop, men behagelig turtall og støy på 25 knops marsjfart. Skroget har godt grep i sjøen, og viser ingen tegn til uforutsigbar oppførsel. Vi prøvde båten på nesten flatt vann. Helling i sidevind kan justeres bort med trimplan. Skroget er både retnings- og sidestabilt.

Data: Selby 880 Seafighter

Lengde: 8,80 m

Bredde: 3,05 m

Vekt: 3.300 kg

Drivstoff: 380 liter

Ferskvann: 125 liter

Septik: 75 liter

Varmtvann: 40 liter

CE-kategori: C

Motor: 130 – 272 hk

Motor testbåt: VP KAD300 272 hk

Pris fra: 778.720,- (med VP AD41)

Pris testbåt: 879.600,-

Opplysninger: Selby Boats AS, 5302 Strusshamn, telefon 56 14 80 40, telefaks 56 14 80 32

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon