Testkavalkade - Selby 880 Seafighter

Testkavalkade - Selby 880 Seafighter



Tradisjon og kvalitet

En vestlandsbygd båt av "Orust-kvalitet", med skikkelig håndverk og velprøvde løsninger. Men veldig moderne er den ikke.

Tekst: Jan Harry Svendsen

I Strusshamn utenfor Bergen blir Selby 880 Seafighter til. Ingen ny båt, men en båt med sjel og kvalitet. Halvfabrikat er mulig, men stadig flere leveres ferdig fra verftet. Også vår testbåt.

Stort akterdekk

Uteavdelingen er romslig, med stort akterdekk. Sofa og bord er ekstrautstyr. Fint for dykkere og sportsfiskere, ekstrautgift for "vanlige" fritidsbåtbrukere. Lett atkomst til badeplattformen gjennom en port i akterspeilet. Leider, fenderholder og to romslige dreggrom på badeplattformen. Atkomst til fordekket langs brede og sklisikre dollbord, med griperekker langs vindskjermen. En åpning i vindskjermen ville vært tryggere og bedre for den innvendige bredden. Åpen pulpit, to kraftige kryssholt og dreggrom på baugen. Halegatt mangler, og tauet vil gnage i gelcoaten. To kryssholt midtskips og ytterligere to akter

Dobbeltsete for passasjer / navigatør og oppvippbare sitteputer for fører og passasjer. Vi savner en festeanordning for kart på kartbordet. Romslig kartskuff under benken setter vi pris på. Her er ingen mangel på griperekker eller koppholdere. Tradisjonell vinkeldesign preger førerplassen. Ryddig og OK ergonomisk. Kartplotter og ekkolodd må monteres på braketter, noe som vil gå ut over sikten eller skygge for instrumenter. Kompasset er heldigvis midt i siktelinjen, men instrumentkonsollen er litt høy. Stolen og kjørestillingen er romslig og komfortabel, både stående og sittende. Gassen er litt for langt unna.

Lys og trivelig salong, bysse til babord, toalett til styrbord og en stikklugar med god plass til to voksne på tvers akter. Garderobeskap med TV-plass på toppen mellom U-sofaen og dodøren. Trearbeid (teak) i gedigen kvalitet og med god finish. To gassbluss og stekeovn (ekstrautstyr), skuffer til bestikk og småsaker. Kjøleskap og vask med varmt og kaldt vann. Toalettet gir et lyst og påkostet inntrykk. Pumpetoalett, vask med blandebatteri, elektrisk vifte og en lampe klønete montert midt i taket.

Teknisk er dette en forbilledlig organisert og installert båt. Enkel tilgang til alle servicepunkter. Dieseltanken er støpt inn i skroget. Vanntanken med påfyllingsflens sitter helt forut. Ingen fare for å fylle diesel på vanntanken (og omvendt), og bra for vektfordelingen. Båten har et av de bedre elektriske anleggene vi har sett. Merkede kabler, og egen kabelgate akterover. Skikkelig kabling til batteriene, men vi målte litt lav ladespenning (14 volt ved 1500 omdr/min).

Motoren er på grensen av hva skroget tåler av effekt. Toppfart på hele 38 knop, men behagelig turtall og støy på 25 knops marsjfart. Skroget har godt grep i sjøen, og viser ingen tegn til uforutsigbar oppførsel. Vi prøvde båten på nesten flatt vann. Helling i sidevind kan justeres bort med trimplan. Skroget er både retnings- og sidestabilt.

Data: Selby 880 Seafighter

Lengde: 8,80 m

Bredde: 3,05 m

Vekt: 3.300 kg

Drivstoff: 380 liter

Ferskvann: 125 liter

Septik: 75 liter

Varmtvann: 40 liter

CE-kategori: C

Motor: 130 – 272 hk

Motor testbåt: VP KAD300 272 hk

Pris fra: 778.720,- (med VP AD41)

Pris testbåt: 879.600,-

Opplysninger: Selby Boats AS, 5302 Strusshamn, telefon 56 14 80 40, telefaks 56 14 80 32

Utgave: 

Stikkord: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
Twitter icon
e-mail icon