Testkavalkade - Selby 880 Seafighter

Testkavalkade - Selby 880 Seafighter



Tradisjon og kvalitet

En vestlandsbygd båt av "Orust-kvalitet", med skikkelig håndverk og velprøvde løsninger. Men veldig moderne er den ikke.

Tekst: Jan Harry Svendsen

I Strusshamn utenfor Bergen blir Selby 880 Seafighter til. Ingen ny båt, men en båt med sjel og kvalitet. Halvfabrikat er mulig, men stadig flere leveres ferdig fra verftet. Også vår testbåt.

Stort akterdekk

Uteavdelingen er romslig, med stort akterdekk. Sofa og bord er ekstrautstyr. Fint for dykkere og sportsfiskere, ekstrautgift for "vanlige" fritidsbåtbrukere. Lett atkomst til badeplattformen gjennom en port i akterspeilet. Leider, fenderholder og to romslige dreggrom på badeplattformen. Atkomst til fordekket langs brede og sklisikre dollbord, med griperekker langs vindskjermen. En åpning i vindskjermen ville vært tryggere og bedre for den innvendige bredden. Åpen pulpit, to kraftige kryssholt og dreggrom på baugen. Halegatt mangler, og tauet vil gnage i gelcoaten. To kryssholt midtskips og ytterligere to akter

Dobbeltsete for passasjer / navigatør og oppvippbare sitteputer for fører og passasjer. Vi savner en festeanordning for kart på kartbordet. Romslig kartskuff under benken setter vi pris på. Her er ingen mangel på griperekker eller koppholdere. Tradisjonell vinkeldesign preger førerplassen. Ryddig og OK ergonomisk. Kartplotter og ekkolodd må monteres på braketter, noe som vil gå ut over sikten eller skygge for instrumenter. Kompasset er heldigvis midt i siktelinjen, men instrumentkonsollen er litt høy. Stolen og kjørestillingen er romslig og komfortabel, både stående og sittende. Gassen er litt for langt unna.

Lys og trivelig salong, bysse til babord, toalett til styrbord og en stikklugar med god plass til to voksne på tvers akter. Garderobeskap med TV-plass på toppen mellom U-sofaen og dodøren. Trearbeid (teak) i gedigen kvalitet og med god finish. To gassbluss og stekeovn (ekstrautstyr), skuffer til bestikk og småsaker. Kjøleskap og vask med varmt og kaldt vann. Toalettet gir et lyst og påkostet inntrykk. Pumpetoalett, vask med blandebatteri, elektrisk vifte og en lampe klønete montert midt i taket.

Teknisk er dette en forbilledlig organisert og installert båt. Enkel tilgang til alle servicepunkter. Dieseltanken er støpt inn i skroget. Vanntanken med påfyllingsflens sitter helt forut. Ingen fare for å fylle diesel på vanntanken (og omvendt), og bra for vektfordelingen. Båten har et av de bedre elektriske anleggene vi har sett. Merkede kabler, og egen kabelgate akterover. Skikkelig kabling til batteriene, men vi målte litt lav ladespenning (14 volt ved 1500 omdr/min).

Motoren er på grensen av hva skroget tåler av effekt. Toppfart på hele 38 knop, men behagelig turtall og støy på 25 knops marsjfart. Skroget har godt grep i sjøen, og viser ingen tegn til uforutsigbar oppførsel. Vi prøvde båten på nesten flatt vann. Helling i sidevind kan justeres bort med trimplan. Skroget er både retnings- og sidestabilt.

Data: Selby 880 Seafighter

Lengde: 8,80 m

Bredde: 3,05 m

Vekt: 3.300 kg

Drivstoff: 380 liter

Ferskvann: 125 liter

Septik: 75 liter

Varmtvann: 40 liter

CE-kategori: C

Motor: 130 – 272 hk

Motor testbåt: VP KAD300 272 hk

Pris fra: 778.720,- (med VP AD41)

Pris testbåt: 879.600,-

Opplysninger: Selby Boats AS, 5302 Strusshamn, telefon 56 14 80 40, telefaks 56 14 80 32

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon