Testkavalkade - Sea Ray 176 SRX

Testkavalkade - Sea Ray 176 SRX



Luksusjolle for godvær

En 17-foter er vel nærmest en jolle i amerikanernes ubeskjedne målestokk. Når så du sist en bowrider-jolle med 135 hk og teppedørk? Tekst: Jan Harry Svendsen

Amerikanske båttradisjoner skiller seg radikalt fra våre ramsalte og til dels vindfulle tradisjoner. Det blir aldri så tydelig som i en real amerikansk sportsbåt. Hvorfor skal dørken på død og liv være teppebelagt? Det er vanskelig å holde rent, og før eller siden blir det vått, surklende og lite innbydende. Og tenk deg hvordan teppet ser ut etter at du har bløgget et par makreller.

Innredning

Yankeene har en forkjærlighet for bowridere, med sine fordeler og ulemper.

Plassmessig er det hyggelig, og forpiggen på 176 SRX luksuriøs med myke puter og koppholdere. Ulempen er tap av stuerom, noe et stort rom under dørken bare delvis klarer å rette opp. Rommet er fint utført, med en egen gummimatte som demper den verste slamringen fra det du måtte ha liggende her. Til å oppbevare småting i finner du dessuten et lite hanskerom og lommer i sidene på innerlineren. Vi savner et fornuftig rom til dreggen; det fungerer dårlig å stue den under dørken.

Sea Ray 176 SRX er godkjent for syv personer. I ruskevær vil to av dem ha det utrivelig trekkfullt og vått i forpiggen. De fem øvrige har hvert sitt mykt polstrede sete, og de to som sitter rett bak vindskjermen har beinplass i massevis. Førerplassen i 176 SRX er oversiktlig. Et vell av instrumenter sørger for informasjon om motorens tilstand. Rattet er plassert lavt, nesten ute av rekkevidde hvis du liker du å stå, for eksempel når du legger til. Førerstolen er sosialt vendbar men ikke justerbar i lengderetningen.

Den lille amerikaneren er relativt velutstyrt. Badeplattform og radio / CD-spiller er standard. Sea Ray har kostet på to gassdempere til motorluken. Kryssholtene er ikke like imponerende; de er rett og slett i minste laget. En enslig lanterne i baugen utgjør hele båtens lanterneføring, det er litt snaut.

Motor- og sjøegenskaper

MerCruisers rekkefirer begynner å dra på årene. Slagvolumet er hele tre liter, men forgassermotoren gir bare 135 hester. Noen lettvekter er den heller ikke, med sine 288 kilo. Det gir båten svært markant planingsterskel. Med fire personer om bord må du være beredt på å gi store mengder gass for å få båten opp i plan.

Når du først har fått båten opp, er det ikke mye å utsette på sjøegenskapene. Vi så en viss tendens til at skroget begynte å miste grepet i vannet, man vi klarte ikke å provosere den til å slippe. V-bunn på 19 grader bidrar til at båten går relativt mykt i sjøen.

Prismessig er det lite å utsette på Sea Ray 176 SRX. Med tre-literen fra MerCruiser under motorluken koster båten 229.000 kroner.

Data

Lengde: 5,33 meter

Bredde: 2,13 meter

Vekt: 953 kilo

Motor: MerCruiser 3,0 L Alpha One

Drivstoff: 79,5 liter

Antall personer: 7

Pris med motor: 229.000 kroner

Importør: Husvikholmen Marina, Husvikholmen, 1440 Drøbak

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon