Testkavalkade - Sea Ray 176 SRX

Testkavalkade - Sea Ray 176 SRX



Luksusjolle for godvær

En 17-foter er vel nærmest en jolle i amerikanernes ubeskjedne målestokk. Når så du sist en bowrider-jolle med 135 hk og teppedørk? Tekst: Jan Harry Svendsen

Amerikanske båttradisjoner skiller seg radikalt fra våre ramsalte og til dels vindfulle tradisjoner. Det blir aldri så tydelig som i en real amerikansk sportsbåt. Hvorfor skal dørken på død og liv være teppebelagt? Det er vanskelig å holde rent, og før eller siden blir det vått, surklende og lite innbydende. Og tenk deg hvordan teppet ser ut etter at du har bløgget et par makreller.

Innredning

Yankeene har en forkjærlighet for bowridere, med sine fordeler og ulemper.

Plassmessig er det hyggelig, og forpiggen på 176 SRX luksuriøs med myke puter og koppholdere. Ulempen er tap av stuerom, noe et stort rom under dørken bare delvis klarer å rette opp. Rommet er fint utført, med en egen gummimatte som demper den verste slamringen fra det du måtte ha liggende her. Til å oppbevare småting i finner du dessuten et lite hanskerom og lommer i sidene på innerlineren. Vi savner et fornuftig rom til dreggen; det fungerer dårlig å stue den under dørken.

Sea Ray 176 SRX er godkjent for syv personer. I ruskevær vil to av dem ha det utrivelig trekkfullt og vått i forpiggen. De fem øvrige har hvert sitt mykt polstrede sete, og de to som sitter rett bak vindskjermen har beinplass i massevis. Førerplassen i 176 SRX er oversiktlig. Et vell av instrumenter sørger for informasjon om motorens tilstand. Rattet er plassert lavt, nesten ute av rekkevidde hvis du liker du å stå, for eksempel når du legger til. Førerstolen er sosialt vendbar men ikke justerbar i lengderetningen.

Den lille amerikaneren er relativt velutstyrt. Badeplattform og radio / CD-spiller er standard. Sea Ray har kostet på to gassdempere til motorluken. Kryssholtene er ikke like imponerende; de er rett og slett i minste laget. En enslig lanterne i baugen utgjør hele båtens lanterneføring, det er litt snaut.

Motor- og sjøegenskaper

MerCruisers rekkefirer begynner å dra på årene. Slagvolumet er hele tre liter, men forgassermotoren gir bare 135 hester. Noen lettvekter er den heller ikke, med sine 288 kilo. Det gir båten svært markant planingsterskel. Med fire personer om bord må du være beredt på å gi store mengder gass for å få båten opp i plan.

Når du først har fått båten opp, er det ikke mye å utsette på sjøegenskapene. Vi så en viss tendens til at skroget begynte å miste grepet i vannet, man vi klarte ikke å provosere den til å slippe. V-bunn på 19 grader bidrar til at båten går relativt mykt i sjøen.

Prismessig er det lite å utsette på Sea Ray 176 SRX. Med tre-literen fra MerCruiser under motorluken koster båten 229.000 kroner.

Data

Lengde: 5,33 meter

Bredde: 2,13 meter

Vekt: 953 kilo

Motor: MerCruiser 3,0 L Alpha One

Drivstoff: 79,5 liter

Antall personer: 7

Pris med motor: 229.000 kroner

Importør: Husvikholmen Marina, Husvikholmen, 1440 Drøbak

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon