Testkavalkade - Sea Ray 176 SRX

Testkavalkade - Sea Ray 176 SRX



Luksusjolle for godvær

En 17-foter er vel nærmest en jolle i amerikanernes ubeskjedne målestokk. Når så du sist en bowrider-jolle med 135 hk og teppedørk? Tekst: Jan Harry Svendsen

Amerikanske båttradisjoner skiller seg radikalt fra våre ramsalte og til dels vindfulle tradisjoner. Det blir aldri så tydelig som i en real amerikansk sportsbåt. Hvorfor skal dørken på død og liv være teppebelagt? Det er vanskelig å holde rent, og før eller siden blir det vått, surklende og lite innbydende. Og tenk deg hvordan teppet ser ut etter at du har bløgget et par makreller.

Innredning

Yankeene har en forkjærlighet for bowridere, med sine fordeler og ulemper.

Plassmessig er det hyggelig, og forpiggen på 176 SRX luksuriøs med myke puter og koppholdere. Ulempen er tap av stuerom, noe et stort rom under dørken bare delvis klarer å rette opp. Rommet er fint utført, med en egen gummimatte som demper den verste slamringen fra det du måtte ha liggende her. Til å oppbevare småting i finner du dessuten et lite hanskerom og lommer i sidene på innerlineren. Vi savner et fornuftig rom til dreggen; det fungerer dårlig å stue den under dørken.

Sea Ray 176 SRX er godkjent for syv personer. I ruskevær vil to av dem ha det utrivelig trekkfullt og vått i forpiggen. De fem øvrige har hvert sitt mykt polstrede sete, og de to som sitter rett bak vindskjermen har beinplass i massevis. Førerplassen i 176 SRX er oversiktlig. Et vell av instrumenter sørger for informasjon om motorens tilstand. Rattet er plassert lavt, nesten ute av rekkevidde hvis du liker du å stå, for eksempel når du legger til. Førerstolen er sosialt vendbar men ikke justerbar i lengderetningen.

Den lille amerikaneren er relativt velutstyrt. Badeplattform og radio / CD-spiller er standard. Sea Ray har kostet på to gassdempere til motorluken. Kryssholtene er ikke like imponerende; de er rett og slett i minste laget. En enslig lanterne i baugen utgjør hele båtens lanterneføring, det er litt snaut.

Motor- og sjøegenskaper

MerCruisers rekkefirer begynner å dra på årene. Slagvolumet er hele tre liter, men forgassermotoren gir bare 135 hester. Noen lettvekter er den heller ikke, med sine 288 kilo. Det gir båten svært markant planingsterskel. Med fire personer om bord må du være beredt på å gi store mengder gass for å få båten opp i plan.

Når du først har fått båten opp, er det ikke mye å utsette på sjøegenskapene. Vi så en viss tendens til at skroget begynte å miste grepet i vannet, man vi klarte ikke å provosere den til å slippe. V-bunn på 19 grader bidrar til at båten går relativt mykt i sjøen.

Prismessig er det lite å utsette på Sea Ray 176 SRX. Med tre-literen fra MerCruiser under motorluken koster båten 229.000 kroner.

Data

Lengde: 5,33 meter

Bredde: 2,13 meter

Vekt: 953 kilo

Motor: MerCruiser 3,0 L Alpha One

Drivstoff: 79,5 liter

Antall personer: 7

Pris med motor: 229.000 kroner

Importør: Husvikholmen Marina, Husvikholmen, 1440 Drøbak

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon