Testkavalkade - Navette S565

Testkavalkade - Navette S565



Godmodig jeep med høy rumpe

Navette S565 kjører som skjærgårdsjeeper flest. Det høye akterspeilet gir båten et spesielt utseende. Vakkert eller ei avgjør du selv, men det har sine fordeler.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Hun har fribord og akterspeil som en bilferge. Å komme om bord i henne hadde vært et c-moment av de store, om det ikke hadde vært for luken integrert i skutesiden på babord side. Den åpnes enkelt og gjør ombordstigning til en lek. Det kan være litt tungvint å måtte legge til med babord side.

Navette S565 er CE-godkjent for seks personer, med god plass til alle. Benk akter, to separate stoler bak vindskjermen og en romslig sofa forut. Sofaen kan utvides til en solseng. God sittekomfort, men litt kort sittepute på akterbenken.

Førerplassen er bra. Instrumenteringen består av knopmåler, tankmåler, turteller, trimindikator og kompass. Vanntette og greit merkede brytere. Kjørestillingen er god, med fin vinkel på rattet og gasshåndtaket plassert innen rekkevidde. Gassdempede, kombinerte sitte- og ståstoler som er vendbare og høyde- og lengdejusterbare.

Flust med stuerom - viktig i en åpen båt - under sofaen forut og benken akter. Akterbenken inneholder også batteriet. Det er montert i en batterikasse og sikret med en stropp, men et eget rom ville vært bedre. Lange gjenstander får plass bak en smart luke i styrekonsollens underkant. Tauverk, fendere og dregg lagres i dreggrom forut og et stort drenert rom styrbord akterut.

Trygg og stabil

Navette S565 byr ikke på overraskelser på sjøen. Skroget går fint med tre voksne om bord. Havdønningene utenfor Ålesund var ingen utfordring. Båten bruker noen sekunder på å komme over en markert planingsterskel. Navetten er intet råskinn med 115 hester. Suzukien er støysvak, og dempes ytterligere av det høye akterskipet. På maks turtall målte vi beskjedne 89,3 desibel.

Litt svak retningsstabilitet i sakte fart, men oppe i plan går den stabilt. Bruk trimmen med måte; hun er følsom og kan lett begynne å galoppere dersom du trimmer ut motoren for mye. Vi brukte svært moderat med trim i hastigheter opp mot 25 knop. Trimfølsomheten og planingsterskelen kan skyldes at mye av vekten er konsentrert akterut.

Båten svinger bra. Den er litt ustabil dersom du hiver den inn i en sving, men stabiliserer seg fint dersom du gjennomfører svingen. Grepet i vannet er godt, uten tegn til at baugen hugger eller til at skroget mister grepet.

Alt i alt gir Navette S565 et robust og godt inntrykk. God finishen, betryggende høyt fribord og godmodige kjøreegenskaper. Ingen sportsbåt, men en trygg og velutstyrt familiebåt.

Data: Navette S565

Lengde: 5,65 m

Bredde: 2.24 m

Vekt (bare båt): 580 kg

Antall personer: 6

CE-kategori: C

Maks motor: 140 hk

Toppfart (m. 115 hk): 36,6 knop

Drivstofftank: 110 l

Pris m/ 115 Hk 4-takt: 279.990 kroner

Utgave: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon