Testkavalkade - Navette S565

Testkavalkade - Navette S565



Godmodig jeep med høy rumpe

Navette S565 kjører som skjærgårdsjeeper flest. Det høye akterspeilet gir båten et spesielt utseende. Vakkert eller ei avgjør du selv, men det har sine fordeler.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Hun har fribord og akterspeil som en bilferge. Å komme om bord i henne hadde vært et c-moment av de store, om det ikke hadde vært for luken integrert i skutesiden på babord side. Den åpnes enkelt og gjør ombordstigning til en lek. Det kan være litt tungvint å måtte legge til med babord side.

Navette S565 er CE-godkjent for seks personer, med god plass til alle. Benk akter, to separate stoler bak vindskjermen og en romslig sofa forut. Sofaen kan utvides til en solseng. God sittekomfort, men litt kort sittepute på akterbenken.

Førerplassen er bra. Instrumenteringen består av knopmåler, tankmåler, turteller, trimindikator og kompass. Vanntette og greit merkede brytere. Kjørestillingen er god, med fin vinkel på rattet og gasshåndtaket plassert innen rekkevidde. Gassdempede, kombinerte sitte- og ståstoler som er vendbare og høyde- og lengdejusterbare.

Flust med stuerom - viktig i en åpen båt - under sofaen forut og benken akter. Akterbenken inneholder også batteriet. Det er montert i en batterikasse og sikret med en stropp, men et eget rom ville vært bedre. Lange gjenstander får plass bak en smart luke i styrekonsollens underkant. Tauverk, fendere og dregg lagres i dreggrom forut og et stort drenert rom styrbord akterut.

Trygg og stabil

Navette S565 byr ikke på overraskelser på sjøen. Skroget går fint med tre voksne om bord. Havdønningene utenfor Ålesund var ingen utfordring. Båten bruker noen sekunder på å komme over en markert planingsterskel. Navetten er intet råskinn med 115 hester. Suzukien er støysvak, og dempes ytterligere av det høye akterskipet. På maks turtall målte vi beskjedne 89,3 desibel.

Litt svak retningsstabilitet i sakte fart, men oppe i plan går den stabilt. Bruk trimmen med måte; hun er følsom og kan lett begynne å galoppere dersom du trimmer ut motoren for mye. Vi brukte svært moderat med trim i hastigheter opp mot 25 knop. Trimfølsomheten og planingsterskelen kan skyldes at mye av vekten er konsentrert akterut.

Båten svinger bra. Den er litt ustabil dersom du hiver den inn i en sving, men stabiliserer seg fint dersom du gjennomfører svingen. Grepet i vannet er godt, uten tegn til at baugen hugger eller til at skroget mister grepet.

Alt i alt gir Navette S565 et robust og godt inntrykk. God finishen, betryggende høyt fribord og godmodige kjøreegenskaper. Ingen sportsbåt, men en trygg og velutstyrt familiebåt.

Data: Navette S565

Lengde: 5,65 m

Bredde: 2.24 m

Vekt (bare båt): 580 kg

Antall personer: 6

CE-kategori: C

Maks motor: 140 hk

Toppfart (m. 115 hk): 36,6 knop

Drivstofftank: 110 l

Pris m/ 115 Hk 4-takt: 279.990 kroner

Utgave: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon