Testkavalkade: Joda 850 TC

Testkavalkade: Joda 850 TC



Joda 850 TC



Rask og romslig klassiker

Joda 850 TC går fort, og har god plass. I tillegg er den rimelig, og kvaliteten er god.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Skroget til Joda 850 TC er i grove trekk det samme som ble lansert på Joda Family i 1979. Den siste oppgraderingen fikk det i 2003, og det resulterte i denne båten. Skroget er et tradisjonelt halvplanerskrog med strak aksel og ror. Båten viser ingen tegn til å ville plane på kjølen, og manøvreringsegenskapene er svært gode.

Uteplassen er tradisjonell. På toppen av akterlugaren er det puter, og man finner en L-sofa på hver side akter. Et bord kan monteres mellom sofaene. Byssa er plassert til babord, og et kjøleskap er plassert under førerstolen. Byssa er enkel, men skapplassen er for dårlig. Ved å vippe frem passasjerstolen får man tilgang til et kokeapparat med keramisk topp og to kokesoner. Byssa har en skikkelig stålvask. Arbeidshøyden er i laveste laget.

Førerposisjonen er real. Oversiktligheten er god, og man sitter godt i en justerbar stol. Et skikkelig kartbord setter kronen på verket. Akterlugaren er romslig, med en stor køye på hver side. Ved å løfte opp dørkplantene og putene i køya for man svært god adkomst til skrogbunnen med lensepumper, skroggjennomføringer og rormekanisme. I salongen kan dørkplatene også fjernes for inspeksjon av bunnen. Salonggruppen har god plass til seks personer, men bordet er lite. Hovedbenken har et stort stuverom i hver ende. Køyearrangementet er gedigent, i alt seks soveplasser finnes her fremme. Stuveplassen står ikke i stil til antall soveplasser om bord, men båten leveres med ulike innredningsløsninger som byr på vesentlig mer skapplass. Toalettrommet er stort, men er ikke klargjort for dusjing. Bedre lufting ville også vært ønskelig.

Motorrommet er romslig og ryddig, med god tilgang til motorens servicepunkter. Et trau under motoren fanger opp eventuelt oljesøl. Batteribanken er på 2x105 ampere, men tilgangen til batteriene burde vært enklere. Motoren i testbåten var en Volvo Penta TAMD 31 P. Den har rikelig med krefter og gir en toppfart på 21,5 knop.

Tekniske data



Lengde: 8,50 m

Bredde: 2,98 m

Drivstoff: 220 l

Ferskvann: 135 l

Varmtvann: 30 l

Septik: 135 l

Vekt tørr båt: 3.000 kg

CE-kategori: C

Motor: Volvo Penta, 53-193 hk. (D255 HS25A - TAMD 41P HS45A)

Motor i testbåt: Volvo Penta TAMD 31P, 144 hk

Pris standard båt: 731.163,- (m/ VP TAMD 31P)

Mer informasjon: Joda Industrier AS, Fevik, telefon 37 04 85 44. www.joda.no

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon