Testkavalkade - Bella, Uttern og Yamarin bowridere

Testkavalkade - Bella, Uttern og Yamarin bowridere



Bella 512 Excel - Uttern T55 - Yamarin 5820

Daycruisere med sofa forut

Du ønsker en kjapp liten daycruiser. Men du må ha litt mer plass til svigermor eller venner. Da er kanskje en bowrider hva du trenger.

Tekst: Lars H. Lindén

Norsk tilretteleggelse: Jan Harry Svendsen og Jørn Søderholm

En bowrider er kort og godt en daycruiser med en åpen sittegruppe i stedet for dekk foran vindskjermen. Nordiske båter av denne typen er i større grad enn amerikanerne utstyrt med stødige håndrekker, solide vindskjermer, skikkelige fortøyningspunkter, godkjente lanterner og seter som tåler en byge eller to.

Yamarin har best sjøegenskaper og komfort, mye takket være V-bunnen på hele 21 grader. Bella er den billigste båten. Uttern er dyrest, men har et høyt utstyrsnivå.

Liten Bella stor i sjøen

Bella 512 Excel fremstår som en av de mest gjennomtenkte i sin størrelse. Blant båtene i denne testen er Bellaen den minste. Det merker du spesielt dersom du skal bruke plassen forut aktivt. Her får bare tre personer plass. Båten er godkjent for seks personer, og har plass til åtte. Den har håndrekker, men mangler en skikkelig pulpit. En stor dreggkasse i front er positivt.

Bellaen har stuerom under benkene forut. Babord rom strekker seg under konsollen, og er ekstra romslig. Under aktersofaen er det også rikelig med stuerom. Spesielt hyggelig er det at Bella har laget et skikkelig batterirom. Båten har en smart kalesjegarasje med lokk. Dermed beskyttes kalesjen, samtidig som den er ute av veien. Bella 512 Excel har ikke fast tank som standard, men det er fullt mulig å ettermontere. Den har badeplattform og plass til en liten ekstra påhenger.

Kjørestillingen får absolutt godkjent. Rattet har en fin plassering og man har god støtte til føttene. Instrumentene er til dels skjult bak rattet. Mellom konsollene finnes en "dør" til sittegruppen forenom vindskjermen. "Døren" er i kalesjestoff, men fungerer problemfritt. Båten går svært bra i sjøen, minst like bra som den større Uttern T55. Båten føles trygg og stabil, og er tørr selv i grov sjø. Vår båt var utstyrt med en totakter på 90 hk, en svært god kombinasjon. Toppfarten ble målt til 38 knop. I følge produsenten blir firetaktere for tunge for båten.



Fordeler:

+ Rimelig

+ God kjørestilling

+ Smart kalesjeløsning

+ Plass for reservemotor

+ Badeplattform og stige

+ Eget batterirom

+ Stor dreggluke i front



Ulemper:

- Fast tank er ikke standard

- Ingen pulpit

- Låsbøylen i baugen plassert langt ned

Komplett Uttern

En mer komplett båt i denne størrelsesklassen må man lete lenge etter. Her finnes det meste som standard. Kun sjøkart og flytevester mangler. Uttern har best plass forenom vindskjermen av alle i testen. Her får fem personer bekvemt plass. Totalt er båten godkjent for fem personer, men har fysisk plass til ti. I tillegg har båten skikkelige håndrekker og en real pulpit.

I motsetning til de andre båtene har ikke Uttern adgang til stuerommene under benkene forut ovenfra. Derimot har Uttern gitt adkomst til stuerommet under benkene ved hjelp av dører i konsollene på styrbord og babord side. Åpningen under vindskjermen er dekket med en pleksiglassplate.

Aktersofaen i båten er rommelig og har et stort stuerom. Rommet kunne vært bedre oppdelt, og vi savner et eget batterirom. Under dørken er det et stort stuerom som gjør det enkelt å stue vekk vannski og andre lange gjenstander. Også her forsvinner også kalesjen under et plastlokk. Pluss for to store dreggerom på hver side av motoren.

Uttern T55 med 115 hk er en god kombinasjon. Toppfarten havnet rett over 40 knop, men gleden over den høye hastigheten forsvinner i mye støy. Dra av 1000 omdreininger, og støynivået faller kraftig mens loggen fortsatt viser 35 knop. Ved 30 knop er forbruket på lave 0,64 liter per nautisk mil. Den høye farten skyldes delvis moderate 16,5 graders bunnvinkel. Den gjør også at båten går hardere i sjøen enn konkurrentene.

Førerplassen i Uttern er komfortabel, ikke minst fordi båten har gode seter med ståfunksjon. Skuffende dårlig beinplass og ingen plass til å montere plotter eller ekkolodd.



Fordeler:

+ Mye standardutstyr

+ Fine rekker og pulpit

+ Stort stuerom under dørken

+ To store dreggkasser akter

+ Drivstoffpåfylling skjult under luke

+ Vindusvisker

+ Komfortable seter



Ulemper:

- Stuerommet akter dårlig oppdelt

- Dårlig benplass

- Ikke noe separat batterirom

Sjødyktig og kjøreglad Yamarin

Yamarin er den største og nyeste båten i testen. Sittegruppen forut rommer tre-fire voksne, og har romslige stuerom under benkene. Gode håndrekker og pulpit fortjener ros. Båten er godkjent for sju, men har sitteplass til ni.

Passasjen under vindskjermen er stengt med en tett og lettbetjent dør. God stueplass og bra oppdeling under aktersofaen. Eget batterirom med inspeksjonsluke for kjølsvinet. En fin detalj som mange båter mangler. Adgang til badeplattformen og motoren gjennom en liten dør i akterspeilet. Drivstoffpåfyllingen sitter under luken til dreggkassen akter.

Dyp V-bunn gir båten mye kjøreglede. Den er stabil i svinger og tørr i grov sjø. Motoren passer båten bra og gir en toppfart på 39 knop. Vi prøvde også båten med 150 hk, uten problemer og med en toppfart på 46 knop. Ratt, instrumenter og gass er ergonomisk korrekt montert og man sitter komfortabelt i stolene. Mot et pristillegg kan også Yamarin levere ståstoler til 5820. Yamarinen har testens beste førerplass, men vi kunne ønsket oss analoge instrumenter som er lettere å lese.

Testbåten hadde hydraulisk styring fra Sea-Star, en detalj som burde vært standard.



Fordeler:

+ Gode sjøegenskaper

+ Bra førerplass

+ Plass for plotter

+ Innebygget fjernkontroll

+ Dør til badeplattform

+ Separat batterirom

+ Inspeksjonsluke til kjølsvinet

+ Drivstoffpåfylling skjult under luke



Ulemper:

- Ingen lensepumper

- Kalesje ikke standard



RIDDER av den åpne baug. Mange velger bowrider i stedet for daycruiser. Nordisk produserte passer bedre til våre forhold enn de som kommer fra båttypens hjemland, USA. Vi har testet Bella, Uttern og Yamarins bowridere.




Data:

Båt/ modell Bella 512 Excel Uttern T55 Yamarin 5820

Lengde 5,01 5,55 5,73

Bredde 2,08 2,20 2,20

Vekt u. motor 540 640 700

Anbefalt motorstyrke 60-90 hk 75-135 hk 80-150 hk

V-bunn i grader 18,5 16,5 21

Antall personer 6 5 7

Tankvolum 57 l 75 l 80 l

CE-kategori C C C

UTSTYR:

Anker Nei Ja Nei

Ankerboks i baug Ja Ja Ja

Ankerboks akter Nei Ja Ja

Fast drivstofftank Nei Ja Ja

Brannslokningsapparat Ja Ja Ja

Badestige Ja Ja Ja

Bord Nei Ja Nei

Teak dørk Ekstra Nei Ekstra

Laminat dørk Nei Ja Nei

Puter i sittebrønn Ja Ja Ja

Kalesje Ja Ja Ekstra

Kompass Nei Ja Nei

Lanterner Ja Ja Ja

Logg Ja Ja Ja

Manuell lensepumpe Ja Ja Nei

Elektrisk lensepumpe Nei Ja Nei

Selvlensende Ja Ja Ja

Ant. stuerom 4 4 6

Styring, type Non feedback Non feedback Non feedback

Ståseter Nei Ja Ekstra

Vindusvisker Nei Ja Nei

Pris(*) 158.500 256.500 252.700



* Prisene som er oppgitt er veiledende priser fra importør. I testen er Bella kjørt med en Mercury 90 hester 2-takt, prisen er her oppgitt med en Johnsen 90 hk 2-takt.

MÅL:

Båt Bella 512 Excel Uttern T55 Yamarin 5820

Lukeåpning 41 cm 49 cm 49 cm

Døråpning 37 cm 45 cm 45 cm

Fremre sittebrønn, lengde 105 cm 144 cm 123 cm

Bakre sittebrønn, l x b 150 cm x 120 cm 152 cm x 150 cm 160 cm x 150 cm

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon