Testkavalkade - Balt 750 Cabincruiser

Testkavalkade - Balt 750 Cabincruiser



Trang og billig bobåt

Har du lyst på en splitter ny bobåt med fire køyer og mange sitteplasser ute? Til under en halv million? I dette tilfellet må du leve med et flytende kompromiss på 25 fot.



TEKST: JAN HARRY SVENDSEN



Stadig flere båter kommer fra tidligere østblokkland. Polske Balt er et hederlig forsøk på en moderne, billig bobåt.

Svak førerplass

En port i akterspeilet gir enkel passasje mellom det selvdrenerende akterdekket og badeplattformen. Badeleideren er hendig gjemt under et lokk, ute av veien og likevel lett å slå ut. God dimensjon på kryssholtene. Stor U-sofa / solseng med bord på akterdekket. Sitteputen er for kort.

Langsgående benk ved førerposisjonen. Den er for lav, og gir ikke passasjerene her utsikt forover. Et høyere sete i fartsretning ville vært bedre. Førerplassen har flere svakheter. Rormannsbenken kan ikke justeres noen vei og er for lav. Kjørestillingen er ukomfortabel, og enkelte vil antakelig få problemer med å se over instrumentpanelet. Rattet er for langt unna. Instrumentene (lettleste Volvo Penta), brytere og kontrollboks er plassert der de bør være. Plassen mellom rattet og instrumentene er i minste laget som kartbord.

U-sofa med romslige stuerom forut, bysse ved nedgangen, toalettrom til styrbord og en noe klaustrofobisk stikklugar for to voksne under uteplassen. Enkel bysse med ett bluss, vask og skap. Toalettrommet er trangt, og inneholder skap, pumpetoalett, vask, dusj og sluk i dørken. Lufting gjennom et koøye som kan åpnes, ingen elektrisk ventilasjon.

Atkomsten til fordekket er vanskelig, og praktisk talt umulig med kalesjen montert. Kryssholt forut, midtskips og akterut. Dreggkassen forut er for liten for både dregg og tau.

Testbåten hadde en Volvo Penta AQAD 31 med 200 hk. Krefter nok, i alle fall når turboen har fått tid til å lade. Vi målte respektable 30 knop toppfart med tre mann om bord. Motorrommet er ryddig, ledningene er klamret skikkelig opp og alle skroggjennomføringer er forskriftsmessig sikret med doble slangeklemmer. Tungvint atkomst til motoren, og batteriet står bak en plate som må skrues løs. Vi målte alt for lav ladespenning.

Vi testet båten i spak vind på flatt vann. Båten oppførte seg forutsigbart og uten overraskelser, men det er vanskelig å si hvordan den vil oppføre seg i grov sjø. Det smale skroget har en tydelig planingsterskel, og vil antakelig kreve aktiv bruk av trimplan.

Tekniske data

Lengde: 7,55 m.

Bredde: 2,54 m.

Vekt: 2.5 tonn

Antall soveplasser: 5

Ferskvann: 120 liter

Septiktank: 80 liter

Drivstoff: 200 liter

Motorisering (testbåt): Volvo Penta AQAD41

Maksimal motorstyrke: 200 Hk

Batterikapasitet: To batterier. 105 og 140 Ah, 12 volt

CE godkjent: Kategori B

Antall personer: 8

Pris standard båt: Kr. 495.000,-

Importør: InterContact Norway A/S, 2040 Kløfta, Tlf: 63 94 78 00

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon