Testkavalkade - Balt 750 Cabincruiser

Testkavalkade - Balt 750 Cabincruiser



Trang og billig bobåt

Har du lyst på en splitter ny bobåt med fire køyer og mange sitteplasser ute? Til under en halv million? I dette tilfellet må du leve med et flytende kompromiss på 25 fot.



TEKST: JAN HARRY SVENDSEN



Stadig flere båter kommer fra tidligere østblokkland. Polske Balt er et hederlig forsøk på en moderne, billig bobåt.

Svak førerplass

En port i akterspeilet gir enkel passasje mellom det selvdrenerende akterdekket og badeplattformen. Badeleideren er hendig gjemt under et lokk, ute av veien og likevel lett å slå ut. God dimensjon på kryssholtene. Stor U-sofa / solseng med bord på akterdekket. Sitteputen er for kort.

Langsgående benk ved førerposisjonen. Den er for lav, og gir ikke passasjerene her utsikt forover. Et høyere sete i fartsretning ville vært bedre. Førerplassen har flere svakheter. Rormannsbenken kan ikke justeres noen vei og er for lav. Kjørestillingen er ukomfortabel, og enkelte vil antakelig få problemer med å se over instrumentpanelet. Rattet er for langt unna. Instrumentene (lettleste Volvo Penta), brytere og kontrollboks er plassert der de bør være. Plassen mellom rattet og instrumentene er i minste laget som kartbord.

U-sofa med romslige stuerom forut, bysse ved nedgangen, toalettrom til styrbord og en noe klaustrofobisk stikklugar for to voksne under uteplassen. Enkel bysse med ett bluss, vask og skap. Toalettrommet er trangt, og inneholder skap, pumpetoalett, vask, dusj og sluk i dørken. Lufting gjennom et koøye som kan åpnes, ingen elektrisk ventilasjon.

Atkomsten til fordekket er vanskelig, og praktisk talt umulig med kalesjen montert. Kryssholt forut, midtskips og akterut. Dreggkassen forut er for liten for både dregg og tau.

Testbåten hadde en Volvo Penta AQAD 31 med 200 hk. Krefter nok, i alle fall når turboen har fått tid til å lade. Vi målte respektable 30 knop toppfart med tre mann om bord. Motorrommet er ryddig, ledningene er klamret skikkelig opp og alle skroggjennomføringer er forskriftsmessig sikret med doble slangeklemmer. Tungvint atkomst til motoren, og batteriet står bak en plate som må skrues løs. Vi målte alt for lav ladespenning.

Vi testet båten i spak vind på flatt vann. Båten oppførte seg forutsigbart og uten overraskelser, men det er vanskelig å si hvordan den vil oppføre seg i grov sjø. Det smale skroget har en tydelig planingsterskel, og vil antakelig kreve aktiv bruk av trimplan.

Tekniske data

Lengde: 7,55 m.

Bredde: 2,54 m.

Vekt: 2.5 tonn

Antall soveplasser: 5

Ferskvann: 120 liter

Septiktank: 80 liter

Drivstoff: 200 liter

Motorisering (testbåt): Volvo Penta AQAD41

Maksimal motorstyrke: 200 Hk

Batterikapasitet: To batterier. 105 og 140 Ah, 12 volt

CE godkjent: Kategori B

Antall personer: 8

Pris standard båt: Kr. 495.000,-

Importør: InterContact Norway A/S, 2040 Kløfta, Tlf: 63 94 78 00

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon