Testkavalkade - Askeladden 605 Explorer

Testkavalkade - Askeladden 605 Explorer



For fart og familie

Askeladden har kreert en romslig daycruiser som "fløtter" på seg. Båten duger både til moro, kos og overnatting. Vi anbefaler mer familievennlige takter på hekken.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Askeladden kaller forpiggen en kabin for to, vi kaller det et stort stuerom med overnattingsmuligheter. Innredningen er fin, med delikate overflater og godt håndverk. Det er soveplass nok for to voksne.

Innredning

Førerplassen er moderne, og sitte- / ståstolen gir god kjørestilling enten du velger å sitte eller å stå. Stolen er juster- og dreibar. Dobbeltsete til babord med flyttbar ryggstøtte.

Instrumenteringen består av en fartsmåler, turteller, tankmåler og trimindikator. Instrumentene er lettleste, og instrumenter og bryterpanel er fornuftig plassert. Kartbord og kompass mangler, men koppholdere er på plass. Akterut finnes en sofa. Stuerom under sofaen, som også huser batteri (i kasse), hovedstrømbryter, drivstoffilter og lensepumpe.

Med påhengsmotor er det umulig å ha en plattform i hele båtens bredde. Likevel er plassen tilstrekkelig til en person. Adkomsten gjennom en port i akterspeilet, men du på krabbe over solsengen hvis den er i bruk. Enkel atkomst også til fordekket med tre trinn på skottet og luke i vindskjermen. Antisklimønster er standard, teak ekstra. Dreggrom i skarpen og styrbord akter. Begge er for små. Akter finner du som forut to gedigne kryssholt. Brannslokningsapparatet er montert lett tilgjengelig i en utsparing under dollbordet på babord side.

Teknikk og sjøegenskaper

Testbåten var utstyrt med Mariners 150 hk OptiMax påhenger. Det gir over 40 knop i toppfart, men lager mye støy (91 dBa). Med F-115 EFi blir den noen tusenlapper billigere, støyer mindre og gjør fortsatt 32 knop. Bra elektrisk anlegg. Ladespenningen er akseptabel. Lensepumpens arm og slange er "knotete" plassert. Vindusvisker på styrbord side, av dårlig kvalitet.

Askeladden 605 Explorer har et planende V-bunnsskrog med steglister. Det er komfortabelt og forutsigbart selv i grov sjø. God retningsstabilitet også ved lave hastigheter. Skroget holder seg tørt nærmest uansett fra hvilken kant bølgene kommer. Trimplan burde vært standardutstyr.

Data: Askeladden 605 Explorer

Lengde: 6,05 m

Bredde: 2,33 m

Vekt u/ motor: 900 kg

Antall personer: maks 6

Belastning: maks 670 kg

Maks motor: 150 Hk

Drivstoff: Bensin, 140 l

Vann: 45 l

CE-kategori: C

Pris: 336.900 kr. m. Mercury/ Mariner 150 Hk Optimax

Produsent: Askeladden, 5217 Hagavik. Telefon: 56 30 87 00 Internett: www.askeladden.no

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon