Testkavalkade - Askeladden 475 Freestyle

Testkavalkade - Askeladden 475 Freestyle



Fornyet med plass og sjarm

Askeladdens populære jeep har blitt ny oventil. Moderne design og ny innerliner gjør den friskere og mer praktisk.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Under vann er den nye Askeladden 475 Freestyle identisk med forgjengeren. Nytt design på interiøret, og en mer aerodynamisk vindskjerm gir båten et mer moderne og tidsriktig preg.

Stuerom er viktig for en hyggelig båtopplevelse. Den gamle 475 manglet både stuerom, sjarm og finesse. Omtrent som en sjøens Opel Rekord. Den nye er definitivt annerledes, med imitert karbonfiber og et eget stuerom for vannski.

Plass

Førerplassen er som før plassert midt i båten, definitivt en fordel når man er ute alene. Instrumenteringen er komplett: turteller, knopmåler og trimindikator. Instrumentbordet er oversiktlig, men tykkere visere på instrumentene hadde vært å foretrekke. Uttak for 12 V er på plass, og sikkerheten er ivaretatt med dødmannsbryter. Ved vanlig kjøring fungerer førerplassen greit. Om du velger en mer aktiv kjørestil blir plasseringen av gassen helt feil. Å strekke seg for å gi full gass blir slitsomt i lengden.

Plassutnyttelsen er bra til å være en båt som ikke måler mer enn 4,75 meter i lengden. Sitteplasser til seks personer, komfortabelt for fire. Som på andre Askeladden finner vi et høyt fribord og håndrekker rundt hele båten.

Stuerommene er den store nyheten på båten. Et romslig og drenert dreggrom i baugen, stuerom under sofaen forut, i forkant av styrekonsollen, under førerbenken og under sittebrønnene akterut. Luken til rommet i styrekonsollen er vanntett men ikke låsbar.

Brannslokningsapparatet sitter forbilledlig i en nisje på siden av styrekonsollen. Bensintanken er plassert i førerbenken, mens batteriet sitter i babord rom akterut. Vannsportsutstyr stues i et eget rom i fribordet på babord side.

Et lite bord kan slås opp mellom sittebrønnene akterut. Ryggstøtten på førerbenken kan vippes frem og gi en sosial gruppe rundt bordet.

Bak bordet finner du hovedstrømbryteren i båten og god adgang til skroget. Fint dersom du planlegger å installere et ekkolodd med innvendig giver. Badetrapp på babord side, åpen pulpit og skikkelige fortøyningspunkter både i baugen og akter. Båten er selvdrenerende.

Skjevt

Askeladden 475 Freestyle byr ikke på de store overraskelser. Den går stort sett dit du styrer den, og selv ved relativt heftige manøvrer har skroget grep nok til å unngå farlige situasjoner. Med to voksne ved siden av hverandre bak styrekonsollen gikk båten skjevt. Skrogets evne til å håndtere bølger kan vi ikke si stort om; sjøen viste seg fra en slapp og bedagelig side denne dagen.

Motoren, en 50 hesters firetakter, hadde lett match med det lettplanende skroget. Opp i plan uten anstrengelse. Toppfart på over 30 knop og akselerasjon som ikke gir grunn til å henge med leppa.

Askeladden 475 Freestyle gir et positivt inntrykk. Oppgraderingen har vært vellykket. De ekstra stuerommene er velkomne. Utstyrsnivået er bra, med dørk kledd med teakimitasjon og puter til alle sitteplassene som standard. I kjent Askeladden-stil gir båten et førsteklasses kvalitetsinntrykk og finish i toppklasse. Prisen var på test-tidspunktet satt til 146.900 kroner, med en Mariner 50 hesters firetakter.

Data: Askeladden 475 Freestyle

Lengde: 4,77 m

Bredde: 1,90 m

Vekt: 500 kg

Motor: Maks 60 Hk

Antall personer: 6

Maks hastighet (m. 50 Hk): 30 knop

Pris: 146.900 (m. Mariner 50 Hk 4-T)

Produsent: Askeladden AS, Telefon 56 30 87 00

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon