Testkavalkade - Askeladden 475 Freestyle

Testkavalkade - Askeladden 475 Freestyle



Fornyet med plass og sjarm

Askeladdens populære jeep har blitt ny oventil. Moderne design og ny innerliner gjør den friskere og mer praktisk.

Tekst: Jan Harry Svendsen

Under vann er den nye Askeladden 475 Freestyle identisk med forgjengeren. Nytt design på interiøret, og en mer aerodynamisk vindskjerm gir båten et mer moderne og tidsriktig preg.

Stuerom er viktig for en hyggelig båtopplevelse. Den gamle 475 manglet både stuerom, sjarm og finesse. Omtrent som en sjøens Opel Rekord. Den nye er definitivt annerledes, med imitert karbonfiber og et eget stuerom for vannski.

Plass

Førerplassen er som før plassert midt i båten, definitivt en fordel når man er ute alene. Instrumenteringen er komplett: turteller, knopmåler og trimindikator. Instrumentbordet er oversiktlig, men tykkere visere på instrumentene hadde vært å foretrekke. Uttak for 12 V er på plass, og sikkerheten er ivaretatt med dødmannsbryter. Ved vanlig kjøring fungerer førerplassen greit. Om du velger en mer aktiv kjørestil blir plasseringen av gassen helt feil. Å strekke seg for å gi full gass blir slitsomt i lengden.

Plassutnyttelsen er bra til å være en båt som ikke måler mer enn 4,75 meter i lengden. Sitteplasser til seks personer, komfortabelt for fire. Som på andre Askeladden finner vi et høyt fribord og håndrekker rundt hele båten.

Stuerommene er den store nyheten på båten. Et romslig og drenert dreggrom i baugen, stuerom under sofaen forut, i forkant av styrekonsollen, under førerbenken og under sittebrønnene akterut. Luken til rommet i styrekonsollen er vanntett men ikke låsbar.

Brannslokningsapparatet sitter forbilledlig i en nisje på siden av styrekonsollen. Bensintanken er plassert i førerbenken, mens batteriet sitter i babord rom akterut. Vannsportsutstyr stues i et eget rom i fribordet på babord side.

Et lite bord kan slås opp mellom sittebrønnene akterut. Ryggstøtten på førerbenken kan vippes frem og gi en sosial gruppe rundt bordet.

Bak bordet finner du hovedstrømbryteren i båten og god adgang til skroget. Fint dersom du planlegger å installere et ekkolodd med innvendig giver. Badetrapp på babord side, åpen pulpit og skikkelige fortøyningspunkter både i baugen og akter. Båten er selvdrenerende.

Skjevt

Askeladden 475 Freestyle byr ikke på de store overraskelser. Den går stort sett dit du styrer den, og selv ved relativt heftige manøvrer har skroget grep nok til å unngå farlige situasjoner. Med to voksne ved siden av hverandre bak styrekonsollen gikk båten skjevt. Skrogets evne til å håndtere bølger kan vi ikke si stort om; sjøen viste seg fra en slapp og bedagelig side denne dagen.

Motoren, en 50 hesters firetakter, hadde lett match med det lettplanende skroget. Opp i plan uten anstrengelse. Toppfart på over 30 knop og akselerasjon som ikke gir grunn til å henge med leppa.

Askeladden 475 Freestyle gir et positivt inntrykk. Oppgraderingen har vært vellykket. De ekstra stuerommene er velkomne. Utstyrsnivået er bra, med dørk kledd med teakimitasjon og puter til alle sitteplassene som standard. I kjent Askeladden-stil gir båten et førsteklasses kvalitetsinntrykk og finish i toppklasse. Prisen var på test-tidspunktet satt til 146.900 kroner, med en Mariner 50 hesters firetakter.

Data: Askeladden 475 Freestyle

Lengde: 4,77 m

Bredde: 1,90 m

Vekt: 500 kg

Motor: Maks 60 Hk

Antall personer: 6

Maks hastighet (m. 50 Hk): 30 knop

Pris: 146.900 (m. Mariner 50 Hk 4-T)

Produsent: Askeladden AS, Telefon 56 30 87 00

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon