Testkavalkade - Aquador, Hydrolift og Nimbus walkarounds

Testkavalkade - Aquador, Hydrolift og Nimbus walkarounds



Aquador 23 WA, Hydrolift S-24 og Nimbus 230 Nova R

Kjempejeeper med lugar

Walkaround blir stadig mer populært. Noen kaller dem fremtidens daycruisere. Vi har testet tre av disse "lugarjeepene". Konkurrenter, men til hvert sitt bruk.

TEST: HANS DUE, ATLE KNUTSEN, LARS H. LINDÉN

Aquador 23 WA er best på bokomfort, Nimbus 230 Nova R er sjøsterk og lettkjørt, mens Hydrolift S-24 har racingskrog, suverene kjøreegenskaper og raffinert design. Samtlige er gjennomarbeidete og velfungerende høykvalitetsprodukter.



Veldimensjonert - Aquador 23 WA

Testens mest vellykkede kompromiss mellom veldisponert uteplass og brukbare overnattingsmuligheter, og en båt med trygge, gjennomarbeidete og velkjente løsninger.

Uteplassen er godt beskyttet av konsollen. Aktersofa over motorromsluken, og fører- og passasjersete kan snues akterover. Bensintank og -filter under luke i dørken. Targabøyle, håndrekke rundt vindskjermen og en solid rekke/pulpit gir rikelig med holdepunkter. Romslig dreggkasse og to kryssholt forut og to kryssholt akter. Vi savner kryssholt midtskips. Atkomst til en god, teakdekket badeplattform ved å klyve over aktersofa og -speil. Dreggkasse til babord, utfellbar badestige på styrbord side. Lett tilgjengelige påfyllingsflenser på hver side av akterspeilet.

Fører og passasjer er godt beskyttet bak konsoll og vindskjerm. Fører har god oversikt over båt og led. Brannslukker, spak og ratt er der de bør være. Lite kartbord med en stålrekke rundt foran føreren.

Skyvedør i sotet pleksiglass inn til en trivelig og overraskende romslig lugar. U-sofaen gir dårlig ryggstøtte, men kan konverteres til dobbelkøy når bordet senkes. OK stueplass under sofaen og dørken. Byssa (ekstra) har Wallas Safeflame med vifte i lokket til oppvarming av lugaren. For øvrig halvannet skap og stålvask med kaldt vann i byssebenken. To koøyer og luke gir luft og lys. Fire spotlights, og mulighet for toalett. God plastfinish, men ikke polstret tak og skott.

Testbåten hadde en 270 hk Volvo Penta, maks anbefalt motorstyrke. Behagelig støy og krefter i alle situasjoner. Mulighet for enkel, uhindret tilgang til motoren, og ryddig og forskriftsmessig teknisk opplegg.

Aquadoren har 21 graders V-bunn. Skarpt, men likevel testens mest moderate. Finnen "sitter" i svingene, viser bare mindre tegn til å hugge og krever normal korrigering med trimplan i sidevind.



Rå og lekker - Hydrolift S-24

Flere ganger prisbelønt, lekkert design og spenstige sjøegenskaper. Hydrolift S-24 er en 24 fots fullblods sportsbåt og en egenartet walkaround-variant.

Vi har knapt kjørt noen standardbåt som gir føreren en så livlig og trygg fartsopplevelse. Racingskroget planer ved 10 knop, uten noen merkbar planingsterskel. 40 knop passeres uten ubehag. Båten lander mykt - 24 graders V-bunn - etter småsvev og ber om mer. Med spaken i bånn viser GPSen 59 knop. Det er styggfort! Vi hiver båten inn og ut av kurver, Hydrolift S-24 svarer herlig kontant.

Enkel planløsning, med dobbel styrekonsoll på styrbord side, sitteplasser forut og en benk akter. I praksis har båten fire anvendbare sitteplasser.

Mange fine detaljer, som lys ved dørken og innfelte fenderholdere med fester. OK passasje på babord side av konsollen, og gripefester nok på vindskjermen og rekka. Stuerom i akterbenken med plass til dregg, batterikasse og motorens timeteller. S-24 fortøyes med to pop-up kryssholt akter og ett på baugen. Badeplattform med -leider er ekstrautstyr.

Fører og passasjer / navigatør er godt beskyttet av vindskjermen, og de kan sitte eller stå i hver sin gode stol. Gaffrig-instrumentene er lettleste og fornuftig plassert. Ratt og spaker er der de bør være. Alt er like lekkert som funksjonelt. Forpiggen er et stuerom. Punktum. Om alle onde krefter går deg i mot, er det stort nok til å tjene som nattely for et par mennesker i nødens svarteste stund. Skrogsidene kunne godt vært polstret. Et strøk topcoat virker litt halvferdig. Dørken er dekket av en fastskrudd matte; trykknapper hadde vært bedre.

Motoren, Mercruisers 6,2 liters beist på 320 hk, bor under en diger luke akter. Her er god adgang til alle servicepunkter. Godt pumpesystem, men den manuelle pumpen bør absolutt kunne betjenes fra utsiden av motorrommet. Brann i Mercruiserens hule slukkes med en automatisk Seafire-slukker.



Trygg og rask - Nimbus 230 Nova R

Skroget har step og steglister. Det tar 50 knops toppfart, svinger og god fart i meterhøy sjø like godt, tørr og fin under alle normale forhold. Dens trygghet i alle situasjoner grenser til det kjedelige.

Nimbusen er en dagsturbåt. "Lugaren" gir i nødsfall overnattingsplass for to, med Porta Potti (std, vannklosett er ekstrautstyr) under køya. Kaffen må du ha med på termos, her er ingen kokemuligheter.

God fremkommelighet rundt hele båten, med et par trinn opp fra akterdekket. To dregg- og taurom forut, og en koselig sitteplass på lugartaket. Nimbusen kan fortøyes for storm: her er to kryssholt forut, to midtskips og to akterut. Styreposisjonen har god sikt, lettleste instrumenter og komfortabel kjørestilling både stående og sittende. Vindskjermen og konsollen hadde gitt bedre ly om sidene var trukket litt lenger akterover. Sittebenk oppå motorkassen akterut. Ellers er akterdekket rent og ryddig, med stuerom under dørken. Uønsket vann evakueres gjennom solide dreneringshull i hvert akterhjørne. Teakdørk (standard) er hyggelig.

Også denne båten hadde største motor, en Volvo Penta 5,7 Gxi på 320 hk. Den gir en toppfart på rundt 49 knop. Kablinger og slanger er ryddig og ordentlig montert. Enkel og grei adkomst til motoren. To batterier er montert under styreposisjonen, med adkomst fra lugaren. Sikringspanelet er lett tilgjengelig på skottet i lugaren.

Fakta

Båt/modell Aquador 23 WA Hydrolift S-24 Nimbus 230 R

Lengde i m 7,15 7,35 7,10

Bredde i m 2,56 2,10 2,40

Dyptgående i m 0,85 0,80 1,00

Vekt med testmotor i kg 2300 1350 1930

Anbef. motorstyrke i hk 150-260 220 - 460 170-320

V-bunn i grader 21 24 22

Drivstofftank i liter 200 190 180

CE-kategori C C C

Noen ca-priser:

Mercruiser 4,3 – 220 hk 537.949,- 515.000,- --

Volvo 5,0 Gxi – 270 hk 578.032,- -- 562.100,-

Volvo 5,7 Gxi – 320 hk -- -- 597.155,-

Mercruiser 6,2 L-320 hk -- 615.000,- --

Forhandler Hydrolift A/S Oslo Båtsenter

Husvikholmen Marina ASKarenslyst allé 2 Oksenøyvn. 14

Husvikholmen 0278 Oslo 1366 Lysaker

1440 Drøbak 24 11 29 42 67 11 38 60

64 93 42 05

www.bellaboats.fi www.hydrolift.com www.nimbus.se

TESTRESULTAT

Båt/modell Aquador 23 WA Hydrolift S-24 Nimbus 230 R

Motor i testbåt Volvo 5,0 Gxi Mercruiser 6,2 L Volvo 5,7 Gxi

Effekt i hk 270 320 320

Toppturtall i test 4500 5200 5000

Fart i knop:

- ved toppturtall 42,0 59,0 51,3

- 1200 omdr/min 28,5 45,2 36,6

Drivstoff, liter/nautisk:

- ved toppturtall 1,91 1,61 1,82

- 1200 omdr/min 1,33 1,13 1,33

Lyd i dbA:

- ved toppturtall 86 88 89

- 1200 omdr/min 78 82 83



Merknader:

Tester er utført med to personers belastning. Målinger er utført ved toppturtall og redusert med 1200 omdr/min. Drivstofforbruket for Hydrolift S-24 er beregnet etter tidligere målinger. Støyverdiene er målt ved førerplass.

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon