Testkavalkade - Achilles LEX 96

Testkavalkade - Achilles LEX 96



Achilles LEX 96 - til nytte og glede

Achilles LEX 96 er en solid og letthåndterlig gummibåt. Enkelt og greit.

TEKST: ATLE KNUTSEN



Småjoller med påhenger. Til glede og forargelse for noen, for de fleste blott til nytte. Vi tok med oss den lille Achillesen på langtur sist sommer.

Monteringen er en enkel og kjapp øvelse, med få deler og en detaljert beskrivelse. Pongtongens to kamre og separate kjøl pumpes opp etter tur.

Achilles LEX (37 kg) med firehesteren på en solid aluminiumsbrakett på akterspeilet er en letthåndterlig pakke både på land og vann.

Sjøegenskaper

Den flyter unektelig som en kork, og det må på godt og ondt sies å være slike båters egenart. Når man først har tatt seg ombord - og det er ikke bare enkelt - er den både stødig og trygg. Ikke minst er den vesentlig stødigere enn mange konvensjonelle joller, noe som gjør den til en familievennlig farkost. Dørken av vannfast finér er solid. Med en 4 HK Tohatsu bykser båten fjærlett opp i plan med èn person ombord, og er rimelig retningsstabil i alle hastigheter. Tohatsuen hadde fullt gearskift og var et uproblematisk bekjentskap gjennom hele sommeren.

Manøvreringsegenskapene er meget gode, inntil det lekne. Det har man glede av også når man ror. Balansen blir best med føreren midt i båten. Toften er justerbar. Fortøyningstauet/slepelinen er festet i to D-ringer på hver side av baugen og danner en hanefot. Solide liner langs pongtongene fungerer som "håndrekker".

Årer og fester er i aluminium, med låsbare årefester. Bra. Videre kan årene gjøres fast til pongtongene når de ikke er i bruk.

Standard utstyr: årer og årefester, fotpumpe, reparasjonssett og bærebag. Oppblåsbar kjøl, dørk i vannfast kryssfinér, justérbar finértofte, tauverk og motorbrakett.

Konklusjon

Achilles LEX 96 er en solid gummibåt med bra finish. Den har funksjonelle løsninger som gjør den letthåndterlig. Den er enkel å montere, men vil de fleste som bruker den som lettbåt vil antakelig montere den kun èn gang i sesongen.

Data - Achilles LEX 96



Lengde 2,90 meter

Bredde 1,44 meter

Vekt 36,8 kg

Maks last 450 kg

Antall personer 4

Maks motor 8 hk

Pris med 4 hk Tohatsu 17.480 kroner

Importør Kellox AS, Ski, telefon 64 97 61 00, Internett: www.kellox.no

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon