Testkavalkade - Achilles LEX 96

Testkavalkade - Achilles LEX 96



Achilles LEX 96 - til nytte og glede

Achilles LEX 96 er en solid og letthåndterlig gummibåt. Enkelt og greit.

TEKST: ATLE KNUTSEN



Småjoller med påhenger. Til glede og forargelse for noen, for de fleste blott til nytte. Vi tok med oss den lille Achillesen på langtur sist sommer.

Monteringen er en enkel og kjapp øvelse, med få deler og en detaljert beskrivelse. Pongtongens to kamre og separate kjøl pumpes opp etter tur.

Achilles LEX (37 kg) med firehesteren på en solid aluminiumsbrakett på akterspeilet er en letthåndterlig pakke både på land og vann.

Sjøegenskaper

Den flyter unektelig som en kork, og det må på godt og ondt sies å være slike båters egenart. Når man først har tatt seg ombord - og det er ikke bare enkelt - er den både stødig og trygg. Ikke minst er den vesentlig stødigere enn mange konvensjonelle joller, noe som gjør den til en familievennlig farkost. Dørken av vannfast finér er solid. Med en 4 HK Tohatsu bykser båten fjærlett opp i plan med èn person ombord, og er rimelig retningsstabil i alle hastigheter. Tohatsuen hadde fullt gearskift og var et uproblematisk bekjentskap gjennom hele sommeren.

Manøvreringsegenskapene er meget gode, inntil det lekne. Det har man glede av også når man ror. Balansen blir best med føreren midt i båten. Toften er justerbar. Fortøyningstauet/slepelinen er festet i to D-ringer på hver side av baugen og danner en hanefot. Solide liner langs pongtongene fungerer som "håndrekker".

Årer og fester er i aluminium, med låsbare årefester. Bra. Videre kan årene gjøres fast til pongtongene når de ikke er i bruk.

Standard utstyr: årer og årefester, fotpumpe, reparasjonssett og bærebag. Oppblåsbar kjøl, dørk i vannfast kryssfinér, justérbar finértofte, tauverk og motorbrakett.

Konklusjon

Achilles LEX 96 er en solid gummibåt med bra finish. Den har funksjonelle løsninger som gjør den letthåndterlig. Den er enkel å montere, men vil de fleste som bruker den som lettbåt vil antakelig montere den kun èn gang i sesongen.

Data - Achilles LEX 96



Lengde 2,90 meter

Bredde 1,44 meter

Vekt 36,8 kg

Maks last 450 kg

Antall personer 4

Maks motor 8 hk

Pris med 4 hk Tohatsu 17.480 kroner

Importør Kellox AS, Ski, telefon 64 97 61 00, Internett: www.kellox.no

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon