Testkavalkade: 15 småbåter

Testkavalkade: 15 småbåter



Stortest: 15 småbåter



Askeladden best

Vi har testet 15 småbåter. Askeladden er best, men ikke overlegen.



TESTLAG: ATLE KNUTSEN, LARS H. LINDÈN OG JAN HARRY SVENDSEN



For en familie er Askeladden godt egnet. Dens store vindskjerm gir god ly, og to barn får komfortabelt plass på hver sin side av motorbrønnen. Men Askeladden er dyr, og får hard konkurranse av blant annet Buster L, Silver Fox 485 og Yamarin 4730. Galia skjemmer seg ut med dårlige detaljløsninger, for eksempel at vann får flomme inn med fire voksne om bord. With skuffer også.

ASKELADDEN 475 FREESTYLE gir en solid og god båtfølelse. Den har gode sjøegenskaper, men går litt hardt i sjøen. Førerplassen er påkostet og bekvem. Kontrollboksen plassert for langt unna føreren. Ryggstøet på de separate fører- og passasjerstolene kan vippes frem slik at man får en sosial gruppe med de to sitteplassene på hver side av motoren. Luken ned til akterrommet kan felles opp som et bord. I baugen er det også en sittebenk. Det er svært godt med stuverom i båten, og det tekniske er ryddig. Batteriet og bensintanken er plassert i egne rom. Prisen:155.700 kroner.

BUSTER L er en kompromissløs aluminiumsbåt som plasserer seg i skjæringspunktet mellom proff- og fritidsbåtsmarkedet. Den har særdeles gode sjøegenskaper og går mykt. Førerplassen er spartansk, og rattplasseringen er ikke ideell. Kontrollboksen har derimot en god plassering. Noen utpreget familiebåt er Busteren ikke. Dørkplass er prioritert, og foruten akterbenken er det ikke andre sitteplasser enn en liten benk foran styrekonsollen. Det er også begrenset med tørre stuverom om bord. Teknisk sett holder båten god kvalitet. Batteri og tank er plassert under akterbenken. Redningsstige mangler. Pris: 149.700 kroner

COASTER 480 er raffinert og sporty. Sjøegenskapene er utmerkede. Batteriet er plassert i den midtmonterte styrekonsollen, noe som stjeler beinplass. Ryggstøet er dessuten plassert for langt bak til at man får noen reell nytte av det. Bortsett fra det fungerer førerplassen godt. Foran konsollen finnes en liten benk, og det er en U-sofa forut. Det er godt med stuverom om bord, og det er god bredde på hver side av styrekonsollen. Det er lett å komme borti hovedstrømsbryteren under gange, noe som kan føre til motorskade. Det er to stengekraner for selvdreneringen, men det manglet en slangeklemme ved skroggjennomføringen. Pris: 149.000 kroner.

CRESCENT PRIMO byr skipper og passasjer på hver sin konsoll. Det bedrer komforten. Foruten konsollene domineres uteplassen av U-sofaen foran. I tillegg har man en akterbenk. Sjøegenskapene er gode, men trauste. Førerplassen er enkel, men fotstøttene bedrer komforten. U-sofaen gir godt med sitteplasser, men å sitte her i fartsvinden er ikke spesielt komfortabelt. Det er svært godt med stuveplass i Primo. Batteri og tank er plassert i akterbenken, batteriet i et eget rom. Båten er godkjent av Det Norske Veritas, det borger for en høy grad av sikkerhet. Pris: 124.856 kroner.

GALIA 475 er enkel, og felles av dårlige løsninger. I sjøen er den leken men våt. Førerplassen er ukomfortabel. Ryggstøet for man lite glede av, ettersom rattet er plassert for langt unna føreren. En av båtens store styrker er stuveplassen. Hva man skal med baugnebb med ankerrulle på en så liten båt som dette kan man spørre seg om. Plasseringen av kryssholtene foran er irriterende og potensielt farlig. Den åpne slusen ut til badestigen burde vært mulig å stenge. Det burde også hullene til selvdreneringen, her fosser det inn vann med fire voksne om bord. Batteriet er plassert på styrbord side i akterbenken, men burde vært plassert til babord av hensyn til vektfordelingen. Motorfeste i finer gir et billig inntrykk, og krever mye jobb om det skal holde seg fint. Pris: 129.400 kroner.

FINNMASTER 4902 CLX har en midtmontert konsoll og en stor U-sofa forut. Den har et harmonisk skrog som fungerer bra i sjøen. Førerplassen er funksjonell, men kontrollboksen er plassert for nær rattet. To personer sitter bra her, og får god ly fra vindskjermen. En topplanterne er plassert på bøylen som går rundt vindskjermen, og blender dersom du må stå og kjøre. Det er godt med stuverom i båten. Under akterbenken finner vi batteri og tank. Batteriet er plassert i en nisje, men skulle hatt bedre lufting. Selvdreneringen består av to gjennomføringer i skrogsiden. Her kommer det vann inn når båten lesses. Gjennomføringen er i plast. Pris: 137.700 kroner.

RYDS 478 GT er upretensiøs og enkel. Men den har et godt skrog, som ikke serverer noen overraskelser. Den midtplasserte førerplassen fungerer fint, også når man kjører alene. Rattet kunne med fordel vært plassert litt nærmere føreren. U-sofaen forut gir godt med sitteplasser, men uten ly for fartsvind og sjøsprøyt. Store deler av U-sofaen er fylt med flyteskum, og kun et lite rom er avsatt som stuveplass. I akterbenken tar batteri og tank opp mye plass. Adkomsten til badestigen skjer enkelt gjennom en luke i akterspeilet. Båten er godkjent av Det Norske Veritas. Pris: 118.600 kroner.

HR 465 er testens enkleste båt. Innredningen preges av store, rene flater. Styrekonsollen er også enkel, men fungerer greit. Benker finnes tverrskips forut, i forkant av konsollen og akter. Akterbenken er grei nok, men det burde vært en rekke rundt benken til å holde seg i. Det er godt med stuverom, og båtens sjøegenskaper er på det jevne. Batteri og tank er plassert under akterbenken, og det er et separat batterirom. Selvdreneringen fungerer ikke tilfredsstillende, det kommer vann inn ved bakking. Pris: 109.500 kroner.

TERHI BIG FUN er eneste ABS-båt i testen. Konstruksjonen bruker skum som distansemateriale, tåler mye juling og er svært stabilt. Båten har gode sjøegenskaper, med er litt rank. Førerplassen er fornuftig disponert og beinplassen er god. Det er brukbart med stuveplass, og organiseringen under akterbenken er smart. Her er det tre atskilte rom, ett for batteri, ett for tank og ett for tauverk og dregg. Derimot gir festingen av hengsler og luker ved hjelp av popnagler et billig inntrykk. Båten er ikke selvlensende, men har regnlens som lenser både i fart og når båten ligger stille. Nivåforskjellene i dørken liker vi ikke. Pris: 119.000 kroner.

SILVER FOX 485 DC er en gjennomarbeidet og solid båt. Den har gode sjøegenskaper, og de to konsollene gir god ly mot fartsvinden selv om vindskjermene er litt små. Førerplassen er funksjonell og kjørestillingen komfortabel. Innredningen er funksjonell. Forut finnes en benk med stuverom og dreggkasse, akter en benk med et romslig stuverom. I tillegg er det benker i forkant av konsollene. Tanken står stødig i et eget rom, mens batteri og hovedstrømsbryter er plassert i et rom i babord konsoll. Silver Fox har et aluminiumsskrog og tradisjonell innerliner. Det gir aluminiumets fordeler, uten at det blir så kaldt som i Buster. Båten er godkjent av Det Norske Veritas. Pris:152.500 kroner.

UTTERN S46 EXCLUSIVE skuffer. Førerplassen er svært ukomfortabel og lite gjennomtenkt. Verst er rattplasseringen. Ikke bare sitter det for langt unna føreren, det har også en helt feil vinkel. Når styringen i tillegg er tung den ene veien og lett den andre får man en nervøs båt. Heldigvis er skroget tørt og går mykt i sjøen. Båten har rikelig med sitteplasser og stuverom. Blant annet finnes det et stuverom som er langt nok til både fiskestenger og båtshaker. Tanken og batteriet er plassert i separate rom under akterbenken. Pris:120.900 kroner.

WESTER 480 er en enkel båt med fokus på fiske og transport. Den har en liten styrekonsoll, som kan utstyres med en vindskjerm. Dette er ekstrautstyr. Båten har åregafler som standard og kan kjøres med en rorkultsmotor. Den har store dørkflater, og midttoften kan monteres ved behov. Det er brukbart med stuverom. En separat stengekran er montert i rommet under motorbrønnen, her har gjennomføringen bare èn slangeklemme. Luken ned til stengekranen er dessuten ikke vanntett, det foreslår vi at den blir. Batteriet er plassert i en separat kasse i det svært enkle stuverommet under akterbenken. Sjøegenskapene er gode. Pris:120.000 kroner.

WITH 480 SPORT er billig, men ikke spesielt bra. Skroget virker underdimensjonert, og selv om sjøegenskapene er sporty og morsomme skjelver skroget i møte med sjøen. Styrekonsollen fungerer greit. Den er enkel og kjørestillingen er akseptabel, men på en så liten båt bør rattet plasseres i midten av båten. Kontrollboksens montering på utsiden av konsollen er heller ikke bra. Luken ned til stuverommet i akterbenken har ingen fals som drenerer vekk vann. Selve stuerommet har heller ingen drenering. Det elektriske er uorganisert, og dreneringsslangen er lagt slik at det ikke er mulig å kontrollere denne. En lite gjennomtenkt båt. Pris: 119.000 kroner.

YAMARIN 4730 utmerker seg med svært gode sjøegenskaper. Skroget går mykt, samtidig som det er presist og forutsigbart. Styringen er svært god, og førerplassen holder høy klasse. Man sitter godt, og de to konsollene gir god ly for fører og for passasjer. Ved å feste en duk mellom de to konsollene er man enda bedre beskyttet mot elementene, men monteringen er tungvinn. Båten har svært godt med stuverom og nok av sitteplasser med benk forut og foran konsollene. Akterbenken burde hatt en noe høyere og bedre polstret ryggstø. Batteri, tank og kran til selvlensen befinner seg lett tilgjengelige i akterbenken. Pris:150.068 kroner.

ØYEN 480 S skuffer med svært dårlige sjøegenskaper. I plan galopper den uansett hvordan motoren er trimmet. Det er ikke bra. Bedre er da førerposisjonen, som byr på god plass til beina og har en fornuftig plassering av ratt og spaker. Stuverom er det brukbart med, men en batteriboks til oppbevaring av dregg er unødvendig i stuverommet når det finnes et separat dreggrom. Stuverommet i akterbenken er fornuftig, med et separat batterirom, tank og stuverom. Bedre festemuligheter for tanken hadde vært å foretrekke, likeså doble slangeklemmer på skroggjennomføringer. Selvdreneringen kan stenges ved hjelp av en kran ved akterspeilet, men er vanskelig tilgjengelig. Pris:116.000 kroner.



Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon