Test: Windy 35 Khamsin

Test: Windy 35 Khamsin



Test: Windy 35 Khamsin

Bli hos meg, litt til

For hver 100 omdreininger vi trykker gassen fremover, føles en massiv respons. Hvordan vi enn håndterer henne, reagerer hun grasiøst, uten en eneste nykke. Det er Windy 35 Khamsin vi danser med: Hun må være den fineste daycruiseren laget i Norge.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det er iskaldt, og snøen ligger florlett på dekket. I Høllen i Nidelva er det snerk på vannet. Og vi skal av alle gale ting teste Windys 35 foter Khamsin. Vinden som begynner å blåse fra nord er alt annet en 40 grader varm, slik som Khamsinen er – vinden modellen er oppkalt etter. Khamsin, Khamseen eller Chamsin som den også staves, er kraftig, varm, tørr, støvfull og kommer alltid fra sør og sørøst i det nordlige Afrika. En skarp kontrast til snøen som føyk fra fordekket på testbåten denne bitende, tidlige marsmorgenen. Men vi tester båter året rundt, og i dag var det Khamsinen sin tur. Og da er det ikke rom for holdninger farget av blå kuldegrader. Raskt skulle vi også komme til å glemme alt som handlet om temperatur og meteorologi. For når vi hadde lagt båten i 40 knop, ble vi så fjetre over den massive kvalitetsfølelsen og de uforlignelige sjøegenskapene, at vi best bare kunne sammenligne opplevelsen med én annen: Det var som en natt med den vakreste kvinnen du aldri trodde du kunne få: Da bare forsvinner tiden, inntil det plutselig er morgen og nøklene må leveres tilbake.

Sjøegenskaper (smil)

Da båten ble lansert i 2001, var den bygget for Volvo Pentas nye KAD 300 motorer og het 34 Khamsin. Da de vesentlig tyngre D6-motorene kom på markedet, ble båten forlenget til 35 fot og også lagt ut i bredden for å kunne bære den ekstra vekten. Vår testbåt hadde det største motoralternativet, med to Volvo Penta D6-370 på DPH-drev, men den kan også leveres med de litt vassere DPX-drevene, som ifølge produsenten gir ytterligere noen knop i toppfart. Selv med den tunge motorpakken i hekken, smyger Khamsinen seg lett opp i plan, og tilkjennegir at den har en dyp V-bunn på ?? grader. Sikten forover beholder man gjennom hele fartsregisteret. Ved 40 knop ligger man i marsjfart, og da går båten bokstavelig talt knirkefritt. Den er særdeles kompakt og stum i konstruksjonen. Selv i dønningene vi klarte å lete opp i åpent farvann utenfor Torungen fyr, går den kontant, uten det minste tegn til å galoppere.

Vi prøver oss frem fra 40 knop og oppover til maksfart, og legger henne inn i krappe svinger med maks rorutslag – uten kavitasjon eller hugging. Man opplever kun en liten fartsreduksjon før de momentsterke motorene raskt henter inn tapt fart når båten rettes opp. Båten krever kun bruk av trimplan for å korrigere for kraftig sidevind, og kun moderat justering av dreven er nødvendig for å hente de siste knopene. Når man kjører føles det nesten som om båten overplaner, men det er et optisk bedrag som skyldes kurven i det stupende fordekket. Khamsinen er særdeles lett å håndtere ved finmanøvrering.

Uteplassen (smil)

Khamsinen fåes i to varianter – nemlig Sport og Sun lounge. Vi testet førstnevnte, som har en mindre solseng og større salong på uteplassen enn Sun lounge. Uteplassen er båtens navle. Den er smart disponert med en stor U-salong akter rundt et flott klaffbord på gassøyle. Aktenfor den doble førerstolen er det et sete som kan kjøres frem og tilbake elektrisk og dermed lett konverteres fra sete til solseng. Under dette seter er det et stativ med plass for fire fendere. På motsatt side, ved passasjerplassen, er det også et sete av samme komfortable type som ved førerplass. Her er savnet vi et skikkelig håndtak å holde seg i. Men koppholder var det her, og et elegant barskap som vippes ut fra skrogsiden. Under passasjersetet er det skap hvor landstrømpanelet er lokalisert – noe som forundret oss litt. Det ville vært mer elegant om landstrømkontakten var montert på akterspeilet.

I dørken mellom fører- og passasjerplass er det et gigantisk stuverum, med videre adkomst til installasjonene under via en luke. Det man føler mangler av stuveplass under dekk forut, har produsenten til gjengjeld tilgodesett uteplassen med, noe som også reflekterer mye av filosofien bak dette konseptet.

Aktenfor passasjerstolen er det en wet-bar i en helstøpt modul. Her er det kjøleboks og en vask med varmt og kaldt vann under et delikat lokk. Her er også kjøleskap.

Siden Khamsinen ikke har dollbord, er den ustyrt med praktiske trinn på hver side, med tilstøtende støpte trinn på utsiden. En smart løsning på en båt som er helt fri for dollbord, som gjør at man lett beveger seg om bord og iland. I tillegg er det et trinn og en senket ryggpute slik at det er en naturlig gangvei ut på badeplattformen via sofaen. Under trinnet på styrbord side aktenfor wet-baren er det et panel med sikring og hovedstrømbrytere lett tilgjengelig.

Hele sofaavdelingen akter er en integrert del av motorromsluken. I denne motorromsluka er det to mindre stuverom – ett på hver siden. Den manuelle lensepumpen er montert greit tilgjengelig på styrbord side. Under dørken foran motorrommet er det også et stort og praktisk stuverom, med adkomst til underliggende tanker, defroster m.v.

Den store, og fremfor alt ryddige, badeplattformen har to, drenerte dreggkasser, og en solid badestige montert under en luke i midten. Denne er det ikke mulig å få ut for en som ligger i sjøen. Hånddusjen er montert lett tilgjengelig på babord side. På dekk er båten forsynt med seks solide kryssholt. Fordekket er gigantisk, med en solid rekke med åpen pulpit. I dekket er det en stor dreggkasse, men båten har ikke baugnebb, noe som kan være et minus når man skal ligge på dregg mot land.

Førerposisjon (smil)

Førerposisjonen er svært funksjonell og komfortabel Sittekomforten i den doble passasjer- og førerstolen er i toppklasse. Her både står og sitter man meget bra. Ruten er forsynt med et stort antall defrosterdyser, og to enkle vindusviskere. Skjermen gir veldig god beskyttelse, og relativt lite vindstøy. De tre trinnene opp til fordekket er brede og trygge.

Dashbordet er lakkert i en matt gråfarge som eliminerer refleksene i ruten og bør tjene som forbilde for alle produsenter. Ratt, spak og alle viktige funksjoner som brytere til trimflaps, baugpropellspak osv. er logisk og funksjonelt plassert. Det er god plass til en 12 toms plotter, som er prefekt vinklet. Alle klokker og instrumenter er oversiktlig plassert, og det samme gjelder kompasset. Foruten predisponert plass til en stor plotter, er det kartbord foran passasjerplassen med et pleksilokk over. Her er det også en solid håndrekke for passasjeren, og bak har bryterpanelet fått en smart og beskyttet plass. Både ved fører- og passasjerplass er det en velpassert koppholder. Ytterligere et pluss kan vi gi for 12 volts uttaket som er montert i forbindelse med en nisje i skottet, og for et større, åpent stuverom foran passasjerplassen.

Salongen (smil)

Man kommer ned under dekk via en bred og bra luke. Byssa ligger på babord side ved nedgangen, og ett dørknivå høyere er det en flott U-salong med overnattingsmulighet dersom man senker bordet og utvider køya med en ifyllingsplate. Vi savnet en smart, dedikert plass til denne platen.

Vi blir imponert over den gedigne kvaliteten på finish, trearbeider og polstring. Men det er ikke bare der kvaliteten er på topp: Når man går båten nøyere etter i sømmene, er alle avslutninger på lukekanter, innvendig i alle stuverom, i benker osv. faktisk på et nivå som går utenpå mange utenlandske konkurrenter.

Det relativt lave ståhøyden under dekk endrer ikke det faktum at overnattingsavdelingen er lun og trivelig. Rundt bordet på gassøyle sitter man fint fem personer. Et par på tur vil naturlig nok beholde dette som en salong, og bruke den separate lugaren til overnatting. Dermed blir salongen mer som en gjestelugar å betrakte.

Minus ved Khamsinen er at den har relativt lite stuveplass under dekk. Rundt seteryggen er det noe avsettingsplass helt forut, og det er overskap på hver side som gir en del stuveplass, foruten noen mindre stuverom i benkene. I disse er skrogsidene flott polstret med tepper.

Lugaren er rikelig lyssatt med ti downligts under dekk som gir en delikat og god belysning som kan dimmes. I tillegg er det to koøyer i salongen og ett i byssa – som alle kan åpnes.

Adkomsten til baugpropell via en luke i dørken er god.

Byssa (smil)

Også byssa vitner om at 35 Khamsin ikke først og fremst er en båt som retter seg inn mot familier som skal på langtur, men er en stor weekendcruiser med gode koke- og overnattingsmulighter. Byssa er komplett og fullverdig på alle vis, men den har lite avsettingsplass på benken. Skapplassen er imidlertid fullt tilfresstillende. I akterkant av benken er det en dyp og bra kjøleboks lett tilgjengelig. Kjølebokser holder bedre på kulda og er mer takknemlig å holde orden i enn et kjøleskap. Videre er her et tilfredsstillende antall overskap og en skufferekke. I skapene er det slingresikker plass for tallerkener.

Midt på byssebenken er det en Wallas Safeflame koketopp med to bluss, og lengst forut er det en dyp stålvask med et bra ettgrepsarmatur. Innved skrogsiden, mellom skapene, er det fin plass til seks glass. Selv om den er liten, er byssa godt gjennomtenkt og velfungerende. Det er ingen gourmetbysse, men vi påtar oss gjerne å lage en solid frokost her.

Helt i akterkant av bysse er det et stort stuverom i skottet hvor betjeningspanel til varmer og kjøleboks er montert.

Lugar (smil)

På styrbord side, aktenfor toalettet, er det en komplett og veldig trivelig lugar. Her finner vi det eneste hengeskapet om bord, men også her savner vi praktisk stuveplass. Litt av behovet er kompensert i form av noen mindre hyller med slingrekant flere steder, men erfaring tilsier at behovet ofte er større enn som så.

Rommet har ingen sittebenk, men med litt ekstra dørkplass ved køyeenden gjør køya samme nytte. Den brede dobbelkøya er belyst med to leselamper i hodenden. Vi savnet muligheten til å skru disse av og på uten å måtte bevege oss helt ut i omkledningsavdelingen. For øvrig er lugaren godt belyst med fire spoter i tillegg til et koøye som kan åpnes.

Også på denne lugaren er kvaliteten på polstring, finish på trearbeider osv veldig høy. Interiøret er lett og lekkert i stilen. I omkledningsavdelingen er det montert et panel med hurtigsikringer og spenningsmåler. Vi noterte oss et behov for både 220 volt og 12 volts uttak på lugaren og i salongen.

Toalettrom (smil)

Mellom salongen og lugaren på styrbord side, ligger toalettrommet. Rommet er kombinert dusj og do. Det har helstøpt innredning som gjør det lett å holde rent etter kroppsvask. Benken med vask og toalettet løper i et, og det elektriske Jabsco-toalettet er beskyttet mot vannsøl av et lokk som også fungerer som sittebenk når man dusjer. Et enkelt forheng beskytter døren. I benken er det en vask med corianplate rundt, og over vasken et overskap. I tillegg til de to eksisterende lampene, kunne vi ønsket oss et ekstra lyspunkt over vasken som hadde lyst opp ansiktet når man barberer seg eller lignende. Det er speil både på utsiden og innsiden av skapdøren, noe som er en fordel når man skal benytte 220 voltsuttaket som er montert inne i skapet. Her er også tankmåler for septiktank og betjeningspanel for avtrekksvifte, dreneringspumpe til dusjen og lensing av septiktank. Skapdøren burde ha en låsemekanisme slik at den holdt seg i åpen stilling.

I tillegg til viften er rommet ventilert med et koøye som kan åpnes.

Rommet er utstyrt med alle nødvendige beslag som håndkleholdere og tannkrusholdere. Dorullholderen er montert lett tilgjengelig i en liten nisje, men den er et lett offer for vann når man dusjer. Selv om ståhøyden er noe lav, oppleves badet som romslig og man har god plass rundt toalettet.

Motorrom (smil)

Motorrommet er bokstavelig talt et tastetrykk unna: Den gigantiske motorromsluken åpnes elektrisk, og den frigjør et svært velorganisert og flott motorrom. At det ikke er en separat nedgang til motorrommet som kan brukes om all elektrisitet sviker (”black ship”), er vi imidlertid skeptiske til.

Motorene er imponerende lett tilgjengelige med tanke på at dette er en 35 fots daycruiser med dobbelinstallasjon. I vår testbåt satt det to Volvo Penta D6-370 med alle servicepunkter lett tilgjengelig. Under hver motor er det flott oppsamlingstrau for eventuelt olje- og dieselsøl. Stort pluss til Windy for det, siden dette er et krav mange produsenter neglisjerer.

En leider leder ned på flotte aluminiumsdørker, hvorfra man har suveren adkomst til batterier som står godt festet i bokser, grovfiltrene er montert på skottet i forkant av rommet, hvor også den automatiske brannslukkeren sitter. Her er også to skikkelige lamper, og rommet har flere 220 volts uttak.

Det elektriske anlegget er suverent organisert i kabelgater, og veldig bra dimensjonert. Merkingen av alle funksjoner er førsteklasses.

På styrbord side er det en solid aluminiumskasse for dreggtauet.

Alle tankene om bord har man tilgang til via mannlokk i ulike rom, men det er ikke avtapningsmulighet på dieseltanken i motorrommet. Likevel fremstår dette som et av de aller beste motorrommene vi har vært om bord i.

TESTFAKTA WINDY 35 KHAMSIN

Konklusjon

Windy 35 Khamsin forfører med sitt harmoniske ytre, sine uforlignelige sjøegenskaper, og svært vellykket dekkslayout. Under dekk savnet vi først og fremst stuveplass. Båten er særdeles velbygget og godt sammenskrudd, uten antydning til ulyder selv i 40 knop og halvmeter høy sjø. Produsenten har kompromissløst lykkes i å lage en førsteklasses weekendcruiser.



PLUSS + Sjøegenskaper

+ Kvalitet og finish

+ Uteplass

+ Førerposisjon



- MINUS Stuveplass

- Ståhøyde under dekk

- Kalesjen


SPESIFIKASJONER

Største lengde: 10,68 meter
Skroglengde: 10,62 meter
Største bredde: 3,20 meter
Vekt tørr båt: 5.200 kg
Vekt fullastet båt: 7.400 kg
Største dyptgående fullastet: 1,15 meter
Kapasiteter
- Ferskvann: 170 liter
- Drivstoff: 675 liter
- Septik: 115 liter

MOTOR OG FREMDRIFT

Motorfabrikat: Volvo Penta (2 stk.)
Modellbetegnelse: D6-370
Årsmodell: 2008
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 370
Ytelse kW: 272
Antall sylindere: 6
Max turtall ihht produsent: 3.600
Max turtall i test: 3.650
Motoralternativer
- Alternativ 1 2 x Volvo Penta D4-300
- Alternativ 2 2 x Volvo Penta D6-370
Type fremdrift DPF-drev
Utveksling drev: 1,63:1
Propeller
- type: Volvo Penta G
- materiale: Nikkel, alum.,bronse
- stigning i tommer:
- antall blad: 3 + 4

ELEKTRISK ANLEGG

Batteribank:

- type og størrelse (forbruk): 115 Ah

- type og størrelse (start): 115 Ah
- antall (standard): 2 x forbruk, 1 x start
- antall testbåt: 3 x forbruk, 1 x start
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,1
Ladespenning start i volt¹): 14,3
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt

MÅL I CM

Dollbord, bredde: -

Uteplass akter (plattform): 248 x 121
Ståhøyde ved førerplass: 185
Ståhøyde i salong: 145
Ståhøyde
- hovedlugar: 145
- stikklugar: 177
Ståhøyde i bysse: 175
Arbeidshøyde byssebenk: 88
Ståhøyde på toalett: 167
Akterdør – bredde: 57
Akterdør – terskelhøyde: 20
Køyemål
- hovedlugar 210 x 190
- stikklugar 195 x 167
Ståhøyde under kalesje: 190

CE-MERKING

I ORDEN MANGELFULLT
Designkategori: B -
HIN-nummer: OK -
Samsvarserklæring: OK -
Brukerhåndbok: OK -

FRA CE-SKILTET

Max antall personer: 10
Max antall pers. på flybridge: -
Max antall pers. og last i kg: 1.000
Max motorstyrke: 740 Ah

FART OG STØY

I følge produsent Testet
Max turtall: 3.560 omdr./min.
Max fart: 49 48 knop
Marsjfart: 40 knop +
Max støy: 82,5 dBA
Støy ved marsjfart: 80,5 dBA

TESTRESULTAT

Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad
3.560 48 82,5
3.200 44 80,5
2.900 39 79,5
2.600 33 78,0
2.300 28 76,0
2.000 22 75,8
1.700 16 74,0
1.400 10 73,8
1.100 8 66,0
900 7 65,5
600 5 61,3



(Reduksjon med 300 omdr./min.)

TESTBETINGELSER

Temperatur
- Luft: 4ºC
- Sjø: 2ºC
Vindstyrke: 5-7 m/sek
Tankinnhold ved test
- Diesel: 675 liter
- Ferskvann: 0 liter
- Septik: 0 liter
Antall personer om bord: 2

UTSTYR

BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT
Baugpropell X X
Septiktank med el.pumpe X X
Varmeapparat X X
Defroster X X
Kjøleskap på uteplass X X
Kjøleskap i bysse (salong) X X
Bar på uteplass X X
Kartplotter Raymarine E 120 X X
Radio/CD X X
Stor L-formet sofa X X
Stor U-formet sofa X X
Teakdørk på uteplass X X
Dørk i varmebehandlet ask X X
Dobbeltkøye med fjærmadrass X X
Dusj med v/k vann X X
Teak på badeplattform X X
Dørk i varmebeh.ask plattform X
Havnepresenning X X

PRIS OG OPPLYSNINGER

Pris fra (inkl. avg.) 2.871.000.-

Pris testet båt (inkl. avg.) 3.377.000.-

Konstruktør: Hans Jørgen Johnsen

Produsent: Windy Boats AS

Importør: -

Ytterligere opplysninger: Windy Boats AS

Postboks 40

N-4854 Nedenes

Tlf 37 05 85 55

www.windy.no

KONKURRENTENE

Windy 32 Grand Tornado Test i Bm nr 11/2004

Goldfish 30 SC Test i Bm nr 11/2007

Sealine SC35 Test i Bm nr 16/2007

Utgave: 

Stikkord: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Twitter icon
e-mail icon