Test: Windy 31 Tornado

Test: Windy 31 Tornado



Test: Windy 31 Tornado

Linjelekker weekendcruiser

Ønsket om å lage en stor smekker daycruiser/ weekendcruiser, er ideen bak Windy 31 Tornado. I så måte har verftet etter vår mening lykkes, selv om linjene har gått noe på bekostning av inneplassen.



Tekst og foto: Hans Due



Windy er en stor båtprodusent. I norsk målestokk den største gjennom mange år, men i europeisk sammenheng blir Windy for en liten produsent å regne. Likevel er Windy-navnet godt kjent i de fleste europeiske land. Båtene har ry på seg for å være av meget god kvalitet, noe som gjenspeiles i prisen, og som gjør at konkurransen med spesielt amerikanske båter er vanskelig.

Windy 31 Tornado er siste skudd på stammen. Båten ble bygget spesielt med tanke på å få en linjelekker båt. Løsningen med uteplass i form av L-sofa og bord, samt et stort, åpent akterdekk er det stadig flere produsenter som har falt for, en løsning som ikke er mer en tre-fire år gammel her hjemme. Det var Ibiza 20 Touring som satte standarden. Windy har kopiert ideen, og har gjort det svært bra.

Salong

Under fordekket er det tradisjonell løsning med V-sofa i forpiggen, et nedfellbart bord, bysse ved oppgangen til uteplassen, toalett/dusjrom vis a vis og en dobbelt stikkøye på langs inn under uteplassdørken.

Det er mye lyst treverk i innredningen og trearbeidet er av ypperste kvalitet. Bordet har Windy-logoen innfelt. Den innvendige polstringen består av korthåret pusestoff i skrogsidene og skai i taket. Tre innfelte downlights sørger for en behagelig belysning. Dagslys kommer inn gjennom åpningen til uteplassen, en rund takluke og to sidevinduer som kan åpnes i skrogsiden. Samtlige vinduer og takluke har myggnetting montert. Mot dreggluken er skottet dekket med speil, samt fire glassholdere i hjørnene av sofaen. Ryggstøet mot forpiggen kan vippes opp, er utstyrt med gassdemper og man får et lite stuerom. Dørken er teppebelagt. Under sofaen er det små stuerom. Sofaen kan også benyttes som køye. Generelt er det lite stueplass ombord, hvis man da ikke innreder en del av motorrommet med tanke på dette.

Bysse

Litt spesiell utforming gjør at selv om byssedelen er liten, er det forholdsvis god arbeidsplass. Et tobluss Wallas Safeflame kokeapparat og en rund stålvask med varmt og kaldt vann er nedfelt i bakkant av bysseplaten. Over kokeapparatet og vasken er det hengslede lokk som gjør arbeidsflaten stor. Under dollbordet er det glass og koppeholdere og over disse er det to skap til pletter.Toppen av skapet har utforming som et gripetak.

Under vasken er det gryteskap med to hyller og under benken i forlengelsen av der kokeapparatet står, er kjøleskapet og en skuff for skaffetøy. Barskapet har fått plass under det ene trinnet opp til uteplassen. Smart utnyttelse av plassen.

Sovelugar

Den eneste faste sovelugaren i båten er den doble stikkøya i lengderetningen under uteplassen. Under køya er det adkomst til mannhull for septiktank og skroggjennomføringer til septik. Køya er stor, men det er liten takhøyde og ingen separat av- og påkledningsdel. Det må foregå ute i salongen. I hodeenden er det rotting og ekstra hodepolstring. Lys sikres fra to leselamper. Dagslys får man fra vinduer i skrogsiden. Ventilasjon får man gjennom disse vinduene eller fra salongen utenfor. Det er bare en fortrekksgardin som skiller stikkøya fra salongen. Stueplass er det dårlig med, kun et lite skap mellom køya og toalettrommet.

Toalett/dusjrom

Dette er et rom som har måttet lide for båtens smekre linjer. Det er ikke ståhøyde, og en dusj vil således bli en akrobatisk øvelse dersom man ikke sitter. For sitte kan man på lokket over doen. Vask og dørk er støpt i innerlineren.

Teknisk sett er dette rommet velutstyrt med tannglassholdere, dorullholder på innsiden av døren til skapet under vasken, to skap i borde under dollbordet (hvorav det ene ikke var justert og var vanskelig å lukke og åpne), skikkelig rørleggerarmatur og egen hånddusj, stort speil over vasken og eget instrument/bryterpanel på skottet der man kan styre elektrisk vifte, septiktankpumpe og dusjpumpe samt egen vanntankmåler. Meget bra!. Fullt så begeistret var vi ikke for belysningen, som kun består av en downlight montert midt i taket. Den gir for dårlig lys og skal man ordne seg i speilet, får man lyset i nakken mens man skimter en dunkel skygge i speilet. For dårlig.

Uteplass

Som tidligere nevnt, er uteplassen velorganisert og etter mønster av Ibiza 20 Touring. En L-sofa på babord side med et nydelig bord som kan slås ut i dobbelt størrelse, to komfortable seter ved førerplass. Disse setene kan snus og blir en del av den sosiale biten. Dørken var teakbelagt på vår testbåt, men dette er ekstrautstyr (Kr. 32.300,-). Under benken er det stueplass.

Aktenfor stolene ved førerplassen er det en helstøpt håndvask og utsparing for ekstra kjøleskap som også er ekstrautstyr (Kr. 8.200,-).

Akterdekket er helt rent, men man kan få en tredelt solpute som sammenbrettet vil gi en sittebenk på babord side. Det er syrefaste gripehåndtak på toppen av ryggen til L-sofaen mot akterdekket og det er syrefaste, innvendig monterte kryssholt med gjennomføring for fortøyningstau i skansekledningen samt en langsgående bøyle på styrbord side. I ryggen på L-sofaen er det en langsgående hylle som kan romme småting. Rekka rundt uteplassen var på vår testbåt teakbelagt. På styrbord side er det et støpt trinn for ombord- og ilandstigning. Dette trinnet kunne med fordel vært flyttet litt akterover, for der det står nå, må man skreve over vindskjermen. På babord side er det innfelt lensepumpe som er lett tilgjengelig og grei å bruke. I akterspeilet er det et skap med hovedbrytere og landstrømstilkobling.

Porten ut til badeplattformen er i sotet glass. Badeplattformen er stor og romslig. Fire fendere får plass bak en bøyle i en utsparing i akterspeilet. Det er to luker, den ene skjuler et lite stuerom for fortøyningeutstyr, det andre en uttrekkbar bade-/redningsleider.

Det går greit å bevege seg fra for til akter på utsiden. På innsiden rundt hele vindskjermen er en solid håndrekke, dollbordet er tilstrekkelig bredt, og det er pulpit fra der vindskjermen slutter og helt fram til en åpning i baugen. Her er to solide kryssholt, og det er kryssholt midtskips også for setting av spring.


Sjøegenskaper

Båten går lett i plan med en Volvo Penta KAD 42 på 216 hk. Toppfarten på like under 30 knop synes vi er meget bra med denne motorinstallasjonen. Båten løper fint på flatt vann, er lett å trimme, og er myk i sjøen uten generende slamring fra innredningsdetaljer. Vi testet båten i en halvmeter høy sjø, og cruiset behagelig på rundt 20 knop uten sprut inn i båten. Båten sklir greit i svingene uten å begynne å hugge. Finmanøvrering går greit, selv uten bruk av baugpropell (ekstrautstyr til kr. 26.500,-), men med stort vindfang med den forholdsvis høye kalesjen oppslått, vil nok baugpropellen være et fornuftig alternativ.

Førerplass

En velutstyrt og godt organisert førerplass er en forutsetning for en behagelig seilas. Her har Windy vært dyktige og skapt et elegant dashbord med rene, lettleselige instrumenter. Førerplassen er midtstilt med passasjersetet på styrbord side. Her har også kartbordet fått plass, synlig for både fører og kartleser. Gass/gear og ratt er fint plassert, og førerstolen er regulerbar i høyde og lengderetning. Kompasset er på toppen av dashbordet i synslinjen.

Det som trekker ned litt, er merkingen av bryterpanelet som burde vært utstyrt med bokstaver i en mye skarpere kontrastfarge. Likeledes synes vi de store, hvite flatene foran dashbordet burde tones ned for å unngå generende reflekser. Båten er utstyrt med en vindusvisker på parallellarm. Noe i snaueste laget med oppslått kalesje og regnvær ute. Spyler på viskerarmen hadde også vært en fordel. Defroster er ikke montert, men kan formodentlig monteres dersom man kjøper varmeapparat (Kr. 20.800,-). Vi er fortsatt av den mening at defroster skal være standardutstyr, og ganske spesielt i en båt til en pris av rundt en million kroner. Selv den billigste bilen ville vært utenkelig å selge uten defroster.

Motor/teknisk

Hele akterdekket er motorromsluke som åpnes ved hjelp av en liten spak som driver to elektrohydrauliske pumper. Det er enorm plass i motorrommet når det bare står en dieselmotor her. Det er så ryddig og rent at man nesten kan spise lapskaus i krokene. Tre 115 Ah. Batterier har plass i en egen kasse. Bra batterikapasitet med andre ord. Ladingen var ganske bra, 14,1 volt. Drivstofftanken på 530 liter er montert foran motoren, og varmtvannstanken på styrbord side i motorrommet. Alle slanger og kabler er skikkelig oppklamret eller ligger i egne kabelgater.

Septiktank er av en eller annen grunn ikke standardutstyr. Med så mye fokusering på tilgrising av havner, rent badevann og miljø forøvrig, bør vel septiktank være en selvfølge.

Båten kan leveres med flere motoralternativer, både Volvo Penta og MerCruiser, en eller to motorer.




Fart/støy

Farten er radarmålt med en mann ombord, standard båt uten ferielast, tom vanntank og septiktank, og ca. 50 lt. drivstoff. Støyen er målt ved førerplass, og er faktisk noe av det laveste vi har målt i en fritidsbåt. Dette til tross for kompressor- og turbostøy fra Volvo Pentas KAD 42-motor på 216 hk.


Omdr. Fart i knop Støy i dbA
3900 29,6 79,3
3500 26,4 80,0
3100 21,2 81,0
2700 15,4 74,8
2300 10,7 73,6
1900 8,2 72,5
1500 7,1 72,5
1100 5,6 65,6
700 3,7 60,5
Tomg. 58,5


Data
Lengde totalt: 9,44 m
Skroglengde: 9,38 m.
Bredde: 2,93 m.
Max bredde: 2,99 m.
Dypg.: 0,90 m.
Vekt: 3.300 kg.
Drivstoff: 530 lt.
Ferskvann: 150 lt.
Varmtvann: 22 lt.
Septik: 125 lt.
Pris m/ VP KAD 42: Kr. 996.000,-

Produsent: Windy Boats A/S, Skarpnes, Boks 40, 48475 Nedenes. Tlf: 37 09 56 00.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon