TEST: Windy 25 Mirage

TEST: Windy 25 Mirage



TEST: Windy 25 Mirage

Sophisticated Lady

I dette 100 årsjubileumsår for Duke Ellingtons fødsel ble vi fristet til å bruke tittelen på hans vakre ballade om Windy Boats nyeste modell. En sexy og gjennomført eksklusiv sportscruiser, perfekt for en jente med god balanse, både fysisk og økonomisk.

Tekst: ANNE MARIT KLOKK

Foto: HANS DUE

Når vi påstår at dette er en ”jentebåt”, er det ikke fordi Windy 25 Mirage fremstår som feminin, men fordi den oppfyller kvinners litt annerledes ønsker og krav til en funksjonell og lekker båt. Vi har opplevd mange par på båtutstillinger og hørt gjentagne kommentarer fra spinnesiden som går på kritikk av løsninger, materialvalg og funksjonalitet, viktige detaljer faktisk, som en mann aldri ville brydd seg med å vie en tanke! Er det noen som kjenner seg igjen?

Bortsett fra at båten er delikat utstyrt, er det likevel skroglinjene som er mest iøyenfallende. Med dyp V på 24 °, mykt buede former som i høyere hastigheter gir et aggressivt og sporty uttrykk, har Windys huskonstruktør Hans Jørgen Johnsen virkelig brukt sine estetiske evner og skapt et sofistikert skrog.

Skroget er, som alle Windys modeller lansert etter 1995, bygget opp etter et konsept kalt WinTec. Det skal gi bedre ytelse, styrke, stabilitet, lavere vekt og redusert støy. Man bruker en multiaxial glassfibermatte innlagt med divinycell i hele skroget og deler av overbygget. Multiaxial matte betyr at den populært sagt er strikket på en maskin i den retning man ønsker i stedet for den gamle typen vev. Problemet med konseptet er prisen. Den strikkede glassfibertråden har en langt høyere kilopris enn den

vevde.

Sjøegenskaper

25 foteren er den minste modellen Windy har benyttet Win Tec-laminat i, og man merker straks den tette og kompakte følelsen dette gir. I sakte fart glir skroget lydløst og klukkefritt gjennom vannet. Gi gass og Volvo Pentaen 5,7 GSI på 280 hk skyver båten rett i plan uten noen markert terskel. Win Tec konseptet gir den samme følelsen som når du kjører en sprek bil som er ”tight”: Du merker ikke farten.

Testdagen hadde vi praktfullt sensommervær, men bedrøvelig lite sjø. Ved å kjøre fort i en liten sirkel prøvde vi å koke opp noen bølger, men de små krappe hvite vi fikk ut av det, gikk båten bare helt uberørt tvers igjennom. Styringen av type Morse var lett og presis. I akterover helt nydelig. Svingene – uansett fart og krappe buer, var helt ”silke”. På enkelte turtall hørte vi en fløytelyd og antar det kommer av et uheldig plassert vanninntak, sannsynligvis til toalettet. Vi var to voksne ombord, full vanntank på 70 liter og halvfull drivstofftank, dvs. ca 150 liter. På toppfart ved 4900 omdr./min. målte vi 43,5 knop. Båten er meget sidestabil, lite kilen og svært lettkjørt.

Under dekk

Har man råd til en slik båt, er det mer naturlig å ta med en kjølboks med ferdiglagede godsaker eller gå på strandrestaurant, enn å kokkelere ombord. Derfor ingen bysse. Under dekk har man prioritert soveplass for to og et toalett skjult under styrbord benk. Båten mangler dollbord, og på den måten har man spart mye plass inne. Helt forut gir et speil ekstra romvirkning og i testbåten var de fire benkeputene og de buede sofaryggene trukket i kraftig ensfarget blå bomull. En ekstra treplate plasseres i fotenden, bordet senkes og man har en ganske romslig dobbeltkøye.

Bordet er i speilblank mahogni fra italienske Oldrati som resten av treverket under dekk.

Til babord er det satt opp et lite skap til klær og det finnes stuerom under benkene. Skipsdørken har superfinish, og fra dørken og opp til køya har man valgt limt teppe. Dagslys kommer inn gjennom en ventil på hver skrogside og en sirkelformet rømningsluke i dekket. Den buede skyvedøren til uteplassen er i sotet plexiglass.

Førerplass

Både førersetet og passesjerstolen har effektiv gassdemping, meget komfortabelt og behagelig. Begge setene kan justeres forover og akterover, opp og ned og den ytterste puten kan vippes opp hvis man vil stå. Kompasset er plassert forenom instrumentpanelet, som etter vanlig Windy-oppskrift er spesiallaget i karbonfiber, men hvert enkelt instrument er innrammet i stål, noe som ga generende refleks når vi hadde sterk sol i ryggen. Her burde man f.eks valgt en matt sort ramme.

Rattet er lite og sporty i høyglanspolert mahogni og strømpanelet er fordelt på hver side av rattstammen. Gass/gearspak sitter ute i borde og er komfortabel å betjene både i sittende og stående kjørestilling.

Uteplass

Forenom passasjerstolen er en håndvask med lokk og med trelist rundt. Her er det også glassholdere for to. Bak en blank mahogniflate i borde finnes barskap og i dørken kjøleboks. På innsiden og rundt hele den elegante vindskjermen er en griperekke. For å komme opp på dekk gjennom den midtre del av vindskjermen er det lagt inn tre teakbedekte trinn. I denne ”døren” sitter lanternene.

Bordet ute er sammenleggbart og vribart og i utsøkt mahogni. I u-sofaen er det plass til 6-7 personer sittende. Eller om man velger solseng for to. Er man impulsiv og været er strålende, kan to små personer overnatte her, eventult under kalesjen. Den aktre delen av kalesjen er vakkert kamuflert av kalesjelokket som er i epoksybelagt kaldbakt treverk fra Sandøya Båtbyggeri, som også leverer teakdørkene.

Radio/CD-spiller ute med to eller fire høyttalere er ekstrautstyr, men muligheten for å høre god musikk hører vel hjemme i en slik båt? I styrbord benk er det stueplass til fiskestenger og vannski. Under babord benk er et åpent rom med plass til f.eks en kjølebag eller bruskasse.

Teknisk

Motorromsluken akterut er elektrisk styrt. Kabler og slanger er ryddig organisert. Det er to batterier, et til start og et til forbruk. Vi målte ladespenningen til 13,6 volt, som er altfor lavt mot godkjente 14,4 volt. I babord benk finner du manuell og elektrisk lensepumpe og hovedstrømbryteren.

På det ”flushe” fordekket er en elegant løsning nedfelt for både dregg, tauverk og lanterne. Pullere finnes fornuftig plassert, forut, akter og midtskips. Under dørken ute er det grei adkomst til aluminiumstankene for ferskvann og drivstoff. Septiktank er ekstrautstyr. Badetrapp er innfelt i den strømlinjeformede badeplattformen til styrbord og til babord finnes plass til dregg og fortøyningsutstyr.

Konklusjon

Windy Boats har her laget en sportscruiser hvor det ikke er spart på noe. Skroget er sofistikert, løsningene funksjonelle og materialvalget eksklusivt. Konseptet er rettet mot pengesterke kvinner og menn som ønsker seg en lettkjørt, rask og komfortabel godværsbåt. Her er det ikke snakk om fisking, matsøl eller farting rundt på fordekket. Støynivået er meget bra, bortsett fra en ulyd fra et vanninntak, noe som burde være lett å rette på. Det finnes seks motoralternativer som omfatter både bensin og diesel. En riktig drømmebåt for en fartsglad og kvalitetsbevisst kvinne som ønsker seg en båt for seg selv!

Fart/støy

Farten er radarmålt med to personer ombord, halv drivstofftank og full vanntank. Motoren er en 5,7 liters GSI Volvo Penta som yter 280 hk. Støyen er målt ved førerplassen.

Omdr. Fart i knop Støy i dbA
4900 43,5 84,8
4500 39,7 83,5
4100 35,8 81,4
3700 31,9 81,4
3300 27,3 80,4
2900 22,3 76,2
2500 17,8 82,3
2100 12,2 78,3
1700 8,2 71,0
1300 6,4 65,7
900 4,9 60,3
600 3,5 57,0

Data
Lengde 7,68 m
Bredde 2,50 m
Drivstoff 300 liter
Vanntank 70 liter

Produsent: Windy Boats i Arendal

Tlf.: 37 05 85 55 Fax: 37 05 85 75.

Utgave: 

Stikkord: 

MOT TORUNGEN: En jevn strøm av joller ga seg havet i vold i morgentimene i dag.
Klokken åtte i dag tidlig braket det løs: Hummerfisket 2014 var i gang. Gjennom Galtesund i Arendal gikk en jevn strøm av båter lastet med teiner og håpet om hummer.
En redningsflåte er ikke personlig flyteutstyr som er påbudt til alle ombord.
Du kan få bot hvis du bare har redningsflåte ombord.
Leserne våre kårer Årets Gjestehavn 2014. Hvilken havnesjef skal heise dette flagget? Du bestemmer.
Tønsberg vant i fjor. Vi har seks knallsterke kandidater til Årets Gjestehavn 2014. Du bestemmer hvilken havn det blir.
NY KJØLER: Vetus M-line har fått mer effektiv kjøling.
Vetus nye M-line-serie marinemotorer blir utrustet med et nytt system som reduserer motorens varmeutvikling og dermed senker temperaturen i motorrommet.
UTMERKET: Dette stativet blir aldeles utmerket hvis armene støttes opp individuelt, slik båttakstmann, Geir Tørmoen, her demonstrerer. En veldig enkel løsning som også produsenten burde tenkt på. Her er presenningen festet i stativet, og det er farlig!
Nå kommer høststormene. Slik sikrer du båten i opplag på land.
En seilbåt veltet i den første høststormen og tok med seg et par snekker på Østerå ved Tvedestrand i helgen. (Foto: Øyvind Jørgensen)
I helgen har vi hatt den første store høststormen. Det merket båteierne
Her på Marineholmen i Møhlenpris i Bergen er det båtutstillingen til helgen. (Foto: nordboatvest.no)
Norboat avdeling vest arrangerer flytende båtmesse førstkommende helg.
Til våren kommer Hydrokapp eller Nordlift. Nei, nytt navn blir det ikke, men Bård Ekers Hydrolift innleder tett utviklingssamarbeid med Nordkapp.
Twitter icon
e-mail icon