Test: Viksund 335 St. Cruz Snart i havn

Test: Viksund 335 St. Cruz Snart i havn

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Med Viksund 320 så man tegn til nye takter fra den kjente produsenten på Askøy ved Bergen. Formene var myket opp i forhold til de øvrige medlemmene i deres flybridge-flåte. Den gang kritiserte vi deler av interiørlayouten, og i 335 St. Cruz er båten kommet tilbake med justerte løsninger som gjør dette til et flott, flytende landsted. Motorrommet har Viksund tydeligvis bestemt seg for at skal være Norges beste, og den posisjonen klarer de å holde på fortsatt. Badeplattformen er også forlenget til det gode, men fortsatt bør det jobbes litt med førerplassen for vi skal bli helt fornøyd.

Sjøegenskaper (smil)
Skroget er uforandret i forhold til 320, med unntak av den noe forlengede badeplattformen. Båten har et planende skrog med strak aksel og kjøl. Til tross for den fremdriftsteknologien, er svingegenskapene meget gode begge veier også ved maksfart. Båten legger seg moderat innover i sving og føles meg kontrollert og med betydelig sideveis stabilitet. Planingsterskelen er marginal, noe som gir et bredt fartsregister –noe man har glede av spesielt i dårlig vær.
Vi testet båten med en Cummins QSB 5.9 på 380 hk. Den gir en toppfart på 27 knop, og vi anser den for å være et glimrende valg i denne båten. Motoren er koblet til en ZF80 gearkasse med en delikat og brukervennlig elektronisk motorhendel.

Uteplassen (smil)
Med unntak av flybridgen, har Viksund 335 St. Cruz de samme planløsningene som de fleste moderne, skandinaviske bakveggbåter. Flybridgedekket er strukket langt akter og dekker nesten hele akterdekket, som er opplyst av tre downlights. Det er rikelig med rekker over alt på båten, og brede trinn leder ut på brede dollbord på hver side av overbygget. Også her er det bra med håndrekker og en meget kraftig og høy siderekke.
Båten har et stort og rent akterdekk med en fast sittebenk på styrbord side. I denne er det rikelig med stuverom og drenert plass til propanflasken.
Det er stuverom inn i skottene på begge sider av bakveggen. I et rom på styrbord side er det nødstengeventil til diesel, manuelle lensepumper osv. Alt er godt merket. Inn under flybridgetrappen er det mer oppbevaringsplass. Her fant vi også panelet til landstrømmen med hovedsikringer.
Båten har en praktisk dekkslayout, med unntak av sitt relativt høye fribord. Derfor er det et pluss at badeplattformen er forlenget slik at ferdsel om bord og i land er betydelig forenklet når man ligger longside. I tillegg pulpiten i baugen høy og utfallende, noe som også gjør det mulig å komme seg om bord den veien – gjerne i kombinasjon med en baugstige.

Båten har totalt åtte solide kryssholt. I fordekket er det en dreggkasse.
I den romslige badeplattformen er det et stort, drenert rom med plass til tauverk og lignende. Det er også et pluss at produsenten har integrert et kraftig stativ med plass til fire fendere på akterspeilet. Dette stativet har også egen brakett til påhengsmotor. I akterspeilet er det dessuten et stort stuverom. Ankervinsjen montert på babord side, noe som gjør ilandstigning via styrbord side helt fri for hindre.
Også kontakt for landstrøm og påfyllingsflenser for diesel er montert lett tilgjengelig her på akterspeilet. En veldig elegant badestige er integrert i plattformen på styrbord side. Den er enkel å trekke ut også når man ligger i sjøen.
Kalesjeløsningen rundt flybridge fungerer meget bra, og vi noterte oss et plusspoeng for at kalesjen er kneppet på innsiden av dryppkanten og dermed bør være rimelig tett.

Flybridgen (nøytral)

Viksund 335 St. Cruz er bygget opp rundt det tradisjonelle bakveggkonseptet, men med flybridge på toppen i stedet for hardtop. Med integrert trapp til flybridge skiller den seg ut i forhold til de konkurrentene det er naturlig å sammenligne den med, som gjerne kun har en syrefast hønsestige.
Takket være den brede trappen sammen med den store dekksluka i flybridgedekket, har man god adkomst opp på flyvbroen. Her består fasilitetene av to benker – begge med vendbart ryggstø - i tillegg til førerstolen. Sistnevnte kan justeres i lenge- og høyderetningen, og i tillegg vendes mot sittegruppe og bord. Førerkonsollen har ”slaver” til all relevant instrumentering og funksjoner. Man sitter lavt men komfortabelt ved den utvendige førerplassen.
Den aktre benken kan rigges til som en liten solseng. Lengst akter på flybridgedekket er det en solid targabøyle med mast hvor det er god plass for lyskaster, radarantenne m.v.

Salong (smil)

Planløsningen i salongen følger velkjent mønster, med en opphøyet U-sofa rundt et bord montert på en søyle med barskap i søylen. Det er god sittekomfort i sofaen, men lårputen på langbenken er litt kort. Fem personer sitter greit rundt spisebordet. På hver side av overbygget er det vinduer som kan åpnes og skyves forover. Disse gir god ventilasjon i kombinasjon med den store akterdøren. Foruten de store vindusflatene, består belysningen av hele åtte downligths som gir mye lys i salongen. Bryterne til belysningen er montert praktisk og lett tilgjengelig på innsiden av bakveggen. En forandring i forhold til 320-versjonen er plassen oppunder hardtopen i overkant av frontvinduene er utnyttet til skapplass. Vi drister oss til å foreslå at også karbordet foran passasjerplassen kan utnyttes enda bedre med en stuverom for kart, koppholder m.v., i likhet med for eksempel Ardea 32.

Førerposisjon (surt)

Vi er ikke tilfreds med førerkomforten i Viksund 335. En komfortabel og grei førerstol som kan justeres i lengderetningen oppveier ikke for svakheter ved utformingen av instrumentkonsollen og plassering av visse funksjoner. Det er vanskelig å finne en optimal kjørestilling. Enten kommer man for nær konsollen, og da klemmer man knærne mot bryterrekken på konsollen, alternativt blir man sittende for langt unna rattet. Dessuten skygger rattet mye for kartplotteren. Plotteren kunne ha sittet i takkonsollen. Ett justerbart ratt hadde vært et godt bidrag til bedre førerkomfort, men man kunne også med fordel ha flyttet bryterrekken opp slik at de ikke kom i direkte konflikt med knærne.
Instrumentplasseringen for øvrig er oversiktlig og funksjonell. Den elektroniske motorspaken, som er greit plassert, kommer imidlertid i konflikt med bryterne til både truster og trimplan. Det er særlig sistnevnte som er problematisk når man ligger med et visst gasspådrag og skal justere flapsene. Det er også litt lite plass til å legge fra seg småsaker ved førerplassen.
Et kompass er montert i siktretningen og det stor frontvinduene har to solide vindusviskere på parallellarm. Innvendig holdes de fuktfrie av fire kraftige defrosterdyse. Feltet ved defrosterkanalen burde vært i det samme matte og mørke materialet som førerkonsollen. Det ville ha redusert refleksene i frontvinduene til et minimum.
I skottet ved dørken på førerplassen er det et oversiktlig panel med hurtigsikringer og voltmeter. I tillegg er det en praktisk skuff under fothvileren.

Hovedlugar (smil)

Den separate hovedlugaren er meget komfortabel med god ståhøyde, en romslig køye og rikelig med stuveplass. Plassen er svært godt utnyttet. Her er også veldig god belysning i form av fem downlights pluss to leselamper. Lampene tennes via sentralt plasserte brytere. Det er rikelig med avsettingsplass med slingrekanter på lugaren, foruten tallrike skap i ulike størrelser og fasonger. Her er blant annet overskap på hver side oppunder dollbordet, og avsettingsplass innved skroget. Både 12 og 220 volt uttak på styrbord side med plass til en TV.
En luke i køyebunnen gir adkomst til baugpropellen. Ventilasjonen på lugaren består av to ventiler i dekk samt en dekksluke som kan åpnes i akterkant.

Stikklugar (smil)

En særegenhet ved Viksund 335 St. Cruz er lugarløsningen på babord side under salongen. Her er det en separat gjestelugar med to dobbeltkøyer, alternativt to romslige enkeltkøyer, hvorav en er langsgående mot skroget og en tverrstilt. Dermed tilbyr båten fast køyeplass til seks personer om bord.
Også på denne lugaren har man hatt fokus på god utnyttelse av stuveplassen. Her er det et dobbelt skap inn under den langsgående køya samt hengeskap med belysning mot lugarens fremre skott. Langs køya er det avsettingsplass som kunne ha hatt en høyere slingrekant. Her kunne det også ha vært et 12 volt og 220 volt uttak i tilknytning til nattbordet.
Lugaren er godt opplyst med fire downlights samt lyslist oppunder dollbordet i tillegg. Det er to koøyer i skrogsiden, hvorav ett kan åpnes – kanskje litt snaut om det skal sove fire personer her inne.
Via denne senterlugaren har man også den primære tekniske adkomsten om bord, foruten motorrommet. Tre luker gir blant annet tilgang til dieselvarmer, pumper, vanntank m.v.
Under køya tverrskips er det adkomst til vanntanken. I testbåten hadde festestroppene løsnet i skrogbunnen og var slitt tvers av. Her må produsenten sørge for bedre innfesting.

Byssa (smil)

Bysse på styrbord side aktenfor førerplassen er innholdsrik og praktisk. Her er tre bluss kokeapparat og stekeovn, dyp og fin stålvask og solid ettgrepsarmatur. En skufferekke med hele fem skuffer samt gryteskuff under stekeovnen, to mindre skap i akterkant av byssa ved akterdøra, og til sist to romslige skuffer i den aktre salongbenken. Alt i alt flust av stuveplass. Dessuten er byssa praktisk utstyrt med 12 og 220 volt uttak samt antenne-uttak for TV. Man får ekstra avsettingsplass, og dermed en funksjonell og god arbeidsbenk, når man vipper førerstolen forover. Kjøleskapet sitter under førerstolen. Det eneste vi savnet i byssa var en søppeldunk og en tørkerullholder, noe det er god plass til.

Toalettrom (smil)

Båtens todelte toalettavdeling på styrbord side er både romslig og funksjonell. Dusjrommet i forkant mot hovedlugaren er helt adskilt med en foldedør. Rommet er belyst med en downlight. Ventilasjonen består av en elektrisk avtrekksvifte. Doavdelingen er også romslig. Her omgir benken toalettet og har mye avsettingsplass foruten en rund stålvask med kraftig armatur. Detaljer som dorullholder, knagger, dobbel tannkrusholder og såpedispenser har fått en praktisk plassering. Her er også bra med stuveplass i form av et romslig overskap og rom i benken. Speilet er stort og praktisk med god belysning som lyser opp ansiktet. I tilknytning til benken er det to 220 volt uttak.

Motorrom (smil)

I likhet med de øvrige båtene vi har testet i St. Cruz-serien, har 335 et fantastisk flott og romslig motorrom som leder tankene mot betydelig større båter. Alt er ryddig og godt organisert, og kraftig dimensjonert. Her sitter hovedmotoren, en Cummins QSB 5.9, med veldig god adkomst fra alle sider. Den solide aluminiumsdørken i akterkant av motoren er god å stå på. I akterkant av rommet er det god plass til en generator om det ønskes. Generatoren i testbåten var utstyrt med et Vetus sjøvannsfilter som kun hadde doble slangeklemmer ved skroget og ikke oppe ved motoren. Her bør det være doble slangeklemmer begge steder. Lengst akter på babord sider er det en stor kasse til ankertauet. Automatisk brannslukker er også på plass i akterkant av motorrommet. Videre er varmtvannsberederen montert på sammen med pumpe til trimplan på styrbord side, alt lett tilgjengelig.
På babord side sitter alle batteriene godt festet i en kasse med lokk. Her er også god adkomst til batterilader, hovedsikringer til truster, ankervinsj osv. Alle funksjoner er meget godt merket. Sjøvannsfilteret til hovedmotoren, et messingfilter med inspeksjonsglass, er lett tilgjengelig.
I forkant av motorrommet er det montert en dieseltank på hver side. Begge har store mannlokk på toppen i tillegg til tappepung på hver tank. På styrbord dieseltank er det montert kraftige grovfiltere med inspeksjonsglass. Kun det ene filteret har brannkappe rundt glasset, noe strengt talt begge skulle ha hatt.
Forskriftsmesssig nødstyring er på plass.
Via et håndlokk i dørken kommer man til pakkboksen. Den er vannsmurt (Tides) med ekstra pakninger og erfaringsmessig helt tett.
Lydisoleringen er god i båten, og i motorrommet er den pent utført. Det elektriske er meget ryddig organisert i kabelgater.

TESTFAKTA VIKSUND 335 ST. CRUZ
KONKLUSJON:

Viksund har videreutviklet sin forgjenger 320 til det bedre. I den nye båten har de en langt bedre plassutnyttelse enn tidligere, blant annet med mer skapplass. Lengre badeplattform er et pluss, og den tekniske kvaliteten er gjennomgående god, selv om en løs vanntank trekker inntrykket ned. Vi håper det er et engangstilfelle. Førerplassen bør forbedres for å yte denne meget attraktive familiebåten full rettferdighet.
PLUSS
+ Skapplass
+ Sjøegenskaper
+ Lugarer
MINUS
- Innfesting av vanntank
- Førerplass
SPESIFIKASJONER
Største lengde: 10,4 Meter
Skroglengde: 9,75 Meter
Største bredde: 3,45 Meter
Vekt tørr båt: 6.000 Kg
Vekt fullastet båt: 7.180 Kg
Største dyptgående fullastet: 1,05 Meter
Kapasiteter i liter
- Ferskvann: 200
- Drivstoff: 620
- Septik: 130
- Varmtvann: 40
MOTOR OG FREMDRIFT
Motorfabrikat: CMD
Modellbetegnelse: Cummins QSB 5.9 ZF 80
Årsmodell: 2011
Drivstofftype: Diesel
Ytelse ahk: 380
Ytelse kW: 280
Antall sylindere: 6
Max turtall ihht produsent: 3.000
Motoralternativer
- Alternativ 1 Yanmar 6LY3-STP
- Alternativ 2 Yanmar 8 LV
- Alternativ 3 Volvo Penta D6-serie
Type fremdrift: Strak aksel
Propeller: Skewback
- materiale: Bronse
- stigning i tommer: 23x26
- antall blad: 4
ELEKTRISK ANLEGG
Batteribank
- type og størrelse: 90 Ah Excide Sønnak AGM
- antall standard: 4xForbruk 2xStart
- antall testbåt: 4xForbruk 2xStart
Ladespenning forbruk i volt¹): 14,06
Ladespenning start i volt¹): 14,06
¹) Anbefalt ladespenning: 14,4 volt
MÅL I CM
Dollbord, bredde (sidedekk): 18,5
Uteplass akter: 200x293
Badeplattform: 102x286
Arbeidshøyde byssebenk: 88
Ståhøyde
- i salong: 195/205
- i byssa: 195
- ved førerplass: 66
- hovedlugar: 187
- stikklugar: 182
- toalett/dusjrom: 185
Sittehøyde
- Førerplass: 103
- Salong: 120
Akterdør
- bredde: 53
- treskelhøyde: 22,5
Køyemål
- hovedlugar: 195x195
- stikkøye 1: 190x112
- stikkøye 2: 190x120

CE-MERKING
I ORDEN MANGELFULLT
Designkategori: B
HIN-nummer: OK
Samsvarserklæring: OK
Brukerhåndbok: OK
FRA CE-SKILTET
Max antall personer: 9
Max antall pers. på flybrige: 5
Max antall pers. og last i kg: 1.180kg
Max motorstyrke: 353 kW
FART OG STØY
I følge produsent Testet
Max turtall: 3.000 omdr.min 3.050 omdr./min
Max fart: 27,1 knop
Marsjfart: - 24,0 knop
Max støy²): - 79 dBA
Støy ved marsjfart: - 77 dBA
²) Merknad: 84 dBA er Arbeidstilsynets øvre grense for tillatt gjennomsnittsstøy på en industriarbeidsplass.
TESTRESULTAT ³)
Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (i dBA) Merknad
3.050 27,1 79
2.550 20,3 76
2.050 12,2 72
1.550 8,5 70
1.050 6,5 64
600 3,7 61

(Reduksjon med 500 omdr./min.)
³) Målingene er utført med en Cummins QSB 5.9 380 hk
TESTBETINGELSER
Temperatur
- Luft: 16 ˚C
- Sjø: 17˚C
Vindstyrke: 2-5 m/sek
Tankinnhold ved test
- Diesel: 620 Liter
- Ferskvann: 200 Liter
- Septik: 0 Liter
Antall personer om bord: 2

UTSTYR
BESKRIVELSE STANDARD EKSTRA I TESTBÅT
12’’ kartplotter X X
Batterilader med landstrøm X X
Trimflaps X X
Ankervinsj akter X X
Fjernstyrt lyskaster X X
Defroster og dieselvarmer X X
Kokeapparat tre bluss X X
Stekeovn X X
Baugpropell X X
Hekkthruster X X
Dusj X X
Foldedør i dusj X X
Stereoanlegg med radio X X
Teakdekk X X
Varmtvann X X
Kalesje X X
Elektrisk toalett X X
KjøleskAP X X

PRIS OG OPPLYSNINGER
Pris fra (inkl. avg.) 2.090.000 Kroner
Pris testet båt (inkl. avg.) 2.275.000 Kroner
Konstruktør: Thorvald Haberg/Rune Viksund
Produksjonsland: Norge
Ytterligere opplysninger: www.viksund.no

KONKURRENTENE

Viknes 1030 Sunbridge Testet i BM 5/2009
Aredea 34 Fly Testet i BM 14/2008

Utgave: 

Stikkord: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Twitter icon
e-mail icon