Test: Viknes 830

Test: Viknes 830



Test: Viknes 830

Sterk familielikhet

Viknes 830 er et ganske nytt, men gjenkjennelig, medlem i Viknes-familien. En artig og på mange måter vellykket båt som burde ha en spesiell appell blant de virkelig aktive brukerne av sjøen. Den innholdsrike båten har gode sjøegenskaper. Men støyen bør reduseres og visse løsninger bør justeres.



TEKST: ATLE KNUTSEN

Fra å være et lite båtbyggeri med et Master-skrog som basis i sortimentet, har Viknes Båt og Service AS på Askøy ved Bergen bokstavelig talt steget opp fra asken og blitt en av de aller største båtprodusentene her i landet. Etter brannen i 2000 har flaggskipet Viknes 1030 og 880 virkelig tatt av, mens 830 er en mer moderat variasjon over samme tema. Der 1030 er en komfortabel bobåt for de lange toktene, er Viknes 830 en mer letthåndterlig farkost for kortere turer og daglig bruk, og som henvender seg til båtfolk som bruker båten aktivt i forbindelse med fiske og fritid året rundt.

Sjøegenskaper

Viknes 830 har et ganske muntert utseende, der den kommer dansende med høyreist forskip. Den skiller seg ut på sjøen, men familielikheten med Viknes 880 og 1030 er klart tilstede. Viknes 830 har et klassisk halvplanerskrog som legger seg svakt utover i svingen. Under en ganske frisk testdag i Bergen, ble vi overrasket over hvor elegant den oppfører seg i sjøen. I en liten kuling med krappe bølger på rundt en meter, tygget den seg sindig frem i 15 knops fart, og oppførte seg eksemplarisk ved så vel motsjø som ved akterlig sjø. Ved å trimme baugen ytterligere noe ned, har den en bastant og fin gange under selv ganske røffe forhold. Det føles temmelig uvant å sitte så langt frem, og høyt opp, men man har til gjengjeld godt utsyn.

Med den største motoren, en Yanmar 4LHA-DTP på 184 hk, målte vi en toppfart på 23 knop. Båten er da temmelig brå i bevegelsene ved kraftige rorutslag, men viser ikke tegn til å plane på kjølen. Ved normal marsjhastighet i underkant av 20 knop, oppfører den seg eksemplarisk. Ved finmanøvrering er båten svær letthåndtert.

Uteplassen

Det meget romslige og gode arbeidsdekket, med gjennomgang til bladeplattformen i akterspeilet, er en særlig positiv egenskap ved Viknes 830. Vi kunne imidlertid ønske oss en noe forlenget plattform som standard slik at det blir enklere å bevege seg mellom båt og brygge.

Skrogsidene rundt dekket er høye og trygge, med en solid håndrekke på toppen. Videre har man lett adkomst opp på dollbordene på hver side via integrerte trinn. I et større trinn på babordsiden er plass til en 5 kg propanflaske. Dekket har mange av de samme løsningene som man finner på Viknes 1030, balt annet tørkeskapet med en varmedyse. 830 har også en stor fiskekum som kan utstyres med pumpe.

Den manuelle lensepumpen er montert i grei arbeidshøyde ved den utvendige førerposisjonen på styrbord side. Styreposisjonen fungerer tilfredsstillende, og er en genistrek når man skal legge til alene.

Vi savnet et ekstra håndtak på hyttetaket da vi skulle begi oss ut på dollbordet. Rekka på hyttetaket er ikke trukket langt nok bak til å falle rett i hånden. Dollbordet er greit å bevege seg på. Imidlertid mangler det et fenderfeste på utsiden av førerposisjonen. Her er det verken rekke eller fortøyningsbeslag, og det er ingen fullgod løsning å knytte fendertauet i rekka på hyttetaket.

På dekk er båten rikelig forsynt med kraftige kyssholt og en godt dimensjonert rekke som ender i en pulpit. I fordekket er det en dyp dreggkasse med to luker. Hyttedekket er rent og prydelig med en rustfri lanternemast. Lanterneføringen er forksriftsmessig og topplanternen er bra skjermet.

Førerplass

Den lett gjenkjennelige Viknes-stilen preger også førerplassen i 830, som fremstår som en nedskalert versjon av Viknes 1030. Det har både fordeler og ulemper. Man sitter komfortabelt i en bra førestol med god sidestøtte. Denne kan justeres i lengderetningen, samt vendes mot bordet. Rattet faller greit i hendene og spakene er der de skal være. Produsenten sverger til en ganske massiv, men solid variant fra Morse, og i den relativt lille 830 blir de ganske dominerende. Beinplassen er litt smal, men det mest problematiske er dørkhøyden ved førerplass. Under dørken/fothvileren er det stuverom som definitivt bør slankes med 5 cm i høyden.

Motorinstrumenteringen er montert godt synlig foran føreren, sammen med alarmpanelet. Betjeningsbryterne til trimplan mv. er mer krøkkete plassert delvis innenfor rattet. En praktisk koppholder er på plass. Det samme er et 12 volts uttak.

Et bra Silva-kompass er standard, og har en fin plassering oppunder taket i båtens senterlinje. I taket foran føreren er det god plass til en stor plotter med 12'' skjerm.

Over førerplassen er det en takluke i hele takets bredde. Denne slipper inn mye lys, og luft når den åpnes på fine dager. Skal man være kravstor, kan man ønske seg et vindu som kunne åpnes også ved førerplassen. De skrå frontvinduene har mange fordeler, blant annet reduserer de sterkt sjenerende reflekser. Vinduene er forsynt med viskere på parallellarm og fire defrosterdyser.

Salongen

De negative frontrutene som er så karakteristisk for Viknes, gir mye ekstra romfølelse. To meter ståhøyde er dessuten meget bra. På babord side er det en sittegruppe med to doble, motstående benker og et salongbord på søyle som kan heves og senkes, og dermed konverteres til en køye. I den sammenheng er det positivt at alle gardinene kan trekkes for vinduene. Belysningen i salongen består av tre lampetter.

Passasjerene i sittegruppen har god utsikt under gange, og setene er behagelige. Det er flere gode stuverom i salongen, blant annet ett under dørken ved førerplassen, ett i skottet ved sittegruppen og en stor skuff i den aktre benken.

Vår testbåt var utstyrt med dieselvarmer, og et rikelig antall varmedyser. Brannslukkeren er pent innfelt i en nisje og lett tilgjengelig.

Byssa

Viknes 830 har en overraskende romslig bysse. Benken, med en arbeidshøyde på 89,5 cm, har nok skapplass til lengre utflukter: Ett stort gryteskap ved vasken, en skuff til bestikk, og for øvrig tre andre skuffer. I tillegg er det som nevnt en stor skuff under den aktre benken i sittegruppen. Kokeapparatet drives av propan, og er plassert nær akterdøra som gir gode ventilasjonsmuligheter.

Kjøleskapet på 65 liter befinner seg lett tilgjengelig under førerstolen.

Som alltid savner vi en søppelbøtte.

Lugar

I tillegg til køyemuligheten i salongen, har båten et fast køyearrangement under dekk forut. Ståhøyden her nede er 158 cm. Her er det en stor enkeltkøye på tvers i forskipet, og en sittebenk på babord side. Den øvre køya har god plass til en mann på oppimot to meter. Køya under kan uten tillegg i prisen erstattes av et skap, noe vi ville foretrukket.

Under salongen er det en tverrskips stikklugar hvor det er greit med plass for å komme seg ut og inn. Køya måler 139 x 200 cm, og det er noe stuveplass under køyebunnen. To leselamper i hodeenden gir greit med lys. Mot skroget på babordsiden er det et stort stuverom i form av en hylle med skikkelige slingrekanter. Lugaren har delvis polstrede skott. Her som ellers i båten er dette meget ordentlig utført, og trearbeidene holder god kvalitet.

Foran førerplassen er det et hengeskap, og et stort skap med tre hyller. I dørken er det en luke som gir lett adkomst til baugpropellen. Denne fremre avdelingen er opplyst av en leselampe i køya forut og en lampe i taket. I tillegg er det en stor dekksluke som kan åpnes.

Toalett

Toalettrommet er selve rosinen i pølsa. Med adkomst på babord side akter i salongen, har man et riktig romslig bad med enorm ståhøyde på hele 220 cm. Det elektriske toalettet er fint plassert, med dorullholderen innen rekkevidde. I forkant av rommet er det en stålvask med ordentlig ettgreps armatur. Her er det også et romslig skap bak plexidører. Speilet er også bra plassert i ansiktshøyde, og høyt oppunder dekk fins en lampe som gir lys i ansiktet. Et lysstoffrør over speilet hadde ikke vært å forakte. Rommet er velsignet med hele to dyser fra varmeren. Et vindu mot akterdekket gir gode luftemuligheter, men er ikke sjenerende for den som gjør forretninger.

Rommet er forberedt for dusjing, men vi stiller oss litt skeptiske til holdbarheten på polstringen av skottene når man begynner å søle med vann. Et annet minus ved toalettet i vår testbåt var den totale mangelen på knagger til å henge fra seg håndklær og skjorte på.

Motor/teknisk

Motoren er plassert under en solid luke i akterdekket. Denne løsningen blir man udelt glad i, siden motoren til enhver tid er meget lett tilgjengelig. Forbilledlig! Vi ble derimot skuffet over at man hadde utelatt gassdempere både på motorromsluken og på lasteromsluken.

Det er vanskelig å finne noe å sette fingeren på i motorrommet, som er oversiktlig organisert. Adkomsten til grovfilteret er god, og det er en tappepung og kran på babord dieseltank. Meget bra! For øvrig er service- og inspeksjonspunkter for motor og propell-/akselsystem lett tilgjengelig. Alle kraner m.v. er dessuten godt merket.

Den aktre luka i dekket fører ned til et stort lasterom, med en skikkelig dørk med antisklimønster. Herlig å se! Her er to batterier på 145 Ah (ett er standard) montert i to godt forankrede kasser. Vi målte ladespenningen til henholdsvis 13,5 og 14 volt. Litt i minste laget.

Bak en luke på innsiden av akterspeilet sitter hovedstrømbryterne lett tilgjengelig. Her er også braketten til nødstyringen plassert.

Fart og støy

Vi foretok målingene med en mann om bord og fulle tanker. For øvrig var båten uten last. Farten ble målt med GPS. Innredningen var veldig kompakt og godt sammenskrudd, med forbausende lite slamring. Men til tross for dette, samt at motoren ikke sitter under salongdørken, var støybildet vel høyt, særlig ved toppfart. Toppfarten på 23 knop føles riktig for dette skroget.



Turtall (omdr./min.) Fart (i knop) Støy (dBA)

3.450 23,0 84,5

2.950 17,7 81,0

2.450 12,6 74,5

1.950 8,3 71,7

1.450 6,7 66,0

900 4,8 57,0


Konklusjon

Viknes 830 er en sjarmerende båt som virker meget godt sammenskrudd. En forståelse for aktive båtbrukeres behov skinner klart igjennom - og det blir det som i dette tilfellet bra båter av. En del detaljer og løsninger kan imidlertid fortsatt forbedres, blant annet med hensyn til støy.

Data: Viknes 830

Lengde: 8,52 meter

Bredde: 2,97 meter

Dyptgående: 0,88 meter

Motor i standard båt: Yanmar 4LHA-HTP, 144 hk

Motor i testbåt: Yanmar 4LHA-DTP, 184 hk

Vekt tørr båt: 3.300 kg

CE-kategori: B

Ferskvann: 125 liter

Drivstoff: 2x150 liter

Septik: 80 liter

Varmtvann: 40 liter

Pris standard båt (inkl. avgifter): 799.000 kroner

Pris testet båt (inkl. avgifter): 965.000 kroner

Opplysninger: Viknes Båt og Service AS, Kleppestø, telefon 56 15 22 20, internett: www.viknes.no

Utgave: 

Stikkord: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
Twitter icon
e-mail icon