Test: Viknes 1030

Test: Viknes 1030



Test: Viknes 1030

Mesterstykket

Enkelte båter har vi ikke lyst til å levere tilbake når testturen er over. Etter å ha kjørt Viknes 1030 fra Kristiansund til Holmestrand, satt vi med den følelsen. 600 nautiske mil bak rattet i en båt som ikke kan betegnes som noe annet enn et mesterstykke.

TEKST: ATLE KNUTSEN



Det føles alltid bra å befinne seg ombord i en båt som er tuftet på en klar tanke. En erfaringsbasert, god idé som er blitt rendyrket og til slutt fremstår som et helt egenartet produkt med så mange bra kvaliteter at man helst vil bli sittende bak rattet. Time etter time. Slik opplevde vi Viknes 1030, flaggskipet til Viknes Båt og Service AS på Askøy ved Bergen.

For to år siden brant fabrikken ned til grunnen, og formene til blant annet Viknes 900 ble flammenes rov. Etter tusenvis av sjømil ombord i Viknes 900 hadde disponent Jan Inge Sivertsen og markedsdirektør Leif Herleiksplass en rekke idéer som nå kunne virkeliggjøres i en helt ny modell. Markedsmessig synes den nye generasjon Viknes å befinne seg i skjæringspunktet mellom Targas største modeller og nye Minor 34 WR. Bygd på grunntanken til Viknes 900 så 1030 dagens lys for første gang i mai fjor, og har i løpet av den korte tiden siden lanseringen blitt en eventyrlig suksess for produsenten, som har lange ventelister. En intensiv testtur under skiftende forhold bekreftet bare det kundene tydeligvis har oppdaget: Denne båten er det verdt å vente på.

Sjøegenskaper

Etter å ha kjørt Oslo-Florø med planende båt i sommer, var det med minner om stive skuldre og en mørbanket akterende at vi tok sete bak rattet til Viknes 1030 i Kristiansund for å gå båten sørover til Holmestrand i Oslofjorden. 600 nautiske mil på tre dager er langt, såpass langt at turen ikke er mulig å gjennomføre hvis værgudene svikter. Det så imidlertid pent ut da vi gikk ombord i Kristiansund og satte kursen sydover. Hustadvika lå paddeflat og vi ga jernet på en dypt brummende 407 hk Yanmar. Denne motoren er ikke standard, men ytelsene ligger nær opp til Yanmars 340 hk som er det største motoralternativet.

Det er når baugen reiser seg moderat, men ikke høyere enn at du hele tiden beholder godt utsyn, turboen slår inn og båten med de fremoverlutende frontrutene skyter fart mot 30 knop, at vi første gang forbløffes over sjøegenskapene. Kun en gang tidligere har vi kjørt en såkalt halvplanende båt med tilnærmelsesvis de samme egenskapene. Den smyger seg oppå vannflaten og blir liggende der som en planende båt. Og det uten overhodet å vise tegn til å plane på kjølen. Ved toppfart legger vi roret i borde uten at noe skremmende skjer – båten går inn i en skarp, men kontrollert kurve uten å røpe den minste vilje til å ta over kontrollen selv. Båten luter svakt innover i svingen, som en planende båt.

Vi ligger stødig i 26 knop sørover langs kysten. Stadhavet har brysket seg litt og sjøen går relativt høy. Er det ikke snart på tide å redusere farten, spør vi oss selv. Men vi kan fortsette – uten bunnslag eller kaskader av vann over båten. Sjøen slås bestemt ut til siden i mektige vinger. En veldig tillitsfølelse vokser i oss etter hvert som vi brøyter oss sørover. Da vi forlot Bergen med Arendal som neste destinasjon, lot vi motoren kose seg på 3.200 omdreininger. Det ga oss drøye 26 knop, en fart vi beholdt til vi slakket av for å bunkre på Lista.

Å finmanøvrere med singel-installasjon, fast aksel og ror, er bare moro. Har du i tillegg baugpropell, får du denne båten til å gå sidelengs like sikkert som en med doble drev og baugpropell.

Byssa

Vårt reiseskjema innbød ikke til store aktiviteter i byssa, men vi fikk tatt den i nærmere øyensyn ved et par anledninger. Plassert til styrbord bak førerposisjonen er løsningen ganske konvensjonell. Førerstolen kan vippes fremover slik at man får ytterligere benkeplass, og kan festes slik at den ikke faller tilbake. Byssebenken består av en stor vaskekum med tilhørende ettgrepsarmatur. Vår testbåt var utstyrt med Eno kombinert to bluss kokeapparat med stekeovn. Over kokeapparatet ligger en heldekkende benkeplate kledt med rustfritt stål på undersiden. Pent og lett å holde rent. Platen vippes opp og holdes stødig oppe av en stålfjær. Benken har akseptabel arbeidshøyde. Videre har benken skapplass under vasken og en skufferekke mot styrhusets aktervegg. Plassen i skottet på innsiden av benken er utnyttet til skap hvor det er rom for dekketøyet i ulike utsparinger. Over byssebenken er det et rommelig overskap. To spotter er felt inn i bunnen av overskapet og gir en delikat belysning. Ved førerstolen er det et 220 volt uttak.

Vender man seg mot salongen, finner man en rekke med tre skuffer under sofaen ved nedgangen til senterlugaren. Under en luke i dørken ved nedgangen er det også et meget stort stuerom. I stedet for kjøleskap er båten utstyrt med en 80 liter stor kjøleboks med lokk under førerstolen.

Salongen

Viknes 1030 er en meget romslig båt. U-salongen er plassert til babord og rommer seks personer. I benken er det et stort, men ikke spesielt tilgjengelig stuerom med åpning i forkant. Her er det også en varmluftsdyse. Salongen er hevet ett trinn i forhold til dørken, og passasjerene har god utsikt gjennom store vindusflater. Det solide teakbordet inneholder også barskap og utsparinger til kopper på undersiden av en oppfellbar klaff i hjørnet mot nedgangen forut. Adkomsten til salongen er noe begrenset på grunn av den bratte nedgangen, og dette er neppe stedet man bør plassere småbarn under gange.

Belysningen er ivaretatt av to lampetter pluss en taklampe. Lyslister under gardinbrettene med dimmer ville bidratt til enda triveligere belysning i salongen. To store takluker kan åpnes, i tillegg til sidevinduene. I taket finnes også to mekaniske ventiler. Når man kommer ned forut, finner man et stort hengeskap på babord side samt et åpent stuerom.

Lugarer

Totalt er det fire køyeplasser ombord, to i lugaren forut og to i senterlugaren under salongen. Sistnevnte med nedgang i akterkant av salongen. Her er det avsettingshyller og stort stuerom i hodeenden, pluss ett skap med doble dører i skottet forut og ett i fotenden. Belysningen består av to leselamper pluss en tilsvarende i nedgangen. Vår kollega som tilbragte to netter i denne lugaren, sov som et barn og påpekte at hverken klaustrofobi eller kondens var et problem.

Når du kommer inn i lugaren forut, har du full ståhøyde i forkant av den doble køya, en køye som rett nok ikke er av de bredeste vi har anbragt vårt legeme i. På hver side er det to sittebenker, og videre forover er det en mulighet for ytterligere hylleplass som ikke er utnyttet. På babord side er det et hengeskap, samt skapplass med dører under køya. Belysningen består av to leselamper pluss tilsvarende på skottene akter i lugaren. Lugaren har en takluke som er hengslet fornuftig i forkant. I tillegg har den mekanisk ventilasjon. Bra. Takluka er også forsynt med en smart rullegardin. I hver skrogside er det et koøye som ikke kan åpnes.

Førerplassen

Fremoverbøyde frontruter er et av Viknesens karaktertrekk. Foruten å gi ekstra romfølelse i salongen, har løsningen flere praktiske fordeler som navigatøren nyter godt av. Solreflekser er nærmest ikke et tema, og når man får sprut over dekk, renner vannet raskt unna. Fire defrosterdyser holder vinduene frie for kondens. De tre separate vinduene var alle forsynt med vindusviskere på parallelarm. Disse var relativt små og en mer heldekkende og solid løsning ville vært på sin plass.

Utsynet fra førerplassen er svært godt. Det samme er oversikten over instrumentene i standardpanelet fra Yanmar. Et stort kompass med lys er montert lett synlig i taket. Det samme var Raymarines instrumentpakke bestående av Raymarine L1250 Plus 10,4 LCD ekkolodd og kartplotter, RL 82C 10,4 (radar), Raynav 300 GPS, ST6100 autopilot med kurscomputer samt Ray 230 E VHF. Viknes leverer flere varianter av denne pakken, det mest optimale vi noen gang har vært borti fant vi i denne båten. To skjermer med kombinert radar/plotter med mulighet for å kjøre separate bilder med ulik målestokk, eventuelt med radarbildet som overlay eller separat, gjorde navigeringen til en drøm. Mellom Risør og Langesund gikk vi på natten uten egentlig behov for å se ut gjennom vinduene. Inkludert VHF og autopilot er utstyrspakken meget kostbar, men tryggheten og komforten er slående.

Det elektriske hovedpanelet er plassert i forkant av konsollen. Meget godt merket og profesjonelt utført. 12 volt uttak til mobillader m.v. ved førerplassen er et pluss. Hverken førerstol eller ratt er justerbart, men produsenten har tilrettelagt førerplassen slik at hverken undertegnede eller kollegaen følte behov for justeringer. Det eneste vi savnet under turen var en koppholder i nær tilknytning til førerplassen.

Toalettrommet

En skyvedør fører inn til toalettrommet som ligger til styrbord forenom styreposisjonen. Rommet er todelt, med dusj/toalett lengst akter og servant med skap forut. Dusjseksjonen kan adskilles med et forheng. Full ståhøyde overalt, og toalettet byr baken god plass. Dorullholderen er strategisk plassert. Det samme er et bryterpanel til spylingen av det elektriske toalettet og spillvannspumpen til dusjen. Det er rikelig med skapplass i benken og mot skottet fremfor servanten.

En stålrekke for oppheng av våte håndklær er anbrakt i forkant av benken, en detalj man raskt lærer å sette pris på. Servanten er forsynt med separat ettgrepsarmatur, dusjen ditto. Ventilasjonen består av et koøye som kan åpnes samt mekanisk ventil i taket. Rommets to taklamper gir tilstrekkelig belysning og er fornuftig plassert.

Uteplassen

Foruten et meget voluminøst indre, har Viknes 1030 også et stort og funksjonelt akterdekk som ifølge produsenten måler 8 kvadratmeter. Vårt testbåt var utstyrt med en targabøyle og kapell over akterdekket. Dermed får man mye ekstra tumleplass og en trivelig uteplass selv når været ikke er det beste. Et stort tørkeskap til babord dekker et ofte sårt behov for plass til sjøtøyet, og på styrbord side finner man den utvendige styreposisjonen med full motorkontroll i tillegg til slureventil og spaken til baugpropellen.

Posisjonen er plassert under et takskjegg som strekker seg et stykke ut over uteplassen. Betjeningen til de manuelle lensepumpene (for to separate lenseområder) er plassert på skottet like ved. Akterdekket har to støpte stuerom og to trinn fører opp til de brede dollbordene. Dekksarrangementet er rent og ryddig, med gode gripemuligheter og i alt åtte fortøyningsbeslag. En solid port fører ut på badeplattformen hvor badestigen ligger under en lem.

Motor/teknisk

Man kommer til motorrommet via en stor luke i akterdekket. Aktenfor er det en luke som fører ned til et stort lasterom hvor det også er inspeksjonstunnel til propell og ror. De to rommene er adskilt av et velisolert skott som kan fjernes. Det er god plass i motorrommet til å utføre vedlikehold. Oppklamring, merking og dimensjonering er forbilledlig utført, noe som også er et gjennomgående trekk ved det elektriske anlegget. Alle kablene var nummerert, noe som gjør det svært enkelt å gjennomføre feilsøk.

Viknes 1030 er forsynt med to Sønnak Freeline 145 amp (vår testbåt hadde fire) batterier. Ladespenningen målte vi til 13,8 volt, noe som er langt under de nødvendige 14,4 volt. Man har god tilgang til tankene. Testbåten var utstyrt med en stillegående Eberspächer D4 4 kw. I tillegg hadde testbåten også et 3,5 kw Mastervolt strømaggregat plassert i en godt isolert kasse i motorrommet (ekstrautstyr). Stueplass var det fortsatt rikelig igjen av. Påfyllingsflensene til vann, diesel og septik er plassert i tettste laget på akterspeilet. I tillegg til merkingen på selve lokkene, kunne vi tenkt oss klistremerker som forteller hva som skal i hvilket hull eller en lås til dieselflensen slik at man ikke kan ta feil på mørke høstkvelder.

Støy og fart

Farten ble målt med GPS, to personer ombord, ¾ full dieseltank og full vanntank. Både farts- og støybildet er meget tiltalende sett på bakgrunn av at Viknes 1030 er en kjølbåt med fast aksel.


Turtall Fart Støy
3450 29,5 80,3
3050 25,3 77,6
2650 19,9 74,9
2250 14,8 73,2
1850 10,0 70,3
1450 8,0 67,0
1050 6,5 60,7
750 4,7 56,4
Konklusjon

Viknes 1030 er en vel gjennomtenkt båt som holder svært høy kvalitet. Finish i innredning både når det gjelder tre- og plastarbeider er meget bra. Alle tekniske løsninger er grundig og samvittighetsfullt utført, med et klart fokus på sikkerhet. Merker og advarsler av nesten amerikansk omfang er benyttet. Det var med motvillighet og lengsel i blikket vi leverte fra oss nøklene.

Data
Lengde: 10,42 m.
Bredde: 3,42 m.
Vekt: 5.000 kg.
Drivstoff: 2 x 350 liter
Ferskvann: 160 liter
Septik: 140 liter
Varmtvann: 40 liter
Køyeplasser: 4 (6) stk
CE-kategori: B (Med Det norske Veritas som notified body)
Motor: Yanmar 184 – 340 hk
Motor testbåt: Yanmar 407 hk, 6LY2 STE
Pris fra: 1.225.000 (standard båt)
Pris testbåt: 1.800.000 (med 340 hk)
Opplysninger: Viknes Båt & Service AS, Bakarvågen, 5305 Florvåg, telefon 56 15 22 20, telefaks 56 15 22 22, Internett: www.viknes.no

Utgave: 

Stikkord: 

Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.
Lettere og batteriløs injection er bra for lettbåten.
De nye påhengerne fra Mercury er lettere og skreddersydd, uansett om du liker å styre på styrbord, eller babord side av motoren.
Twitter icon
e-mail icon